Jump to content

Slark i Sleipner hydraulisk styring


Goddis77

Recommended Posts

Har hatt samme problem, hele tiden måtte rattet dreieses mot styrbord. Slitasje i pumpen. endte opp med nytt anlegg til 3 lapper. Fungerer nå like fint etter 7 år....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Har du det den minste lekasje noe sted så er moroa et faktum.

Sjekk over alt etter mulige lekasjer; den behøver ikke være stor...

Hvor gamle er sylinder(e) ? Kanskje klar for ompakking / bytte av simmerringer ?

Pakket om mine for et par år siden, og kvittet meg med en lekasje der; verden ble som ny etter det !!

Link to post

Har også Sleipner styring. Hvor luftet du?? SLik luftenipplene dine står på sylinderen får du ikke ut luften.. Dei må stå rett opp. Videre er det greit med en blank past slange på nippelen og enden ned i en flaske som er et par deciliter med ny olje i. Få en til å dreie på rattet.. Åpne og steng nippelen etterhvert som ein dreier på rattet..

Oljen i flaska er for at du ikke skal dra noe luft tilbake inn i sylinderen. Det er meget viktig å få ut all luft og at nipplene står opp når ein lufter.

 

Har ikke fått ut all luften selv og det er ikke så behageligt å kjøre med. Dessuten når det blir skikkelig varmt i været og i motorrommet så utvider luften seg og du får oljesøl på rattpumpa..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
  • 3 uker senere...

Har også Sleipner styring. Hvor luftet du?? SLik luftenipplene dine står på sylinderen får du ikke ut luften.. Dei må stå rett opp. Videre er det greit med en blank past slange på nippelen og enden ned i en flaske som er et par deciliter med ny olje i. Få en til å dreie på rattet.. Åpne og steng nippelen etterhvert som ein dreier på rattet..

Oljen i flaska er for at du ikke skal dra noe luft tilbake inn i sylinderen. Det er meget viktig å få ut all luft og at nipplene står opp når ein lufter.

 

Har ikke fått ut all luften selv og det er ikke så behageligt å kjøre med. Dessuten når det blir skikkelig varmt i været og i motorrommet så utvider luften seg og du får oljesøl på rattpumpa..

Dette var nytt for meg. Takker for hjelpen :smiley:

 

Tenkte idag på autopiloten jeg hadde montert. Har ikke kablet denne opp igjen når jeg byttet det elektriske, og kom til å tenke på om denne kunne være luft i. Dette vil vel da kanskje gi luft videre i systemet?

Styringen min har blitt bedre etter at jeg har luftet, men ikke perfekt.

Link to post

Da jeg fikk byttet en hydraulikkslange som var litt vridd til autopiloten luftet mekanikerne både styringen og autopiloten. Dette gjorde de ved å gi fullt rattutslag fra side til side gjentatte ganger. På autopiloten ble det samme utført ved å dreie rattet på kontrollenheten gjentatte ganger fra side til side. Dette mens lufteskruen på toppen av rattklokka stod åpen. Jeg spurte om dette - og de sa at du måtte lufte både pumpa på styringen og pumpa på autopiloten. De fylte også da på en del hydraulikkolje - mer enn det normalt er på systemet for å presse luft ut. Etterpå sugde de ut den oljen som var for mye (sugd ut manuelt med en ca 1/2 meter lang plasslange som ble brukt som sugerør)

 

Etterpå merket jeg at de nok hadde tatt ut litt for mye olje for jeg fikk 1/4 tørn dødgang på styringa. En dl olje påfyll fikset det

Link to post

hmmm. Tenkte nok at autopiloten min kunne gi meg trøbbel.

Nå er det ikke bare å mekke i vei med kablingen til dette. Hadde tenkt å vente til vinteren med å få dette i orden, og tror jammen at jeg kan leve med styringen slik den er nå.

Har funnet feelingen på styringen nå, sånn at jeg kan kose meg utpå, istedet for å kjempe med hver bølge jeg treffer :smiley:

Link to post
  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne tråden.

Merket under tur idag at styringen min har alvorlig dødgang. Må av og til dreie rattet en hel omdreining før jeg liksom klarer å snu båten. Har luftet en del idag, men det hjalp ikke.

Noen som har forslag til løsning, eller evt har oppskrift på feilsøking...

Link to post
  • 4 uker senere...

Har vært på ferie en uke i Flekkefjord/Hidra. Kom der i snakk med en kar som jobber meg hydraulikk.

Han sa at for å eliminere problemet mitt burde jeg montere på en tank med olje, bytte ut lufteskruen med en ny hvor jeg monterer på en slangestuss og montere tanken høyere enn styringen. Dette var et kjent problem ifølge han...Noen som har kommentarer til dette?

Merker også at når jeg bunner rattet til ene siden, så stopper ikke rattet, men heller fortsetter sakte videre...

Link to post

Har montert en slik tank selv. Brukte en slik som er til Sleipner sine oljesmurte pakkbokser. Koblet den til med slange, og det gjorde prosessen med å lufte, mye enklere. Lett å fylle på, og lett å se om en lekkasje skulle oppstå + at man har en større buffer før styringen slutter å virke ved en evt lekasje. :smiley:

Link to post

Er litt i tvil her.

Var innom Marinesenteret her i Bergen idag, og de mente dette kunne være sylindreren nede ved drevet...

Har luftet som pokker idag sammmen med autopiloten, så jeg skal ta en testtur i morgen og se om dette hjalp.

Hvis ikke, vet jeg jammen meg ikke...Å bytte hele pakken kan bli kostbart..

Link to post

Hvis du er sikker på at det ikke er luft i systemet og du fremdeles har dødgang så er det enten pumpe eller styresylinder.

Hvis du legger roret helt ut i styrbord og fortsetter å tørne rattet forholdsvis lett så er det indre lekkasje enten i pumpe eller sylinder. Nå åpner du lufting på den trykkløse siden av sylinderen (babord lufting) og tørner rattet videre mot styrbord. Hvis det er indre lekkasje i sylinder vil dette lekke forbi stempelet inne i sylinderen og komme ut luftingen du har åpnet på den trykkløse siden. Kan du friskemelde sylinder så er pumpa herved sykemeldt. For at denne metoden skal gi deg et sikkert svar så MÅ du være sikker på at systemet er fritt for luft.

 

Lagt til: Du MÅ også være sikker på at du ikke har noen andre lekkasjer hvor det lekker olje ut av systemet. Lekker det olje ut så kommer det luft inn.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post

Snakket med Sleipner idag og de mente at dette var rattpumpen.

Jeg kjøpte derfor ny på Maritim, og har i kveld montert denne. Stor forskjell på bunning av ratt, men har problemer med at den lekker på inngangene...

Hvor mye kan jeg teite til skruene her? Har byttet til nye pakninger og mutter istedet for de som var på fra før, og har skudd disse håndfast. Bør jeg dra til mer enn dette? La noe tørkepapir under disse for å sjekke for lekkasje, og de var gjennomvåt når jeg sjekket...

Link to post

Var oppe i båten igjen idag. Fikk jentungen til å dreie på rattet mens jeg sjekket for lekkasjer.

Så da tydelig en lekkasje fra den ene utgangen på pumpen. Tømte systemet for olje og demonterte koblingen.

Teitet så til en god del mer enn jeg gjorde i går. Den ble da potta tett :smiley:

Etter mye lufting og sjekking, tok jeg meg en tur utpå. Må si at rattet er bedre, men ikke optimal. Styresylinderen burde nok vært byttet i tillegg, men kan leve med det slik som det er nå.

 

Var uheldig med strømmen under broen på vei hjem igjen. Gikk nesten galt. Den var på sitt sterkeste og første nesten til at jeg stanget i steinene utenfor broen. Gikk heldigvis bra :smiley::smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...