tr-ped Startet 21.Juni.2006 Del på Facebook Startet 21.Juni.2006 Nyhetene på tv 2 hadde et innslag om et par som kjørte over feil bro og ble fratatt båten de hadde kjøpt i sverige. Da det ikke går an å fortolle ved den gamle. Kjedelig 300 m før grensen står det et skilt som opplyser om dette, Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 (redigert) Ja...det er utrolig kjipt. Hvorfor har de tollstasjon der da?...ennå? For 1-2 uker siden stod det i Drammens Tidene om en svigerfar som var i Sverige som skulle kjøpe hvitevarer for et ungt par....ble stoppet på gamlebrua i Svinesund og fratatt alt. Er sikker på at om dette paret på TV2 hadde til hensikt å skulle smugle båten....så hadde de vel sjøsatt før grensa og seila over.... Redigert 21.Juni.2006 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Vil bare si at dette innslaget gjorde meg så inn i h"#¤"##¤#¤&&/¤#%¤!"#!¤# forbanna.. Skyt einkvan og få alle mulige sjanser til å rette opp etter deg.. Pøøøhhh .. Møkka toll Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
BEG Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Ja dette er helt forkastelig oppførsel av tollerne. Vi lever tross alt i et land hvor alle er lovlydige. Det finnes vel ingen her som ville falle for fristelsen til å spare tusenvis av kroner i avgifter ved å smugle noe over grensen Og ihvertfall ikke på toppen tenke at litt dårlig merking kan brukes som unskyldning om man ble tatt Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Taucher Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 men båtens verdi var på over 100.000...det var litt mye å ta fra dem... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Hvorfor er 100 000 for mye ? Hvor mye ville vært "passende" å ta fra dem som du uttrykker det ? Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 jeg er ikke toller så det kan jeg ikke si,men 100.000 er ikke det du har liggende i sukkerkoppen..... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Det er jo ikke noen dunker med sprit vi snakker om her.. Dei burde få sjansen til å gjøre opp for seg . Om dei lyger eller ikke er ikke opp til meg å finne ut men alle er vel uskyldige inntil det motsatte er bevist eller hva.. Så la dem betale tollen og få båten sin. Hvor vanskelig er det egentlig. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ok67 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Joda, forstår godt at man kan bli meget oppgitt over hvordan de behandles. Men, det er altid et men. Dersom Tollerene hadde godtatt forklaringen og latt de tolle inn båten der, da måtte også alle andre i fortsettelsen behandles likedann. Da er det bare rett frem for å kjøre gamlebrua, om det ikke er tollere på vakt så passerer man uten toll/moms, er det tollere på vakt så sier man bare at man ikke viste og betaler toll/moms. Mao. tilnærmet fritt fram for smugling. Derfor må nok reglene behandles helt firkantet og likt for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Går/kjører man på grønnt og blir tatt med mer enn det man har lov til å ta med seg er man i utgangspunktet skyldig. En kollega nevnte i dag at han kjørte over gamlebrua i helga, men han måtte passere en relativt stor mengde sperremateriell og -skilter for å greie det. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
OT-flyktning Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Dersom Tollerene hadde godtatt forklaringen og latt de tolle inn båten der, da måtte også alle andre i fortsettelsen behandles likedann. Da er det bare rett frem for å kjøre gamlebrua, om det ikke er tollere på vakt så passerer man uten toll/moms, er det tollere på vakt så sier man bare at man ikke viste og betaler toll/moms. Mao. tilnærmet fritt fram for smugling. Derfor må nok reglene behandles helt firkantet og likt for alle. Niks! De trengte bare å montere et tydelig standard "RødGrønn-sone"-skilt som ved alle grenseoverganger. Det å skjule denne informasjonen i en lang tekst på et skilt som ikke minner om det standard tollskilt - det er det som er det forkastelige i saken. Forøvrig hadde han med hvitevarene overhode ingenting å vinne ved å kjøre denne veien. Han hadde betalt svensk moms (25%) og den ville han ikke ha fått tilbake uten å stikke innom tollen hvor han da måtte betale 25% norsk moms. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Nå ja... de har nok ikke mistet båten sin skal du se.... jeg formoder det norske rettsapparatet skal et ord med laget her.... men at båten er beslaglagt midlertidig(tatt i tollarrest) og inntil en rettskraftig dom er falt er nok ikke usannsynlig.. Det er nok ikke så dramatisk som TV2 skal ha det til.... denne kanalen kan man jo ikke mistenke for å presentere den fulle sannhet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 100 tusen er mye penger, faktisk såpass mye at jeg tror jeg hadde ringt tollvesenet for å spørre om papirarbedet og rutinene for å unngå heft og plunder, og selvsagt de store tabbene. Har selv opplevd å bli stående ett døgn på utenlandsk tollstasjon fordi et annet tollsted hadde brukt feil stempel i papirene. Det koster ikke mye å sjekke på forhånd, og kan spare en importamatør for både tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Blir egentlig like gretten på alle bedreviterne som har meninger om hvordan tollerne skal gjøre jobben sin jeg, som jeg blir på media som kjører slike saker. Det er klart at reiser man til utlandet for å kjøpe seg båt (eller noe annet) til 100.000kroner så sjekker man opp på forhånd hvor og hvordan fortollinga skal foregå. Hevder man noe annet så juger man, eller er utrolig dum (som er dyrt i mange sammenhenger). Og så gå på de samme mediahausede historiene om den stakkars menigmannen som blir herset med av offentlige tjenestemenn gang på gang da. At dere ikke går lei!!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Og så gå på de samme mediahausede historiene om den stakkars menigmannen som blir herset med av offentlige tjenestemenn gang på gang da. At dere ikke går lei!!! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ronald Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 ...Det er nok ikke så dramatisk som TV2 skal ha det til.... denne kanalen kan man jo ikke mistenke for å presentere den fulle sannhet.. Godt sagt! ...At dere ikke går lei!!!Godt sagt dette også! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Det sto en artikkel i Aftenposten om dette, dvs han som hadde kjøpt hvitevarer og havnet på feil sted. Det eneste skiltet som står er det på bildet. Skiltet står på svensk side av den gamle Svinesundsbroen. Jeg tok vare på artikkelen i Aftenposten fordi jeg ble rimelig Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Blir egentlig like gretten på alle bedreviterne som har meninger om hvordan tollerne skal gjøre jobben sin jeg, som jeg blir på media som kjører slike saker. Det er klart at reiser man til utlandet for å kjøpe seg båt (eller noe annet) til 100.000kroner så sjekker man opp på forhånd hvor og hvordan fortollinga skal foregå. Hevder man noe annet så juger man, eller er utrolig dum (som er dyrt i mange sammenhenger). Og så gå på de samme mediahausede historiene om den stakkars menigmannen som blir herset med av offentlige tjenestemenn gang på gang da. At dere ikke går lei!!! Kunne ikke uttrykt meg bedre selv.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Blir egentlig like gretten på alle bedreviterne som har meninger om hvordan tollerne skal gjøre jobben sin jeg, som jeg blir på media som kjører slike saker. Det er klart at reiser man til utlandet for å kjøpe seg båt (eller noe annet) til 100.000kroner så sjekker man opp på forhånd hvor og hvordan fortollinga skal foregå. Hevder man noe annet så juger man, eller er utrolig dum (som er dyrt i mange sammenhenger). Og så gå på de samme mediahausede historiene om den stakkars menigmannen som blir herset med av offentlige tjenestemenn gang på gang da. At dere ikke går lei!!! Er så uenig med deg som det går an å bli. Min respekt for tollvesenet er nå ca lik 0% etter å lest om måten de håndterer Svinesundsaker på. Det er sjelden jeg blir så forbanna som når jeg leste en artikkel i Aftenposten 11. juni d.å. Fra nå av er det "krig". Ikke at jeg har tenkt å smugle men Tollvesenet er absolutt bånn i bøtta. Det argumentet de bruker for å rettferdiggjøre sin handling på holder heller ikke mål, da vedkommende ikke ville hatt noen økonomisk vinning på å smugle. Han ville fått tilbake Svensk moms, og betalt Norsk moms. Artikkel i Aftenposten 11. JUNI 2006: Skilt-tabbe til 50.000 Skulle fortolle hvitevarer på Svinesund, men kjørte over feil bro: Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er så uenig med deg som det går an å bli. Min respekt for tollvesenet er nå ca lik 0% etter å lest om måten de håndterer Svinesundsaker på. Det er sjelden jeg blir så forbanna som når jeg leste en artikkel i Aftenposten 11. juni d.å. Fra nå av er det "krig". Ikke at jeg har tenkt å smugle men Tollvesenet er absolutt bånn i bøtta. Det argumentet de bruker for å rettferdiggjøre sin handling på holder heller ikke mål, da vedkommende ikke ville hatt noen økonomisk vinning på å smugle. Han ville fått tilbake Svensk moms, og betalt Norsk moms. Artikkel i Aftenposten 11. JUNI 2006: Skilt-tabbe til 50.000 Skulle fortolle hvitevarer på Svinesund, men kjørte over feil bro: Som du selv skriver; dette kunne vært enkelt og uten økonomiske motiver, men som jeg hevder: Det er ofte også dyrt å være dum! Her har mannen valgt å ikke sette seg inn i gjeldende regler, og er altså uaktsom. En straffbar handling må ikke være gjort med overlegg. Sorry, her har en driti seg ut og må betale prisen. Synd men sant! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Birchwood 320 Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Synes du er nærme overtramp når du kaller folk dum på denne måten.. Nevngitte personer som dei er. Det er godt å høre at du er en av sikkert 1 % i dette landet som enda ikke har gjort en tabbe/ulovlighet. I den ene prosenten av norges befolkning er også medrekna barn. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Sebaldus Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Blir greiene konfiskert uansett om verdien er over 6000? Skal til Danmark og kjøpe et stykk båtutstyr til en verdi av 6000 danske. Dette blir vel 6300 norske....er det så gale at det blir problemer av dette? Kan jo saktens ordne med å få igjen dansk moms men det er vel en helsikkes papirmølle som jeg antar de fleste gir blaffen i. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Synes du er nærme overtramp når du kaller folk dum på denne måten.. Nevngitte personer som dei er. Det er godt å høre at du er en av sikkert 1 % i dette landet som enda ikke har gjort en tabbe/ulovlighet. I den ene prosenten av norges befolkning er også medrekna barn. Jeg er nok blant de 99% som har tabbet meg ut på en eller annen måte opptil flere ganger jeg, og betalt hva det koster å være dum. Det hender jo at det frister å ta en kalkulert risiko. Men jeg har verken stått på TV2 eller i Aftenposten og gitt andre skylda når jeg har driti meg ut. Men om det er et overtramp å kalle det dumt å "gi bort" 50.000kr (verdi+bot) så vet faktisk ikke jeg hva som er dumt. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Som du selv skriver; dette kunne vært enkelt og uten økonomiske motiver, men som jeg hevder: Det er ofte også dyrt å være dum! Her har mannen valgt å ikke sette seg inn i gjeldende regler, og er altså uaktsom. En straffbar handling må ikke være gjort med overlegg. Sorry, her har en driti seg ut og må betale prisen. Synd men sant! Hvis det er noen som har driti seg ut her, så er det helt andre de som kjører feil pga dårlig skilting. Et hvert menneske med IQ høyere enn skostørrelse vil innse at det må bedre skilting til når den ene etter den andre begår denne feilen. Men ... Tollvesenet trenger selvagt ikke bruke hue i jobben sin slik vi andre må, og de trenger selvsagt ikke å gjøre noe for å bedre situasjonen. Ulempene tollbetjenter da må leve med som en konsekvens av dette, er at folk flest ikke viser dem noen form for respekt. Et lite paradoks: Parkeringsplassen til Tollvesenet i Tollbugata i Oslo er norges største heroinmarked. Hit strømmer sprøytenarkomane fra fjern og nær i hopetall for å få seg ei sprøyte. Snakk om å "drite seg ut" Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er det falt noen dom i denne saken eller driver vi bare og synser her.. i følge innlegget fra avisen som er lenger opp denne tråden så står det vel at det er opp til politiet å avgjøre om det er begått noe straffbart i denne saken... Det samme gjelder for personen med båten vil jeg tro... Da får en jo mulighet til å forklare seg, og kan komme med en troverdig forklaring så løser jo saken seg på en minnelig måte... Er faktisk enig i at tollen ikke skal utvise skjønn, de forholder seg til regelverket og så blir det opp rettsvesnet å utvise skjønn... hvis ikke blir det vel uholdbart å være toller eller vanlig dødelig som skal passere... Da lbir det trynefaktoren som avgjør... Det står forøvrig at lese at man ikke skal krysse en ubetjent grenseovergang med "lik" i lasten. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.