bliss X Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er faktisk enig i at tollen ikke skal utvise skjønnDet kan man si, men når den ene etter den andre begår den samme feilen fordi de ikke har fått med seg det som står på skiltet jeg viste bilde av hva da? Tror du ikke det går an å forbedre skiltingen, eller er det komplett umulig for disse folkene å forstå at det går an å forbedre ting? Tror nok heller de fryder seg hver gang de kan ta en "dumming" som har forvillet seg inn på den gamle veien, og som tror at det fortsatt er en tollstasjon der. Det har blitt påfallende mange tollkontroller ved den nedlagte tollstasjonen etter at veien ble lagt om og stasjonen flyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er helt enig i at skiltingen både kan og bør forbedres her... Det bør faktisk opplyses med flere skilt at tollstasjonen på den gamle bruen er nedlagt... Det at skiltingen er god vil jo tale i den som blir stoppets favør og jeg er sikker på at retten kan si seg enig i dette.. Jeg er også enig i tollerne nok fryder seg når de får gleden av å ta noen... de er nok ikke bedre enn parkeringvakter eller andre de... Det er nok her som ellers skadefryd er den eneste sanne fryd... det har vi jo sett gjelder også her på BP.... jamfør andre som har vært uheldige med lite vann under kjølen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Birchwood 320 Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Kom hjem fra ferie i Tyrkia her for 2 år siden.. Hadde med meg kvoten + ei flaske med Gin som det var tatt et par usle drinker av. Gikk på rødt og spurte om eg måtte levere eller betale for flaska. Tollerne sa " siden du er ærlig og spørr så er det greit" Er ikke dette å vise skjønn. Det er misnt å bryte loven ihvertfall. Eller?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Smiley Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er helt enig i at skiltingen både kan og bør forbedres her... Det bør faktisk opplyses med flere skilt at tollstasjonen på den gamle bruen er nedlagt... Det at skiltingen er god vil jo tale i den som blir stoppets favør og jeg er sikker på at retten kan si seg enig i dette.. Jeg er også enig i tollerne nok fryder seg når de får gleden av å ta noen... de er nok ikke bedre enn parkeringvakter eller andre de... Det er nok her som ellers skadefryd er den eneste sanne fryd... det har vi jo sett gjelder også her på BP.... jamfør andre som har vært uheldige med lite vann under kjølen.. Det er trist å høre at det faktisk er mulig å ha en sånn innstilling overfor en gruppe mennesker som faktisk har en svært viktig samfunnsoppgave å utføre. Skjønner ikke at det kan være mulig å være så navlebeskuende. Tror nok det at tollerne kan fryde seg de.... når de haler inn et tonn eller to med hasj eller noen kilo heroin, og det med god grunn. Når en småsmuggler blir tatt i en rutinekontroll derimot så synes garantert de at det er like leit som parkeringsvakta synes når "bestemor" har vært uheldig å bli tatt der "alle andre" pleier å stå. Men det er desverre sånn at lovene våre må håndheves med stikkprøver der "alle" kan bli tatt. Alternativet er på sikt anarki. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Sjøtummel Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er helt enig i at skiltingen både kan og bør forbedres her...En opplysning som kom fram i avisomtalen av hvitevaresaken var at skiltingen på norsk side (for dem som er på vei til Sverieg) er bedre enn på svensk side. Det som journalisten ikke ser ut til å ha fått med seg er at skilting langs svenske veier er noe svenske myndigheter har ansvaret for, og ikke norske. Å kritisere norske tollere for svensk skilting vil jeg kalle skivebom. Det svenske informasjonsskiltet er klart nok, og når man kjører bil i andre land så bør man følge ekstra nøye med og ikke unnskylde seg med at man ikke legger merke til blå skilt med tekst. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Det er trist å høre at det faktisk er mulig å ha en sånn innstilling overfor en gruppe mennesker som faktisk har en svært viktig samfunnsoppgave å utføre. Skjønner ikke at det kan være mulig å være så navlebeskuende. Tror nok det at tollerne kan fryde seg de.... når de haler inn et tonn eller to med hasj eller noen kilo heroin, og det med god grunn. Når en småsmuggler blir tatt i en rutinekontroll derimot så synes garantert de at det er like leit som parkeringsvakta synes når "bestemor" har vært uheldig å bli tatt der "alle andre" pleier å stå. Men det er desverre sånn at lovene våre må håndheves med stikkprøver der "alle" kan bli tatt. Alternativet er på sikt anarki.Tja... skal ikke se bort fra at også disse menneskene har forbedret seg... i 1985 til 1987 jobbet jeg med å tømme parkometer i Oslo... da snakket jeg daglig med parkeirngsvaktene..... og utfra de kommentarere som der kom er jeg ikke i tvil om at de frydet seg når de kunne ta noen... om ikke akkurat når bestemor hadde feilparkert... De hadde faktisk en intern konkuranse seg i mellom om hvem som hadde skrevet ut flest bøter frem til lunsjen... Jeg er ikke uenig i at de tollerne gjør en viktig jobb, men at de er bedre mennesker enn oss andre er jeg ikke like sikker på.. Jeg fryder meg hver dag på jobben når jeg gjør en god jobb, men det kan jo hende jeg er noget unormal... Vel det er ikke hver dag jeg gjør en god jobb da... men det hender det også Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er det falt noen dom i denne saken eller driver vi bare og synser her.. Det å ha en mening om noe er det automatisk ensbetydende med synsing? Må det alltid foreligge en rettskraftig dom før man har rett til å mene noe? Med hvilken rett kan du frata alle retten til å mene noe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
landkrabbe Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Det er trist å høre at det faktisk er mulig å ha en sånn innstilling overfor en gruppe mennesker som faktisk har en svært viktig samfunnsoppgave å utføre.At noen har en viktig oppgave, er ingen garanti for at de utfrører den tillfredstillende. Tollerne er ansatt av samfunnet for å gjøre en tjeneste for samfunnet. Hvis det er slik at samfunnet ikke føler seg fornøyd med den jobben tollerne gjør, har de, per definisjon, gjort en dårlig jobb.Skjønner ikke at det kan være mulig å være så navlebeskuende. Tror nok det at tollerne kan fryde seg de.... når de haler inn et tonn eller to med hasj eller noen kilo heroin, og det med god grunn. Når en småsmuggler blir tatt i en rutinekontroll derimot så synes garantert de at det er like leit som parkeringsvakta synes når "bestemor" har vært uheldig å bli tatt der "alle andre" pleier å stå. Men det er desverre sånn at lovene våre må håndheves med stikkprøver der "alle" kan bli tatt. Alternativet er på sikt anarki.Problemmet her, slik jeg ser det, er ikke at loven håndheves med stikkprøver der "alle" kan bli tatt. Men at loven og straffen er urimelig. Jeg er villig til til å velge anarki fremfor fascisme.. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Har vært med å ta en Princess 42 inn fra Danmark til Norge for mange år siden. Eieren fikk beskjed da han spurte om fortolling om å gjøre det på det han forstod var nærmeste tollkontor til båtens nye hjemmehavn. Det var helt,helt feil viste det seg. Vi klappet til kai i Tønsberg om natta og troppet søvndrukne opp på Tollbua om morgenen. Det ble ganske snart krystallklart at vi skulle gått til Kristiansand istedet og gjort papirarbeidet der Det ble en ganske så nøye inspeksjon av båten og hva som var ombord,men båten ble heldigvis ikke konfiskert og vi kunne bare beklage vår misforståelse av regelverket Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Litt OT i forhold til det her, men..... På vestfoldnytt kunne de i kveld fortelle at Tollvesenet i Tønsberg må flytte ut av den gamle Toldboden hvor de har husert et hundre år eller så. Det statlige eiendomsselskapet Entra Eiendom krever for høy husleie, så Tollvesenet har ikke råd til å leie der lenger. Hva slags samfunn er det vi lever i? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Litt OT i forhold til det her, men..... På vestfoldnytt kunne de i kveld fortelle at Tollvesenet i Tønsberg må flytte ut ...... Ikke for å være vemmelig, men det var i Drammen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tuffff Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Ikke for å være vemmelig, men det var i Drammen. Det har du visst pinadø rett i!! Ja, ja... ille ær'e lell! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 hmmm...hvis jeg ikke ser60 skiltet er greit m 80? det skiltet på svinesund er da ikke SÅ lite da.... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Juni.2006 Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Er helt enig i at tollvesenet har en viktig samfunnsoppgave, men da får de også vise seg voksne nok til å gjøre noe med skiltingen eller systemet sitt, når den ene etter den andre begår samme feil. Det er riktig at skiltet står på svensk side, men er det ikke mulig å snakke sammen? Det som skjer på Svinesund for tiden er fullstendig idioti, og det kunne enkelt vært gjort noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Ja,det kan være det Lasse. Men jeg tror ikke du mener hva du sier. Ville du ha innført en båt til 100 000 uten å ha sjekket rundt fremgangsmåte rundt fortolling ? Jeg tror ikke det. Og spesiellt ikke etter å ha lest og hørt om aksjonene som har pågått for å finne innsmuglede båter . De fleste av oss ville nok ikke risikert så mye med så store verdier og vi vet alle at staten skal ha sitt. Kan jo hende at båteieren hadde tenkt å tolle inn i hjembyen sin men det er sjansespill ikke å stoppe på tollstasjonen og fremvise papirer på nyervervelsen. Nå har de lagt egget og står i fare for å miste båten og en klekkelig bot får de nok også. En bør ikke like reglene men en må følge dem. Enkelt og greit. Er du i tvil så stopp og spør. Jeg stopper og spør når jeg har noe med meg og jeg er i tvil og er tollerene også i tvil har jeg bestandig fått varen med meg også har de ringt når de har sjekket reglene mere nøye hvis varene må tolles inn. Og noen ganger når jeg eller selger har tulla med papirene så er jeg blitt sendt videre til Oslo & Akershus Tolldistrikt hvor de har ei alle tiders dame som rydder opp og veileder på en hyggelig måte etter surrete selgere og kjøper. Men brev og mail en får er unødig firkanta og krasse i tonen og ikke akkurat hyggelige. En ladning med brukte motorsykkeldeler er på vei igjen og det går nok helt greit denne gangen også. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Hvis det er slik at en ikke skal krysse ubetjente tollstasjoner med avgifts belagte varer, hva gjør vi da når vi kommer hjem fra Svensketuren i sommer. Er det noen som vet hvor nærmeste tollstasjon er når en kommer med båt? En kan jo da risikere en kjempebot om en blir stoppet på vei over sekken? Eller er det kanskje andre regler når en kommer med båt? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 (redigert) mener å huske at du kan ha med godis for 3000 pp uten vidre hvis du ikke overstiger de fastsatte "kvotene" Redigert 23.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Litt OT i forhold til det her, men..... På vestfoldnytt kunne de i kveld fortelle at Tollvesenet i Tønsberg må flytte ut av den gamle Toldboden hvor de har husert et hundre år eller så. Det statlige eiendomsselskapet Entra Eiendom krever for høy husleie, så Tollvesenet har ikke råd til å leie der lenger. Hva slags samfunn er det vi lever i? mvh tuffff Den skjønte jeg ikke! Er poenget ditt at siden både utleier og leietager er statlig så kan det betales hva som helst? Vil du ikke at staten skal være en god kapitalist ved utleie og at staten skal søke best/billigst mulig lokaler som leietager? Eller er det tradisjonene ved at Tollvesenet har holdt til på samme sted så lenge som er poenget? Forøvrig er ansvaret for skiltene på svensk side et svensk ansvar. Og på norsk side et norsk ansvar. Snakker de sammen over grensen - tror nok det! Anbefaler forøvrig å lese gårsdagens Aftenposten morgenutgave del 1, side 3 hvor toll- og avgiftsdirektør Marit Wiig har et innlegg om saken. Poenget hennes er at de kan ikke vise skjønn, men politiet kan vurdere å henlegge saken hvis det er spesielle forhold som tilsier dette. Det betyr at saken ikke er avsluttet og resultatet avhenger av politiets videre etterforskning. Her vil selvfølgelig de som er anmeldt komme til orde. Nei, Sydvesten, dette er ikke synsing, men referat fra avisartikkel skrevet av, presumtivt, faglig kompetent hold, kombinert med litt faktaopplysninger! Har jeg hatt med for mye over en grense noen gang? Jada, mange ganger! Har jeg blitt tatt? Jada, men ikke ofte. Heller facisme enn anarki Landkrabbe, men jeg vil kjempe med nebb og klør mot begge! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Eller er det kanskje andre regler når en kommer med båt?Det er det, men der hvor den usikre bilfører kan bruke mobiltelefon for å få svar på viktige spørsmål umiddelbart før grensepassering kan skipperen på en fritidsbåt bruke VHFen. Egentlig er det ikke så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 (tuffff @ 22.06.06 23:06) Litt OT i forhold til det her, men..... På vestfoldnytt kunne de i kveld fortelle at Tollvesenet i Tønsberg må flytte ut av den gamle Toldboden hvor de har husert et hundre år eller så. Det statlige eiendomsselskapet Entra Eiendom krever for høy husleie, så Tollvesenet har ikke råd til å leie der lenger. Hva slags samfunn er det vi lever i? mvh tuffff tollerne i Drammen er i samme situasjon - statsbygg har hevet husleien over taket. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Det er vel ikke andre regler, men som en god sjømann med kjennskap til reglene som vi er pliktige til å kunne, så heiser/viser du signalet om at du har varer ombord som skal fortolles, da kan du fritt gå til nærmeste tollsted hvor godset skal losses og deklarere varene der... Enkelt og greit.. Dette er vel ren plankekjøring for de som ferdes mellom flere land formoder jeg... ja og det er pensum på båtøfrerprøven.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Den skjønte jeg ikke! Er poenget ditt at siden både utleier og leietager er statlig så kan det betales hva som helst? Vil du ikke at staten skal være en god kapitalist ved utleie og at staten skal søke best/billigst mulig lokaler som leietager? Nei det vil jeg ikke. Det er etter min mening fullstendig meningsløst at staten oppfører seg som en "god" kapitalist. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Det er vel ikke andre regler, men som en god sjømann med kjennskap til reglene som vi er pliktige til å kunne, så heiser/viser du signalet om at du har varer ombord som skal fortolles, da kan du fritt gå til nærmeste tollsted hvor godset skal losses og deklarere varene der... Enkelt og greit.. Dette er vel ren plankekjøring for de som ferdes mellom flere land formoder jeg... ja og det er pensum på båtøfrerprøven.... Dette vil jeg påstå de aller færreste i det hele tatt tenker på, innklarering etter gjeldene internasjonale regler om en kommer med en liten jolle fra Strømstad????? Det jeg egentlig tenkte på var om Tollerne kunne stoppe oss rett etter passering av linja, for så å konfiskere det som måtte være ombord, pluss en bot, fordi en ikke viser rett signal flagg, eller har ropt opp rette instans på VHF`n? Jeg synes nå det er stor forsjell på å "ferdes mellom flere land " og det å farte litt over kjølen. Nå er det slik at ingen Nordmann trenger å melde sin ankomst til Sverige slik som er tilfelle i mange andre land. Ei heller den andre veien! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Tunga rett i munnen Nøtterøy, det gjelder kun hvis du har tollpliktige varer ombord. For et par år siden hjalp jeg svoger med kjøp av landstedbåt (rundt SEK 100.000). Jeg sjekket på forhånd. Papirene hadde Axelsson Marin fylt ut, lå i konvolutt, konvoloutten med ombord. Båten skulle fra Strömstad til Larvik. Vi kjørt over. Samme dag tok vi bilen til Sandefjord tollsted, registrerte overførselen og betalte MVA og HKavgift. Besøket på tollkontoret tok en halvtimes tid. Det var ikke noe problem i det hele tatt. Regelen er vel slik å forstå at om du kommer landeveien og har noe å fortolle, så skal du bruke tollbetjent grenseovergang. Er man i tvil, kan man henvende seg til en grensespeditør som gjør jobben for deg. Det koster noen hundringer ekstra. Jeg brukte slik speditør da jeg kjøpte rigg og seil i Sverige. Dette gikk også helt knirkefritt. Man skal være klar over at mellom de skandinaviske landene praktiseres liberale regler. Det er langt mer strikt andre steder i verden. En kompis og venner ble sittende en ukes tid i hektet i Karibien fordi de gikk til en annen øy en den de reiste ut fra. Gikk til kai og slang dykkeflaskene på land. De hadde heller ikke heist tollflagg eller meldt sin ankomst. Så det bar som sagt rett i kasjotten med hele gjengen, der og da. Ingen parlamentering. Dykkerutrustningen ble inndratt til fordel for tollfunksjonærene. Båten fikk de beholde. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2006 Del på Facebook Svart 23.Juni.2006 Ja,det kan være det Lasse. Men jeg tror ikke du mener hva du sier. Ville du ha innført en båt til 100 000 uten å ha sjekket rundt fremgangsmåte rundt fortolling ?Thor: Hvis jeg ikke hadde vært klar over hvordan det nå fungerer på Svinesund, så tror jeg faktisk at ville ha gjort feil selv. Gammel vane, tollstasjon rett over den gamle brua osv kunne nok medført at jeg helt ufrivillig, og uten å ha noen økonomisk gevinst av det (i og med at det dreier seg om momsbytte) ville havnet i Tollvesenets felle. Slik jeg ser det, dreier det seg her om å legge forholdene bedre til rette, og kun det. Det er noe som heter "handle i god tro", og den båtsaken kjenner jeg ikke men han med hvitevarene som jeg refererte til handlet helt sikkert i god tro. Når den norske stat påfører folk som har handlet i god tro store straffer, så blir jeg rimelig forbanna. Tollvesenet har lang tradisjon for å ikke[/b] legge forholdene godt nok til rette for publikum. Et godt eksempel er den princessbåten du selv refererte til. Her skulle du altså reist til Kristiansand ??? Hvorfor i huleste skulle du det? For mange år siden jobbet med fortolling av varepartier for et spedisjonsfirma, og du verden så mange rariteter jeg støtte på. Hver toller skulle ha ting på sin måte, og skulle man få fortollet effektivt, måtte man lære seg hvordan hver enkelt av disse arrogante typene skulle ha det. Det var mye papir, og særegenheten dreide seg som regel om hvilken rekkefølge tolleren synes papirene skulle ligge i. Kom du in på kontoret til Toller X, og papirene lå feil sortert, var det bakerst i køen og ny runde. En av disse typene var tilogmed så frekk at han ga meg kjeft fordi han ikke synes jeg var pent nok antrukket Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.