Jump to content

Det store Husbåtprosjektet - råd og tips ønskes


Apeanders

Recommended Posts

Vi er en gjeng kamerater som er i full gang med å bygge en førti-fots husbåt på Mjøsa, og dette blir den andre skuta vi bygger. Den forrige startet som et impulspåfunn for tre år siden (se http://dusteposten.com/flaatas_venner/ for bilder og diverse). Selv om det ikke var store flåta (og ikke særlig fin, heller), hadde vi det så moro at vi har bestemt oss for å bygge en ny båt.

 

Skuta skal flyte på tre stk. 25-kubikks, sylindriske ståltanker. Disse er 8 m lange, har 2,1 m i diameter, og 6 mm godstykkelse. Solide skrog, med andre ord. Vi har brukt sommeren så langt, og mye av fjoråret, på å rustbehandle disse, men nå er de snart klare til sjøsetting. Kort oppsummert skal vi bygge en tredvetonns trimaran med 14 sengeplasser, 40 m² bar, og stort soldekk 6 m over vannet. Ambisiøst, ja, men litt høyt må man da sikte. Design og konstruksjonsmessig tankearbeid er ilagt svært mange arbeidstimer av undertegnede, og detaljerte plantegninger og annet kan beskues her: http://dusteposten.com/flaatas_venner/konsept/.

 

Bilde

 

Vi er studenter hele gjengen, så vi sitter ikke på særlig mye penger å spytte i prosjektet. Heldigvis får vi det meste av byggematerialer billig eller gratis, ogvi har fått 12.000 kr i støtte fra Ungdommens Fylkesting. Nå har vi nettopp kjøpt oss et brukt VP 280 drev, storinvestering til 15.000 kr... Samlet har vi dugelig god byggingeniør- og motorkompetanse, men akkurat når det kommer til å montere drev er det egentlig ingen av oss som har noe erfaring. Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med følgende:

 

- Er det noen spesiell rekkefølge man må montere motor og drev i? Mer spesifikt, kan man montere drevet først, og så sette på motoren etterpå? Det er masse plass nede i ståltanken, og planen er å bygge festeverk for motoren etter at drevet er montert.

 

- Skyvkraften fra drevet føres in i skroget via bakplate/skjold, ikke sant? Trenger man å bygge noe mer innenfor dette med tanke på kraftoverføring og/eller styrehydraulikk? (Dette får jeg sikkert en mye bedre forståelse av når jeg sitter med hele drevet foran meg om et par dager, men likevel...)

 

- Er det noen som har en god guide til marinisering av volvomotorer?

 

Hei, hå og ei flaske med :drink:

- Kaptein Anders

Link to post

Skikkelig fett prosjekt du har pågang! Håper dere får det til.

Angående drevet,MÅ bakplate monteres før motor. Så dette går bra! angående det andre spm. skjønner jeg ikke helt va du spør om. kanskje er jeg teit,eller kanskje veeeeldig trøtt. Fant en link til marinisering på nette for ei stund sia,men etter masse virus,ble maskina reformatert og linken borte. men det er jo bare å søke litt. Det var ei norsk side,å den tok for seg alt som måtte gjøres ved marinisering. De solgte også deler til dette.

 

Mvh Cato

Link to post

Hva slags motor tenker dere å bruke? Husk at det er begrenset hvor mye dreiemoment et sånt drev tåler , så hvis dere skal marinisere en TD70 f.eks....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Beklager at jeg er så treig til å føge opp mitt eget innlegg her, har bare vært veldig travelt de siste dagene... Nå har vi vært i Oslo og hentet drevet vårt, det ser veldig fint ut, men vi mangler begge belgene. Dette (samt en aksling fra universalleddet til motoren) får vi prøve å få tak i så fort som mulig, noen som har tips om hvor man finner sånt til en billig penge?

 

Hva slags motor tenker dere å bruke?

Noe fullt så digert blir det neppe, vi havner vel på noe rundt 100 hk og, tja, 4-5 liter? Utvekslingen på drevet er 2,15:1, så vi kan egentlig velge mellom diesel og bensin, og heller sette på en passende propell etter hvert som prosessen går fremover, og vi finner ut marsfart og slike ting.

 

Skikkelig fett prosjekt du har pågang! Håper dere får det til.

Angående drevet,MÅ bakplate monteres før motor. Så dette går bra! angående det andre spm. skjønner jeg ikke helt va du spør om. kanskje er jeg teit,eller kanskje veeeeldig trøtt. Fant en link til marinisering på nette for ei stund sia (...)

Mvh Cato

Takk, takk. Ja, du har rett, det andre spørsmålet var litt rart formulert. Jeg har skjønt det jeg lurte på nå, det var egentlig ikke noe å lure på i det hele tatt... Takk til både deg og Affe, sida om marinisering ga meg noen gode idéer til kjølesystem. Det jeg tenker på som kjølesystem til motoren er som følger: siden skroget er 6mm stålgods, kan man faktisk kjøle gjennom skroget. Ved å sveise stålrør til bunnen av tanken motoren monteres i, kan man bruke disse som en radiator, på samme måte som prinsippet med kjølkjøling. Litt tenkeboksaktivitet på dette, så blir det bra, tror jeg.

 

Når det gjelder montering av bakplate: jeg snakket med en erfaren båtmekaniker i dag, han mente at det var best å montere motoren først, pga. hvor høyt svinghjulet sitter og slike ting. Jeg tror egentlig at det er bedre å montere drevet først, slik du sier, Cato, og plassere det slik at man har god margin i alle retninger, og heller bygge opp festebraketter for motoren i etterkant. Dette blir spennende, har jeg en følelse av.

 

Forresten, det er ikke tilfeldigvis noen i Mjøsområdet som er villig til å låne/leie bort en diger båthenger i en måneds tid?

Link to post
  • 3 år senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...