Jump to content

Seilbåtkrybbe


rhea

Recommended Posts

Skal snart ha opp Rhea på tørt land for første gang. Riggen skal stå oppe som på de fleste andre seilbåtene.

 

Krybbe har jeg ikke og valget står mellom den største til ILAS sin med aluminumsrør og kjettinger eller www.OPIbaat.com sin faste krybbe i galvanisert jern.

 

Ilas sin er lett å legge sammen, veier 75 kg og er rimligst.

 

OPI kan skrues fra hverandre, men veier 325 kg og koster et par tusenlapper mer.

 

Produsenten av OPI sier det er åpenbart at deres krybbe er mest sikker pga vekt, konstruksjon osv. Og skal jeg ha masten opp er det ingen tvil........

Men ingen av disse sier krybben er konstruert for å ha masten oppe.

 

 

Er det noen her på baatplassen som har sett at seilbåter har veltet på land. I såfall hvilken krybbetype var som var brukt.

knut

Link to post

Jeg har sett båter som har veltet ja. Disse har vært oppsatt i ulike krybber

ILAS krybben hadde en konstruksjonsfeil, som gjorde at de kunne "brekke" tidligere. Samtidig var det enkelte som satte X-kjettingene for langt ned på bena, og dermed forsterket punktbelastningene.

Finnes litt info om dette på ILAS sine sider, med tips til forsterkning av eldre krybber om jeg ikke husker feil.

 

Tror de fleste "veltesaker" kan relateres til dårlig oppsetting, for dårlig avstivning etc. Svikt i saker & ting etter oppsetting er det verste. Sitter ting "bom" skal det noe til.

 

Hadde en Anders Torp tidligere ( 2 separate bukker ) Denne typen liker jeg dårlig, bør iallefall stå på asfalt elns. Kan dog forsterkes med noen bord. Her er det umulig at båten velter, men jeg er mer usikker i lengderetningen

 

Selv har jeg en helsveiset sak på 350kg +. Knekker den gir jeg opp ...   :sailing:

 

Skal du kjøpe, sjekk en som heter "Tyresövaggan " eller noe sånt. Ser skikkelig solid ut., veier nok også. Tror Maritim har tilbud på den nå...

 

SNIPPET FRA MARITIM

 

Kraftig seilbåtkrybbe med kraftige plater på 20x20 cm som støtter mot skroget. Kraftig ramme i bunnen som gjør at båten står stødig også på mykt underlag. Kan demonteres helt.

Vekt stativ: 180 kilo

Lengde: 300 cm

Bredde: 220 cm

Høyde: 140-190 cm

Maks. båtvekt: 7000 kilo

       Bilde

 

   

 

 

Vil heller bruke tilhenger 2 ggr pr år, enn å lure på om " super-lette-sammenleggbare-legg på taket " krybba mi tåler den første høststormen.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Skal snart ha opp Rhea på tørt land for første gang. Riggen skal stå oppe som på de fleste andre seilbåtene.

 

Krybbe har jeg ikke og valget står mellom den største til ILAS sin med aluminumsrør og kjettinger eller www.OPIbaat.com sin faste krybbe i galvanisert jern.

 

Ilas sin er lett å legge sammen, veier 75 kg og er rimligst.

 

OPI kan skrues fra hverandre, men veier 325 kg og koster et par tusenlapper mer.

 

Produsenten av OPI sier det er åpenbart at deres krybbe er mest sikker pga vekt, konstruksjon osv. Og skal jeg ha masten opp er det ingen tvil........

Men ingen av disse sier krybben er konstruert for å ha masten oppe.

 

 

Er det noen her på baatplassen som har sett at seilbåter har veltet på land. I såfall hvilken krybbetype var som var brukt.

knut

Hei Knut! En opplagsplass her jeg bor er tildels sterkt utsatt for vind. Grunnen er også grusbelagt, det betyr at den kan være ujevn, selvom den lokalt kan være rimelig fast og hard. I løpet av en 20 års tid har det vært en del tilfeller hvor seilbåter har tippet over eller veltet.

 

En del av disse krybbene har vært forfalne hjemmesnekrede, de burde aldri vært godkjent av de som har et ansvar ved opptak og opplag. Men du vet, ikke så enkelt å avvise noen med at "vi vil ikke godkjenne krybba di".

 

Men her har vært flere tilfeller hvor seilbåter har veltet fra krybber laget av "Anders Torp Mek Industrier" i Re kommune Vestfold. Det har også vært noen tilfeller med velting fra "Lambertseter Industrier's" aluminiumskrybber. Disse krybbene, og spesielt Anders Torp sin, krever at underlaget er meget støtt, og at lasten eller påkjenningen om du vil, er stasjonær og vertikal. Jeg har snakket en del med Anders Torp og kritisert krybben hans. Han hevdet da at lasten ikke har vært vertikal og at grunnen ikke har holdt mål. Min innvending har da vært at det burde han tatt mere høyde for. Han må regne med at vindpress kan gi dynamiske belastninger som har tildels store horisontalkomponenter. Dessuten er det nå engang slik at folk setter opp båtene sine der de får anvist plass, da vil de krybbene også bli brukt på annet enn støpt betong og rimelig fast asfalt. For begge disse krybbene kan man strekke kjetting som holder alt på plass, det er bare det at det opptar kun strekk, og mange har ikke innsikt i hvordan man bør sette opp kjetting for å gjøre hele stativet stabilt. Når vinden gjør sitt, får man slark, og får man en skikkelig kuling som tar tak i båt med presseningstak, ja da skjer det ting. I et tilfelle var det en Hero 101 hvor det ene benet på en Lambertseter krybbe "knakk" (aluminium), det spisset seg og båten fikk trykket benet inn gjennom skutesiden med stor skade i innredningen som resultat. Båten ble kondemnert.

 

Personlig har jeg sansen for OPI stativet som du viser fram, og "Tyresövaggan " som Suzuki snakker om. Men det går også an å bygge skikkelig solide krybber av tre. Hallberg Rassy f.eks ga ut tegninger for trekrybber, jeg lagde selv en slik med bolter og skruer - det ble vel en av de mere stødige krybbene på disse kanter. Disse som lager båten din, har de noe å anbefale deg?

Link to post

........Krybbe har jeg ikke og valget står mellom den største til ILAS sin med aluminumsrør og kjettinger eller www.OPIbaat.com sin faste krybbe i galvanisert jern.knut

Hei knut / rhea!

Har selv kjøpt en båt "på rot", for noen år siden. En 26' Albin Accent som sto i en stålkrybbe, merke OPI.

 

Båten hadde da allerede stått en vinter - jeg skulle pusse opp og sjøsette. Av div. grunner rakk jeg ikke å fullføre opppussing den første sommeren, og båten ble stående i krybben sin frem til neste høst - altså 2 år, sommer som vinter. Opplagsplassen (Onsøy Båtservice - Gressvik) var utrolig forblåst. Hadde mine betenkeligheter, siden båten ikke var nedrigget, men OPI'en stod solid og støtt!  :yesnod:

 

Ville ikke ha betenkeligheter med å legge opp en seilbåt med rigg i en tilsvarende krybbe. MEN, når det er sagt, så må du selvfølgelig passe på at krybba er stor / bred nok til din båttype. Som du sikkert vet, få'es Opi'en i forskjellige størrelser.

Personlig ville jeg ha litt problemer med å stole 100% på disse kjetting-avstivede krybber. En kjetting har mange ledd, hver av disse kan være en potensiell årsak til svikt, dessuten har du selve innfesting, osv. OPI'en har kraftige, galvaniserte bolter, noe som inngir trygghet.  :eek:

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg har en ACCENT, lik den Walter har legt inn et bilde. Jeg bygde en krybbe av tre etter en tegning jeg fant i Seilmagasinet nr. 7, 2000. Den har jeg nå brukt 2 vintre og den fungerer svært bra. Kostnaden i materialer var den gang 2000-2500,- og den var ikke vanskelig å bygge. Den kan også demonteres slik at den er enkelt å frakte. Jeg har fått med meg hele greie i/på en Nissan Micra. så det sier vel litt.

 

Jeg har tegningen et sted, så hvis det er interesse, kan jeg se om jeg finner den.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Jeg har sett seilbåter velte på land. De sto i ILAS krybben, men den første båten som veltet der var det ene benet fjernet. I tillegg så var ikke presseningen fjernet pluss at det blåste hardt inn fra siden da uhellet skjedde. Det hører med til historien at han som fjernet det ene benet, skulle bare stoffe under anleggs punktet. Dessuten kom han i klem under båten sin. Han gjorde ikke dette mer uten å stemple opp.

 

De 5 andre båtene veltet på grunn av domino effekten.........................

 

Min mening er at ILAS krybben er meget bra, hvis den settes opp riktig. Har brukt denne til seilbåt i 8 sesonger.

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg har sett seilbåter velte på land. De sto i ILAS krybben, men den første båten som veltet der var det ene benet fjernet. I tillegg så var ikke presseningen fjernet pluss at det blåste hardt inn fra siden da uhellet skjedde. Det hører med til historien at han som fjernet det ene benet, skulle bare stoffe under anleggs punktet. Dessuten kom han i klem under båten sin. Han gjorde ikke dette mer uten å stemple opp.

 

De 5 andre båtene veltet på grunn av domino effekten.........................

 

Min mening er at ILAS krybben er meget bra, hvis den settes opp riktig. Har brukt denne til seilbåt i 8 sesonger.

http://www.darwinawards.com/

 

GeirKS :seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...