Jump to content

lexan rør 10mm ?


Suzuki

Recommended Posts

ettersom min tro på moderne oppfinnelser, som f.eks tankmålere er begrenset, ønsker jeg å sette stigerør på etpar tanker ombord. Dytter man inn en flottør, f.eks en plastkule når sakene monteres, bør vel dette kunne bli brillefint.

Men - jeg er vel ikke fortrolig med å benytte glassrør, så det må bli noen form for uknuselig plast, lexan el.l. Plastslange er det enkleste, men også det utgår grunnet problemer med lukt mv. Tror jeg.

 

Noen med forslag om hvor jeg får tak i noe som kan benyttes ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Vel, i Tyskland ville jeg ha spurt bedrifter som leverer alt mulige for kanalskip.

Disse mindre yrkesskip benytter seg akkurat på dette måleprinsippet.

 

Så hvis dette finnes i Tyskland, hvorfor ikke også her i Norge?

Det finnes jo mange mindre kystskip.

Og sammentidig får du riktige fester, i så fall, slik at du kan kople det skikkelig til tanken.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dytter man inn en flottør, f.eks en plastkule når sakene monteres, bør vel dette kunne bli brillefint.

Men - jeg er vel ikke fortrolig med å benytte glassrør, så det må bli noen form for uknuselig plast, lexan el.l. Plastslange er det enkleste, men også det utgår grunnet problemer med lukt mv. Tror jeg.

 

Suzuki

Hei!

 

Dette systemet har jeg på mine to tanker, som er på ca. 150 liter hver.

Bruker vanlig armert plastslange, og i likhet med Ingar, - så kjenner ikke jeg heller noen lukt.

 

Etter at jeg renset tankene tidligere, så benyttet jeg muligheten til å merke av med en fornuftig liter-intervall oppmerking på slangene, fra helt tom tank og oppover, - med en tydelig markering av reservetank eller skal vi si en nedre grense før ny fylling må utføres!

 

Suzuki, - det var et bra tips med en farget flottør-kule, for lettere å se riktig avlesningnivå under alle "lysforhold" der nede i kjelleren.

 

Så den modifiseringen skal jeg snarest foreta! :smiley:

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Nå vet jeg ikke hvordan det er løst hos dere som har et 'slangeinstrument', men skal bare opplyse at også et 'slangeinstrument' kan plasseres andre steder enn ved tanken - ikke minst kan det plasseres høyere enn tanken. Hadde det på min forrige båt for den lille vanntanken og det gikk fint.

 

Poenget med opplegget er at væsken i tanken trykker luften opp i et stigerør (=slangen) og det lufttrykket overføres til et annet sted i slangen, hvor det beveger en - gjerne annen - væske i en u-formet del av slangen. Lufttrykket får væsken i U-et ut av balansen og viser på denne måten hvor høyt nivået er i tanken.

 

Men kanskje opplegget er helt vanlig, bare at jeg aldri har sett det.

Link to post

det Andreas skisserer, er da spent umulig ? Å flytte slangen til et annet sted, er greit nok. Men høyere ?

 

Suzuki

Det går an, jeg så det også.

Man behøver bare en mindre tverrsnitt i den delen av røren som skal vise nivåen.

...men ikke spør meg hvor mye tynnere det skal være.

 

:seeya:

Jørg

 

Redig:

Hvis jeg husker riktig så gikk det som jeg så ikke med lufttrykk,

men røret ble tynnere allerede en kort stykke etter laveste nivå av tanken.

Det virker mer eller mindre hydraulisk.

 

Men det som Andreas sa stemmer sikkert også.

Bare at man kanskje må tenke om at luften utvider seg også.

Men at det gjør mye forskjell synes ikke jeg.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

:yesnod:

 

Og så kan man i tillegg skjule deler av U-en litt kreativ slik at man bare ser en rett slangebit med væske som stiger eller faller. Når tanken tømmes helt 'kalibreres' måleren liksom. Den åpne enden av slangen førte jeg i mitt opplegg tilbake til toppen av tanken for å minimere uttørkingen av væsken i U-en.

 

Forøvrig: visningen i U-en er IKKE lineær: måleren viser mer detaljert, jo mindre du har på tanken.

Link to post

Tverrsnitt har betydning for gjennomstrømning, ikke trykk.

Andreas må vel lage en tegning nå.. :smiley:

Jo :yesnod:

Det jeg så ha vært en slags vase som hadde en rør fra bunnen som gikk en god stykke lengre opp

over vasens øverst kante.

Så ha røren vært konisk til øverst.

Nivåen av væsken ha vært litt over halv full, mens væsken i røren ha stått langt over vasens høyde.

Forklaring jeg fikk vært at vanntrykket i den større vasen presser væsken opp.

Jeg tenker mer at lufttrykket på overflaten av væsken inni av vasen (helt åpent) ha vært større

enn luftrykket som kunne påvirke på den veldig tynne delen av røret.

:sad: noe om det har man jo lært på skolen, men dette har jeg glemmt.

 

Kappilareffekt, kanskje?

Jeg kommer sikkert på senere.

Men likevel om jeg ikke synes at det kan brukes som måler på båt (for urolig) , virker dette prinsippet.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har lest lit hva andre forum tilbyr til temaet.

Faktisk finnes det flere som har brydd seg om "uelektrisk" tankmåling.

 

Men konklusjonene ha vært det samme overalt.

Hvis måling ved hjelp av en rør, så sluttet det overalt med prinsippet at røren er montert direkte

ved tanken, slik at den er koplet med begge sider til tanken.

 

Prinsippet som jeg lurte om er for følsomt (hebeleffekt) fordi det ville sprøte ut av den tynne røren

i metervis ved det minste bevegelse av tanken.

 

Ideen av Andreas er faktisk i bruk ved stortankmåling, men bare stasjonær.

Her blir dette sifon fyllt opp med olje, fordi olje fordamper ikke og avstenger lukt.

Men også her blir det antakeligvis det samme problem med bevegelser av båten som med mit idee.

 

Så bler man enig at bare fem muligheter kan brukes.

-Flottørprinsippet, enten mekanisk eller elektrisk.

-Elektronisk måling med kontakter

-pneumatisk måling (både manuellt eller elektrisk) som er meget bra, unntatt ved bensin.

-rørprinsippet, som vi har snakket om.

-måling ved hjelp av en målestokk.

 

Ha en trivelig dag alle sammen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Prinsippet som jeg lurte om er for følsomt (hebeleffekt) fordi det ville sprøte ut av den tynne røren

i metervis ved det minste bevegelse av tanken.

Uansett hvor tynn "se-slangen" er, vil vannstanden ikke kunne bli høyere enn i selve tanken.

(Trykket i bunnen i en væskesøyle er uavhengig av diameter på søylen.)

Link to post

Uansett hvor tynn "se-slangen" er, vil vannstanden ikke kunne bli høyere enn i selve tanken.

(Trykket i bunnen i en væskesøyle er uavhengig av diameter på søylen.)

Dette lov ha vært gjyldig for meg også, før jeg sa den "vasen" selv.

 

Men når vi snakker om det igjen har jeg snakket nå med en venn som kan med glas.

 

Kanskje at de bare lurer folk ?

Han sa at det er mulig at kannen er avstengt inni halsen og at halsen kanskje er fyllt fra begge sider.

Slik kan nivået under avstengingen ikke sinker, mens den øvere delen er vanlig fyllt.

Så sa han også at man ikke ser det med en gang, hvis det er bra gjort og væsken er farget.

Og det er det, i en fin blå :smiley:

 

Så trekker jeg foreløpig tilbake det jeg sa og sjekker det en gang til, så snart jeg kommer dit igjen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hva med en slik innretning som brukes for oljefyringstanker i hus. Man pumper (håndpumpe) luft ned i tanken og måler mottrykket på en skala som er gradert i tankvolum.

Det vært det som jeg menter med

-pneumatisk måling (både manuellt eller elektrisk) som er meget bra, unntatt ved bensin.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...