Jump to content

Hvorfor stålskrog?

Tur84

Recommended Posts

Til min forundring oppdaget jeg i dag at skoleskipet Statsraad Lemkuhl hadde stålskrog. Av en eller annen grunn har jeg alltid trodd at seilskuten hadde skrog av tre. Dette ledet meg over til å undre over hvorfor skroget er laget av stål.

Er det noen som vet dette? Kan det være så enkelt at det er rmeligee å bygge i stål, og kanskje enklere å vedlikeholde? Har stivheten med stål i forhold til tre noe å si?

Kanskje et merkelig spørsmål, men dette har "gått i hodet" på meg. :headbang:

Håper noen kan gi et fornuftig svar :wink:

http://www.abm-utvikling.no/publisert/full...innstilling.pdf

Av sikkerhetsmessige og praktiske årsaker gikk man etter hvert over til å benytte stålskip i

skoleskipsvirksomheten. Det første av disse var stålbarken ”Statsraad Lehmkuhl” som i

begynnelsen av 1920-årene ble flaggskipet i den norske skoleskipsflåten

2. Fra skoleskip til cruise- og turistskip

De tre skipene ble alle bygget som seilende skoleskip. ”Statsraad Lehmkuhl” er det eldste.

Det ble bygget som tysk skoleskip i 1914 og ble etter 1. verdenskrig tatt av britene som

krigsskadeerstatning. Etter energisk innsats fra direktør Kristofer Lehmkuhl i Det Bergenske

Dampskibsselskab (BDS) ble skipet i 1921 kjøpt av BDS i samarbeid med Norges

Rederforbund og Bergens Rederiforening. To år senere ble skipet i oppusset stand overlevert

institusjonen Bergens Skoleskib. Skipet var bygget og rigget spesielt som et sterkt og sikkert

fartøy for sjøutdanning. Det hadde en tonnasje på vel 1700 brt. og en elevkapasitet på rundt

200.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...