Jump to content

Landstrømsutstyr


Ludde

Recommended Posts

Har planer om å legg inn landstrøm i vinter, og lurer på om noen har noen gode tips til hvor jeg kan få tak i landstrømsentraler? Jeg mener da noe slikt som båtbyggerne setter inn, og ikke disse utenpåliggende boksene man kjøper hos Maritim eller Seatronic , som ligner de jeg hadde i min eldgamle campingvogn for snart 30 år siden.

 

Har søkt i arkivet og fant ingenting der. Forestiller meg en litt elegang sak, for innfelling, med sikringer og jordfeilbryter. Alle tips mottas med takk.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Forsøk å ringe til Paul Rosenquist i Ladac.  Han har i et par år jobbet med å få en godkjenning av en skilletrafo/ladstrømsanlegg for egenmontasje.  Vanligvis må jo dette godkjennes og meldes av offentlig installatør.  Ladac har tro på at en godkjennelse av deres anlegg kommer i nærmeste fremtid, og da kan du installere dette i båten selv, og trenger ingen godkjenning av offentlig installatør.  Penger spart........

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Forsøk å ringe til Paul Rosenquist i Ladac.  Han har i et par år jobbet med å få en godkjenning av en skilletrafo/ladstrømsanlegg for egenmontasje.

For mer info, gå til tråden: Landstrømsystem fra Ladac « 03.05.03 15:53 »  

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har planer om å legg inn landstrøm i vinter, og lurer på om noen har noen gode tips til hvor jeg kan få tak i landstrømsentraler? Jeg mener da noe slikt som båtbyggerne setter inn, og ikke disse utenpåliggende boksene man kjøper hos Maritim eller Seatronic , som ligner de jeg hadde i min eldgamle campingvogn for snart 30 år siden.

 

Har søkt i arkivet og fant ingenting der. Forestiller meg en litt elegang sak, for innfelling, med sikringer og jordfeilbryter. Alle tips mottas med takk.

 

Jeg er enig med at designet på landstrøm sentralene til Maritim og Seatronic ikke ser bra ut.

Dette ser ut som utstyr til provisorisk byggestrøm.

 

Delab marin i Sverige har muligens en slik sentral du er ute etter.

 

http://www.delabmarine.se/PDF-filer/10NJ21CE.ny.pdf

Link to post

eysteind:

Dersom du skulle få overledning vil vel jordfeilbryteren på land slå ut?  

Dersom den det gjer, trenger vel du bare en ledning inn i båten som er kobla på 223V stikkontakter?

 

Men dersom ikke.....?   kzzzzzzzzzz - zaaaapppppp :sailing:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Har ingen erfaring med 230V i båt, men er det nødvendig med sikringer og jordfeilbryter i båten. Dette er vel på ledningen på land?

Dersom du skulle få overledning vil vel jordfeilbryteren på land slå ut?

Se på bildet nedenfor fra Gulholmen i Sverige. Dette uttaket var sikret med 10 A. Det skulle tilsi at med en belastning på 2300w skulle sikringen gå. Så en bruke drill, en annen hårføner, og alle hadde nok lader på og noen også strøm til varmtvannstanken. Tilsammen brukte disse 8 båtene sikkert langt over 2,3Kw tilsammen. Men sikringen holdt. Spenningen var helt nede i 190 volt! Så å legge inn litt ekstra sikkerhet ombord hos seg selv? (nekter å si hvordan det er gjort hos meg!)

 

Bilde

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Landstrøm, landstrømssentral, jording, galvanisk tæring, kostnader, behov........

 

Selv har jeg gjort det svært enkelt, lovlig og uten mulighet for galvanisk tæring.

 

Løsningen består av en landstrømslader og en vanlig jordet sjøteledning.  Jeg savner strøm til varmtvannskolben, men ellers dekker den alle behov.

 

Skjøteledninger er tillatt brukt og kategoriseres ikke som fast installasjon. Batteriladeren får ingen jord, og derav ingen mulighet for tæring. Andre dobbeltisolerte apparater kan også tilkobles, da dobbeltisolerte apparater verken har jord eller kan/skal tilkobles jord.

 

Landstrømsladeren forsyner noen ganger inverteren. Litt sløsing og et ekstra ledd, men det er mye å ta av. Landstrømsladeren lader optimalt helt ned til omlag 190V.

 

At jeg ikke har verken jordfeilbryter eller automatsikring om bord bekymrer ikke. Løsningen er helt lovlig og temmelig sikker. For de som ønsker, kan man kjøpe en kombinert jordfeilbryter/automatsikring  som plugges inn i sjøteledningen før forbrukerene.

 

Min løsning gjør at jeg sover godt om natta uansett hvor heit og tæringsfarlig gjestehavnens elektriske anlegg ser ut.

 

Lotus

( som altså savner varmtvann, men har ofret muligheten i bytte for et båtliv uten den galvaniske tæringsdjevelen ombord )

 

Større båter med mye 230V apparater og et helt annet behov enn meg, vil neppe være fornøyd med min løsning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...