kevin.glover@imr.no Startet 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2006 Hei, Den 400l aluminium vanntank i båten min har siste vinter sprukket en liten drip-lekasje der den er sveiset i hjørnet på bunnen. Å få den sveiset tett igjen er nok den beste løsning, men den er litt ring å komme til uten å demontere og jeg ser etter en midlertidig løsning som holder. Er det noen produkter på markedet som kan tette dette (jeg vet akkurat hvor den leker mellom sviesen og tanken) ved å smøre det på utsiden og la den herder? Jeg tenkte på å smøre litt silikon i hjørnet på utsiden for å tette det. Dårlig ide kanskje? Det er jo bare å prøve men lurer på om dette er dømt til å mislykkes med silikon eller lign.? Kommentarer? Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Du kan prøve å klinke sveisen med en kulehammer hvis du kommer til. Hvis ikke ville jeg prøvd å limt fast en bot over der hvor sveisen er åpnen med en egnet fugemasse som hefter til alu Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Geirh Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 bruk ikke silikon bruk TEC 7 vist ikke det er noen andre muligheter Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 (redigert) Hej Bergenskipper ! jag har lagat ett sådant litet läckage på en rustfri tank med Sika (ikke silicon!) men jag gjorde det på insidan...så att vanntrykket pressar Sikan mot otätheten ! jag har beskrivet reparasjonen i en tråd her...... Redigert 21.Juni.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SeaMaster175 Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Epoxy blandet med svint skal vist bli utrolig sterkt. Ville prøvd dette... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Jeg lappet en bensintank i en veteranbil i 1989 med Araldit (epoxylim) da den hadde noen rusthull i toppen. Og den er utrolig nok fortsatt tett! Så det kan være et godt alternativ til Sika/Tec7. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Dersom det er i sveisen det lekker, går jeg for jonkares ide. Vi kalte det før å "dikke". Kulehammer kan muligens være litt grov redskap her? Kanskje hammer og en passende dor er bedre? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rago63 Svart 21.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2006 Å "dikke" er greit, men problemet er alle vedvarende vibrasjoner som er i motorbåt. Jeg ville prøvd en kombinasjon av begge måter; først "dikke" og så lime over en gummibot med sika.... 3mm drivdor (kjegleformet) og 400g hammer... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 22.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2006 Hei, Takker for svarene. Skal forsøke meg på en kombinasjon som anbefalt. Hilsen, Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.