bliss X Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Se forøvrig mitt tidligere innlegg som referer til avisartikkel hvor toll og avgiftsdirektoratets direktør redegjør for saken. Noen som har problemer med hva hun skriver? Ble det tyst nå igjen?Jeg har ikke lest artikkelen, og synes du bør ta deg tid til å referere hele innholdet eller vise til en link der artikkelen ligger hvis du skal bruke den som et innspill i en diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Det har vel også alltid vært slik at man ikke har lov til å kjøre over en ubetjent tollovergang når man har varer som skal fortolles. Da skal en betjent overgang velges. Når de kjørte "gamlebrua" så er jeg enig med Honduras i at de måtte se at tollstasjonen var ubetjent hvis de hadde svinget av for å fortolle. Det gjorde de ikke - altså håpet de nok å snike seg forbi, tror jeg. Når det er sagt burde nok skiltingen vært bedre denne veien da det tidiligere har vært hovedvei inn til Norge. På andre mindre overganger skal man jo uansett vite at det ikke kan passeres hvis man har varer til fortolling. Nå har jeg aldri fortollet noe inn til Norge, men jeg ville jo uansett satt meg inn i regelverket før jeg hadde gjort det. Det forplikter man seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2006 fortollet en båtmotor i vinter. Hadde på forhånd satt meg inn i aktuelle prosedyrer, og ble rett og slett imponert over hjelpsomheten, hastigheten og effektiviten på tollstedet ved Svinesund. 15minutters stopp, inklusive produksjon av utførselsdokumenter, innførseldokumenter og betaling av HK avgift og mva. Jeg hadde IKKE betalt den Svenske MVA`en, hadde bare deponert penger for den hos den svenske forhandleren, som jeg plukket opp samme dagen. Sparte omlag 9000, og det var det verdt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Jeg har ikke lest artikkelen, og synes du bør ta deg tid til å referere hele innholdet eller vise til en link der artikkelen ligger hvis du skal bruke den som et innspill i en diskusjon. Vel, da er vi uenige om det! Vet ikke om denne ligger ute på nettet, har ike tid til å skrive hele innlegget og legge ut her. Jeg har oppgitt avis, dato, seksjon og side, det får da holde når det gjelder en riksdekkende avis? Den som har interesse av å lese den annen parts mening/holdning/forklaring har da full anledning til det, hvilket vel burde gjøre det noe mere "balansert"? Eller er "synsing" basert kun på den ene parts meninger tilstrekkelig til å få få en meningsfull dialog? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Vel, da er vi uenige om det! Ja. Sitater bør være sitater hvis det skal gi andre noe meingsfylt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Ja. Sitater bør være sitater hvis det skal gi andre noe meingsfylt.Kan ikke annet enn å være 100% enig med deg her... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Vel, siden avisen er innlevert i oransj sekk, og vel dukker opp igjen som dopapir, samt at jeg ikke kan finne nevnte innlegg på Aftenpostens hjemmesider så får du heller gå av med seieren - gratulerer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 (redigert) sjekk om du finner den igjen her: http://aftenposten.by.com/nyheter.asp?c4=@...uery=svinesund* Redigert 27.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Takk for hjelpen The Scrutinizer! Håper at Lasse, og andre, nå får lest motpartens "versjon", selv om det vel kan synes som om Lasse har tilgang til Aftenposten? Jeg tok vare på artikkelen i Aftenposten fordi jeg ble rimelig Ha en god dag! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Leste artikkelen og skal ta en nærmere studie av skiltingen neste gang jeg er på de trakter. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 (redigert) ...skal ta en nærmere studie av skiltingen neste gang jeg er på de trakter.Lasse, mens vi venter til du har vært på de traktene...Om vi forutsetter at det som står om skiltingen i artikkelen er korrekt, hva synes du i så fall om saken? F.eks. at Tollvesenet også har noen gode poenger? Ronald Redigert 27.Juni.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Ronald: Det står følgende i artikkelen fra Tollvesenet: Hvis man kjører gamle E6 fra Nordby og nordover, er det med skilt merket "Toll/Customs" angitt hvilken vei man skal ta i siste rundkjøring før grensepassering, hvis man har varer til fortolling. Er dette lett synlig og ikke til å misforstå mener jeg skiltingen er god nok, men jeg vil gjerne se det selv, og jeg kan ikke huske å ha lagt merke til det de gangene jeg kjørt der. I følge artikkelen om han med hvitevarene var det kun det blå skiltet jeg viste bilde av som ga informasjon. Er det i tillegg annen skilting som klart viser hvor man skal kjøre i forb. med fortolling når man befinner seg på den gamle veien, så har Aftenposten slurvet i sin journalistikk og jeg trekker tilbake min kritikk vedr "Tollvesenets manglende vilje til å legge forholdene til rette." Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 etter min mening er alt annet enn en formidabel lystavle på egnet sted før grensen på svenskesiden uforsvarling i fra myndighetene sin side. når det til stadighet trekkes frem urettferdighet vet jeg at det har blitt infortollet båter over hele landet - med motorer i - til tross for at de var bestilt uten motor så dette er regelrett feiltagelse - og tollerene har endatil kikket ned i motorrommet uten å reagere og importør har sluppet unna alle avgifter. urettferdig det også. også et tilfelle av manglende kunnskap hos de statsansatte så dette slår veldig urettferdig ut. et visst grad av skjønn er ikke å forakte i en overgangsperiode, staten hadde i hvertfall fått de avgiftene de skulle ha uansett. passerseddel tilbake til stasjonen ved den nye brua kan da vel ikke være saå problematisk. idioti etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 etter min mening er alt annet enn en formidabel lystavle på egnet sted før grensen på svenskesiden uforsvarling i fra myndighetene sin side....Seriøst???Og i så fall - hvilke myndigeter snakker du om? Norske eller svenske? Resten av innlegget ditt har vel ikke så mye med saken å gjøre, så det lar jeg være ukommentert. R. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 (redigert) vel, det er vel de norske myndighetene som har endret praksis og bestemt at fortolling ikke kan skje ved svinesund så ansvarsforholdet er klinkende klart overfor norske borgere. resten av inlegget refererte til mulighet/frykt for urettferdig behandling ved skjønn nevnt tidligere i tråden og som man ser skjer dette uansett. Redigert 27.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 vel, det er vel de norske myndighetene som har endret praksis og bestemt at fortolling ikke kan skje ved svinesund så ansvarsforholdet er klinkende klart overfor norske borgere....Vel, som du har sett i innlegg og i artikkelen - skilting på svensk side er svenske myndigheters ansvar. Lystavlen din og andre forbedringer må nok tas opp med disse. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Dette blir litt uklart Scrutinizer: 1. Det er ikke tollbetjentenes oppgave å vise sjønn 2. Det er tollvesentes oppgave å legge forholdene til rette så folk ikke kan ta feil 3. Det er politikernes oppgave å definere hvilke straffereaksjoner man skal ha. Personlig synes jeg at straffen for å rote med moms ved kjøp av hvitevarer i Sverige til eget forbruk er for streng, men det er en politisk sak, og har ingenting med tollvesenets operative drift på Svinesund å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 skilting på svensk side er svenske myndigheters ansvar. Ronald. Ja det er riktig, men det er norsk tollvesens oppgave å si fra hvis de mener at skiltingen er for dårlig, så jeg synes ikke det holder å skylde på svenskene hvis nordmenn som kommer over grensa stadig kjører feil i pga svenskenes dårlige skilting. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Jeg lurer litt på hvorfor nordmenn kun kjører feil når de skal fra Sverige til Norge.... Hadde de som elsker(kjører av gammel vane) den gamle veien kjørt den begge veier, så hadde de jo sett at tollstasjonen på norsk side var nedlagt.... Det kan jo hende det er derfor de velger den gamle veien da Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Stasjonen ligger jo der som den alltid har gjort, og man sitter vel ikke akkurat med kikkert for å se om det er noen bak vinduene når man passerer? Jeg tar jevnlige handleturer til Sverige og kjører ofte den gamle veien. Den gamle stasjonen er ikke helt nedlagt, da den benyttes flittig til disse kontrollene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Den gamle stasjonen er ikke helt nedlagt, da den benyttes flittig til disse kontrollene.Dette kan da ikke stemme, dette er en ubetjent grenseovergang... dermed er det ikke noe tollstasjon der... Hadde det det vært så hadde ikke dette problemet som disse "smuglerne" kom opp i eksitsert... Det er nok riktig at bygningen er der, men den er nok nedlagt som tollstasjon.. i følge tollvesnet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Ja den er nedlagt som tollstasjon, men tollerne bruker lokalene. Ditt argument var at man ser at den er nedlagt, og det er ikke så godt å se. Hvordan ser man det når man kjører forbi hvis man ikke spesielt er ute etter å studere det? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Det er vel enda en "part" involvert i denne type problemstillinger, nemlig politiet! Som det står i denne artikkelen fra Tolldirektøren: "Derfor blir slike saker rutinemessig anmeldt til politiet, og det blir opp til politiets videre saksbehandling å vurdere om det er omstendigheter som gjør at saken skal henlegges eller ikke." Her kommer med andre ord skjønnet, og muligheten for å utvise et slikt, klart frem? Den anmeldte kommer også til orde med sin forklaring, som seg hør og bør, så hva er egentlig problemet? Ansvaret for skiltingen på svensk side er jo, selvfølgelig, et svensk ansvar, og ja, det er dialog mellom norske og svenske (toll)myndigheter! Dessuten Lasse, hvem skal avgjøre om skiltingen er god nok? Blir ikke det synsing i ypperste potens så vet ikke jeg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Dessuten Lasse, hvem skal avgjøre om skiltingen er god nok? Blir ikke det synsing i ypperste potens så vet ikke jeg! Jo det blir synsing Mouche, men jeg og alle andre er i vår fulle rett til å synse så mye vi vil selv om du ikke er allergisk mot synsing. Du kan jo bare hoppe over alt som er synsete, kan du ikke? Om synsing: På en vei du kjører daglig setter man opp et veiskilt som er 10 cm stort og står opp/ned. Vil du da synse noe om skiltet? Nei, det ville du antagelig ikke. Skiltet er greit nok det er fullt lestbart hvis man bare tar seg tid til å studere det nøye nok, og om mange ikke får det med seg så spiller ikke det noen rolle etter ditt syn, for man skal ikke synse om skilting. Så til Svinesund: Hvis Hansen kjører feil, og Olsen kjører feil og Svendsen kjører feil osv og alle har kjøpt forbruksvarer i Sverige som de ikke har noen glede av å lure unna norsk moms på i og med at de allerede har betalt Svensk moms , så finner jeg det naturlig at det ringer en bjelle hos noen selv om ikke du klarer å få med deg det. Mer om synsing: Hvis jeg i mitt daglige arbeid stadig oppdager at kundene gjør den samme feilen, så forsøker jeg å vekke de små grå til live og så tenker jeg: Hvorfor gjør så mange feil? Er det noe her jeg kan forbedre? Som regel klarer jeg å finne på noe, og som regel opplever jeg etterpå at kundene ikke lenger gjør den feilen. Tenker Tollvesenet på denne måten tro? Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 Vel, jeg har ofte reagert på innlegg hvor enkelte kritiserer meg, og andre, for å mene noe, les; synse! Jeg forbeholder meg retten til å synes noe, selv om det f.eks ikke foreligger en rettskraftig dom. Dette er et diskusjonsforum og da mener jeg at å ha en mening om noe må i høyeste grad være noe av poenget med hele forumet? Med andre ord skyter du på feil mann! Det kan jeg dokumentere ved å henvise til diverse innlegg jeg har hatt på dette forum! "På en vei du kjører daglig setter man opp et veiskilt som er 10 cm stort og står opp/ned. Vil du da synse noe om skiltet?" - You bet i will! Jeg vil skrike ut; "tullinger", "idioter" og det som verre er, og "noen" på dette forum vil si at jeg ikke har rett til å synes at noen er tullinger, men det har jeg! Tollvesenet, som alle andre "vesener", består av mennesker som er like mye (eller lite) opptatt av jobben, yte service osv osv som deg og meg - å tro noe annet SYNES jeg er å være litt arrogant! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.