Goddis77 Startet 21.Juni.2006 Del på Facebook Startet 21.Juni.2006 Vet ikke om der skal være litt slark i styringen, men min føles av og til som en gammel militær jeep. Litt mye dødgang. Har luftet mye, men det blir det samme for det. Er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Nei, det er da vel ikke riktig, selv om du ikke er alene om en slik ublid skjebne Om det ikke er luft i systemet, så kan det være utslitt rattpumpe eller lekk sylinder. Hvilken type styring er det, forresten? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
880 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Har hatt samme problem, hele tiden måtte rattet dreieses mot styrbord. Slitasje i pumpen. endte opp med nytt anlegg til 3 lapper. Fungerer nå like fint etter 7 år.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
BjarneBob Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Har du det den minste lekasje noe sted så er moroa et faktum. Sjekk over alt etter mulige lekasjer; den behøver ikke være stor... Hvor gamle er sylinder(e) ? Kanskje klar for ompakking / bytte av simmerringer ? Pakket om mine for et par år siden, og kvittet meg med en lekasje der; verden ble som ny etter det !! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 21.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Har denne typen: Har demontert dette selv oppe ved instrumentpanelet. Syntes at den ene slangen ikke gikk så langt inn på gjengene. Kan sjekke dette, men har ikke funnet noe lekkasje der. Tror denne styringen er noen år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Juni.2006 Del på Facebook Svart 21.Juni.2006 Har også Sleipner styring. Hvor luftet du?? SLik luftenipplene dine står på sylinderen får du ikke ut luften.. Dei må stå rett opp. Videre er det greit med en blank past slange på nippelen og enden ned i en flaske som er et par deciliter med ny olje i. Få en til å dreie på rattet.. Åpne og steng nippelen etterhvert som ein dreier på rattet.. Oljen i flaska er for at du ikke skal dra noe luft tilbake inn i sylinderen. Det er meget viktig å få ut all luft og at nipplene står opp når ein lufter. Har ikke fått ut all luften selv og det er ikke så behageligt å kjøre med. Dessuten når det blir skikkelig varmt i været og i motorrommet så utvider luften seg og du får oljesøl på rattpumpa.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2006 Har også Sleipner styring. Hvor luftet du?? SLik luftenipplene dine står på sylinderen får du ikke ut luften.. Dei må stå rett opp. Videre er det greit med en blank past slange på nippelen og enden ned i en flaske som er et par deciliter med ny olje i. Få en til å dreie på rattet.. Åpne og steng nippelen etterhvert som ein dreier på rattet.. Oljen i flaska er for at du ikke skal dra noe luft tilbake inn i sylinderen. Det er meget viktig å få ut all luft og at nipplene står opp når ein lufter. Har ikke fått ut all luften selv og det er ikke så behageligt å kjøre med. Dessuten når det blir skikkelig varmt i været og i motorrommet så utvider luften seg og du får oljesøl på rattpumpa.. Dette var nytt for meg. Takker for hjelpen Tenkte idag på autopiloten jeg hadde montert. Har ikke kablet denne opp igjen når jeg byttet det elektriske, og kom til å tenke på om denne kunne være luft i. Dette vil vel da kanskje gi luft videre i systemet? Styringen min har blitt bedre etter at jeg har luftet, men ikke perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2006 Del på Facebook Svart 8.Juli.2006 Da jeg fikk byttet en hydraulikkslange som var litt vridd til autopiloten luftet mekanikerne både styringen og autopiloten. Dette gjorde de ved å gi fullt rattutslag fra side til side gjentatte ganger. På autopiloten ble det samme utført ved å dreie rattet på kontrollenheten gjentatte ganger fra side til side. Dette mens lufteskruen på toppen av rattklokka stod åpen. Jeg spurte om dette - og de sa at du måtte lufte både pumpa på styringen og pumpa på autopiloten. De fylte også da på en del hydraulikkolje - mer enn det normalt er på systemet for å presse luft ut. Etterpå sugde de ut den oljen som var for mye (sugd ut manuelt med en ca 1/2 meter lang plasslange som ble brukt som sugerør) Etterpå merket jeg at de nok hadde tatt ut litt for mye olje for jeg fikk 1/4 tørn dødgang på styringa. En dl olje påfyll fikset det Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2006 hmmm. Tenkte nok at autopiloten min kunne gi meg trøbbel. Nå er det ikke bare å mekke i vei med kablingen til dette. Hadde tenkt å vente til vinteren med å få dette i orden, og tror jammen at jeg kan leve med styringen slik den er nå. Har funnet feelingen på styringen nå, sånn at jeg kan kose meg utpå, istedet for å kjempe med hver bølge jeg treffer Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Tar opp igjen denne tråden. Merket under tur idag at styringen min har alvorlig dødgang. Må av og til dreie rattet en hel omdreining før jeg liksom klarer å snu båten. Har luftet en del idag, men det hjalp ikke. Noen som har forslag til løsning, eller evt har oppskrift på feilsøking... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Har du snudd styresylinderen slik at luftenipplene står rett opp mot himmelriket..? Om ikke så gjør det, eller blir du aldri kvitt luften. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Sendte en mail til Sleipner for å høre hvordan de mente at lufting bør gjøres. Fikk tilsendt en user manual av de. Er lagt inn på dokumentarkivet Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Har vært på ferie en uke i Flekkefjord/Hidra. Kom der i snakk med en kar som jobber meg hydraulikk. Han sa at for å eliminere problemet mitt burde jeg montere på en tank med olje, bytte ut lufteskruen med en ny hvor jeg monterer på en slangestuss og montere tanken høyere enn styringen. Dette var et kjent problem ifølge han...Noen som har kommentarer til dette? Merker også at når jeg bunner rattet til ene siden, så stopper ikke rattet, men heller fortsetter sakte videre... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Merker også at når jeg bunner rattet til ene siden, så stopper ikke rattet, men heller fortsetter sakte videre... Dette tyder på at det er lekkasje i rattpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Har montert en slik tank selv. Brukte en slik som er til Sleipner sine oljesmurte pakkbokser. Koblet den til med slange, og det gjorde prosessen med å lufte, mye enklere. Lett å fylle på, og lett å se om en lekkasje skulle oppstå + at man har en større buffer før styringen slutter å virke ved en evt lekasje. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hvis jeg skal bytte pakninger til dette systemet, hvor får jeg tak i dette i Bergen? Har sendt mail til Sleipner men ikke fått svar... Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Tror ikke der er pakninger, bare O-ringer og muligens noen fjærbelastede kuler, bør være standard dimensjoner som du får hos feks. E. Lund Maskin. Men jeg vil råde deg til å kjøpe en ny rattpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Er litt i tvil her. Var innom Marinesenteret her i Bergen idag, og de mente dette kunne være sylindreren nede ved drevet... Har luftet som pokker idag sammmen med autopiloten, så jeg skal ta en testtur i morgen og se om dette hjalp. Hvis ikke, vet jeg jammen meg ikke...Å bytte hele pakken kan bli kostbart.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Tok en prøvetur idag. Ikke noe suksess. Like mye dødgang enda. Er dere sikker på at dette kan skyldes rattpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Hvis du er sikker på at det ikke er luft i systemet og du fremdeles har dødgang så er det enten pumpe eller styresylinder. Hvis du legger roret helt ut i styrbord og fortsetter å tørne rattet forholdsvis lett så er det indre lekkasje enten i pumpe eller sylinder. Nå åpner du lufting på den trykkløse siden av sylinderen (babord lufting) og tørner rattet videre mot styrbord. Hvis det er indre lekkasje i sylinder vil dette lekke forbi stempelet inne i sylinderen og komme ut luftingen du har åpnet på den trykkløse siden. Kan du friskemelde sylinder så er pumpa herved sykemeldt. For at denne metoden skal gi deg et sikkert svar så MÅ du være sikker på at systemet er fritt for luft. Lagt til: Du MÅ også være sikker på at du ikke har noen andre lekkasjer hvor det lekker olje ut av systemet. Lekker det olje ut så kommer det luft inn. Redigert 30.Juni.2008 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Snakket med Sleipner idag og de mente at dette var rattpumpen. Jeg kjøpte derfor ny på Maritim, og har i kveld montert denne. Stor forskjell på bunning av ratt, men har problemer med at den lekker på inngangene... Hvor mye kan jeg teite til skruene her? Har byttet til nye pakninger og mutter istedet for de som var på fra før, og har skudd disse håndfast. Bør jeg dra til mer enn dette? La noe tørkepapir under disse for å sjekke for lekkasje, og de var gjennomvåt når jeg sjekket... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2008 Var oppe i båten igjen idag. Fikk jentungen til å dreie på rattet mens jeg sjekket for lekkasjer. Så da tydelig en lekkasje fra den ene utgangen på pumpen. Tømte systemet for olje og demonterte koblingen. Teitet så til en god del mer enn jeg gjorde i går. Den ble da potta tett Etter mye lufting og sjekking, tok jeg meg en tur utpå. Må si at rattet er bedre, men ikke optimal. Styresylinderen burde nok vært byttet i tillegg, men kan leve med det slik som det er nå. Var uheldig med strømmen under broen på vei hjem igjen. Gikk nesten galt. Den var på sitt sterkeste og første nesten til at jeg stanget i steinene utenfor broen. Gikk heldigvis bra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.