Jump to content

Hvor liten kan en "havseiler" bli?

Sydvesten

Recommended Posts

Kikker litt på annonser om dagen... og festet med litt med begrepet "havseiler" Det ser ut som dette brukes på båter som knapt nok er 20 fot... er disse virkelig egnet til å krysse store hav med som "pacific ocean" eller "atlantic ocean".... og ikke bare små sjøer som nordsjøen, østersjøen osv..

Hva er kriteriet for at seilbåt kan kalles for havseiler??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette har vel vært diskutert her før, for ikke så lenge siden, og konklusjonen var vel nokså flytende :lol: .

Å krysse atlanteren eller Stillehavet i en 20-foter er vel ellers for spesielt interesserte ville jeg tro.

At det faktisk går an er det vel heller ingen tvil om, men...............

mvh tuffff

Det var vel svenskene som lanserte begrepet "havkryssare" og som vi adobterte til

"havseiler". Det forteller egentlig ingen ting, men på folkemunn forventer en noen spesielle egenskaper knyttet til begrepet, bl.a. selvlensende, bra stabilitet og noe sjøegenskaper som gjør båten rimelig trygg til utenskjærs bruk.

Denne karen fra Karmøy er på jordomseiling med en 22 foter:

Valkyrien

Tidligere har vel flere vært på langtur med Maxi 68 og "verdens minste havseiler" Leisure 17 har krysset atlanteren.

Husker ikke navnet på mannen, men turen med "Tinkerbelle" fra Usa til England, 13 fot på 50 tallet.... Jeg må innnrømme at det kommer en tåre i øyekroken når jeg leser den boken. Havseiler? Joda!

Pero.

noen av krava er ialfall at det er mulighet for og skalke alle luker så båten blir pottetett og ikke ta inn vann om den vendes oppned , dessuten skal den rette seg opp etter kullseiling :sailing:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Husker ikke navnet på mannen, men turen med "Tinkerbelle" fra Usa til England, 13 fot på 50 tallet.... Jeg må innnrømme at det kommer en tåre i øyekroken når jeg leser den boken. Havseiler? Joda!

Pero.

Det er mulig å lese engelsk versjon på nettet. Tinkerbelle: The story of the smallest boat ever to cross the Atlantic nonstop by Robert N. Manry Om mannen var modig eller gal diskuteres vel ennå!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Husker ikke navnet på mannen, men turen med "Tinkerbelle" fra Usa til England, 13 fot på 50 tallet....

Så en reportasje ett eller annet sted om Sven Yrvind's nyeste konstruksjon, som han hadde planer om å prøve seg på Atlanteren med. Hvis jeg ikke husker helt feil så var den rundt 2,5m eller så.. Knøtt lite var det i alle fall! Som en kano med overbygg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror nok de som selger seilbåter (spesielt de mindre båtene) som "havseilere", er for å fortelle potensielle kjøpere at "dette er verdens beste båt".

Skal man selge en båt som "havseiler", må den også være utrustet og forberedt for dette når den selges, og også inneha kategori A på nyere båter. Kan selgeren dokumentere dette, er det OK.

Hvis ikke, ville jeg valgt å kalle det en "turseiler". (som evt. kan oppgraderes til en "havseiler").

Redigert av jm (see edit history)

På azorene møtte jeg denne svensken:

http://www.webvideo.nu/arrandir/htm/fakta.htm

med 4 meter båt, og en cockpit du ikke skulle ha altfor store sko for å få plass til føttene i... Men at båten var solid nok til å legge ut på havet, er jeg ikke i tvil om. Det er vel det det dreier seg om når man lurer på hvor liten båt man trygt kan legge ut på havet med, men det er noe med komfort., og så bør du ha veldig god tid. Det går ikke veldig fort med ei rund lita jolle som er lastet for langtur...

Det er vel mye rart som har krysset verdenshavene gjennom tidene uten at de er kategorisert som "havseilere". Har boka om Tinkerbelle, og det er utrolig lesing.

En liten båt som imidlertid kan aspirere til begrepet "liten havseiler", er den 20 fot ( 6 meter) lange svenske båten Havsfidra fra 60 tallet.

Maken til robust og gjennomtenkt seilbåt skal en lete lenge etter.

Spissgatter, langkjølet, liten cockpit, enkel og solid rigg, rund og trygg.

Har flere atlanterhavskryssinger, grønlandsturer osv.

Flere av disse båtene ble oppgradert og dro på lange seilaser.

Det var en liten båt som virkelig tok vare på mannskapet sitt.

Nesten synd at slike båter ikke lages lenger.

Det hadde kanskje vært seilbåt å blitt pensjonist i det :yesnod:

Arild

• 6 måneder senere...
Kikker litt på annonser om dagen... og festet med litt med begrepet "havseiler" Det ser ut som dette brukes på båter som knapt nok er 20 fot... er disse virkelig egnet til å krysse store hav med som "pacific ocean" eller "atlantic ocean".... og ikke bare små sjøer som nordsjøen, østersjøen osv..

Jeg vil nok ikke kalle nord- og østersjøen for "småsjøer", mange har vel erfart at særlig nordsjøen, grunn som den er, har vært den største prøvelsen på vei rundt jorden.

Leser i YM for desember at den minste "båten" som har krysset Atlanteren er, siger og skriver, 1,62 m. Vedkommende skipper hadde tidligere krysset med en 1,8 meter kalt April`s Fool. Hva er det med enkelte mennesker? Vil de så gjerne lide, eller er det noe annet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...