Jump to content

Skifte impeller Yanmar 4 lh-dt

Vårsol

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 4 lh-dt. Jeg har hatt denne i over et år og har kjørt over 150 timer. jeg vet ikke når impelleren sist er skiftet. Alt ok med kjøling og jeg har sjøvannsfilter. Jeg ønsker å skifte impeller slik at jeg vet hvordan dette skal gjøres og at jeg vet når og at det er gjort. I båtmagasinets siste nr står det at det er en fordel å ta ut hele sjøvannspumpa i stedet for å klure med skifte på en trang plass. Sjøvannspumpa sitter veldig trangt hos meg. Er det noen som har erfaring med denne motoren? Er det lurt å ta ut hele sjøvannspumpen? Er det mange deler inni pumpehuset? På forhånd takk for svar.

Det er ikke mange deler inne i pumpehuset.... stort sett kun en impeller som du trekker rett ut.... bruk et par nebbtenger enkelt og greit...

Innmontering av ny impeller kan enkelt gjøres med litt zalo eller en en plasstrips om en bøyer impellerbaldene med... ps... husk å bøye bladene i riktig retning i forhold til rotasjoenen på pumpa... sjekk dette på den gamle impelleren du tar ut...

Er det jævlig trangt så kan det sikkert være en ide og ta ut pumpa, men jeg tror jeg ville gjort dette med pumpen på plass..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Legg den nye impelleren i varmt vann i noen minutter før du stripser, gummien blir mer bøylig og lettere å få inn i huset. Zalo er ett must.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har byttet impeller på diverse motorer opp gjennom tiden, og vil si at det enkleste er å ta av hele pumpehuset. Sikkert noen motorer hvor det er enkelt å komme til, men pumpe huset er som regel 3 eller 4 bolter, pluss at du slipper å lete i bunn av båten etter en eller fler av de småskruene du mister da du skrur av dekselet på impellerhuset.

Tja.... er sikkert lettest å ta av hele pumpen.... vel på mine 41 motorer fra søta bror så må jeg løsne 4 av de 6 små skruene som holder lokket over impelleren i tilllegg til boltene som holder pumpen.... Vet ikke om det er spesielt på Volvo Penta, men pumpene her har et innløp et utløp som må demonteres før man kan ta av pumpen, brakettene her er festet med de samme skruer som lokket over impelleren... dette kommer i tillegg til skruene for pumpen...

Skal ikke se bort fra at Yanmar sine pumper ikke har inn/utløp som må demonteres før pumpen kan fjernes, men jeg er noget tvilene til det.. dermed blir det vel litt jobb å demontere pumpen også her vil jeg tro...

Nå kjenner jeg ikke designet på Yanmar spesielt godt, men det er jo ikke umulig at de har lokalisert plasseringen av sjøvannspumpen slik at det ikke mulig å skifte impeller på en ryddig og grei måte uten at halve motoren må skrus fra hverandre.. Det handler om å lage vedlikeholdsvennlige motorer..

Jeg er også av den oppfatning av det er nyttig å kunne skifte impeller greit også om dette må gjøres i rom sjø og ruskevær.... det handler om sikkerhet slik som jeg ser det... men mulig jeg er litt sær her da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg mener å huske at på 40/41 motorene må du også skifte tetningsringene i bakkant av huset (akslingen til impelleren) dersom du tar dette av. På Volvo er dette unødvendig å gjøre. Her kommer du fint til. Eneste grunnen til å ta av huset er dersom impelleren sitter så fast at huset må inn i benk for å få den av.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Selv har jeg en 41 Volvo motor, men i forkant av pumpa står varmt-vanns tanken, så det er ikke lett å få ut impelleren uten å demontere pumpa.

Så forresten i en Unique båt en gang, at den hadde ei luke fra cabinen forrut, rett inn til motorrommet. Når du åpnet denne lille luka, kom du rett til impellerhuset. Lurt spør du meg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...