Birchwood 320 Startet 22.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2006 Noen som har bok på dette?? Kan dere lete opp hvilket moment eg skal trekke til propellene med.. Ytterste og innerste propp mutter.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
liberty Svart 22.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2006 Den fremst (store mutteren) 136 Nn den bakre (små mutteren) 81 Nm OBS Husk at den fremste propellen skal det ene bladet stå opp de to andre bladene ti på halv og ti over halv den bakre propellen skal stå ned og ti på hel og ti over hel Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Den fremst (store mutteren) 136 Nn den bakre (små mutteren) 81 Nm OBS Husk at den fremste propellen skal det ene bladet stå opp de to andre bladene ti på halv og ti over halv den bakre propellen skal stå ned og ti på hel og ti over hel Hææææ. Har det noe også å si??. Vel.. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
liberty Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 (redigert) Ja det har noe å si propellene går jo med samme fart, står de feil så er de ikke så efiktive bladene vil jo skygge for verandre Redigert 23.Juni.2006 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Bøyer meg i støvet. Tusen takk.. Dette har eg aldrig hørt et kvekk om.. Gjorde hvertfall ikke slik men det kan jo hende verkstedet har gjort dette, Muligens derfor eg har lavere turtall i år enn i fjord.. hmm.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Jeg stusset litt på dette og gjør det fortsatt, noen som kan fortelle meg hvorfor dette betyr noe? Sitér dette innlegget Link to post
puddel Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 (redigert) noen som vet om det er det samme med volvo drev? ikke moment.. men propel plasering.. Redigert 23.Juni.2006 av puddel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Bladene vil rotere og "passere" hverandre ved motsatt rotasjon. Så på 1 omdreinig vil vel propellbladene overlappe hverandre 3 ganger pr runde? jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal bvety noe.. Noen som kan forklare? mvh Joda310 Som har tatt feil mange ganger i sitt liv Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Frøken Fryd Svart 23.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2006 Bladene vil rotere og "passere" hverandre ved motsatt rotasjon. Så på 1 omdreinig vil vel propellbladene overlappe hverandre 3 ganger pr runde? jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal bvety noe..De vil vel møtes to ganger for hver turn tenker jeg, det vil si at ett blad passerer ett annet 6 ganger for hver turn... Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 24.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2006 Hvis begge propellene står opp hvil vel bladene passere hver andre på topp der er det vel mindre vann å få tak i på grun av stammen til gear huset Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2006 Vil det kanbskje bli slik: Hvis bladene "møtes" på topp, er det her et brudd i vannstrømmen pga drevet sin stamme. Ergo vil man miste grep i vannet hvis de møtes på topp/bunn? Derfor er det bedre å "møtes" for siden av topp/bunn pga vannstrømmen... Hmmmmm Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2006 Hjeeeeeellllllllp.. Eg tar av ein prop.. hehe Problem løst. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2006 Bravo II Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2006 (redigert) Da har eg skiftet til 22P cuppet. Eg kan sei 2 ting. og ag faktisk et tredje Gjekk fra 3100 rpm til 3400 rpm. Fra 24P cuppet til 22P cuppet.. ER til å bli gal av.. Men er vel så nærmt topp turtall at eg gir opp . Topp er 3500rpm. Men om eg nå fyller full tankt og pakker i båten hva da.. Positive er at båten gjekk myyyye lettere i plan og var myyyye raskere på gass responsen.. Noen som har et sett Bravo3 20P cuppet?? Bare tuller.. Foresten tusen takk til alle som hjalp med moment data og tegninger Ble faktisk mye mindre vibrasjoner når eg satte propellene rett på.. Redigert 27.Juni.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Skuta Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 Noen som vet størrelse på den store mutteren og den små mutteren? Skal skifte propeller og det kan være greit å ha riktige nøkkler med seg. Vet en får spesial vertøy for den fremste(den store), men har en plan for det. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Gjekk fra 3100 rpm til 3400 rpm. Fra 24P cuppet til 22P cuppet.. ER til å bli gal av.. Men er vel så nærmt topp turtall at eg gir opp . Topp er 3500rpm. Hei er de noen som har erfaring vis du skiftet vanlige 26 p til 26P Cuppet. Fart ??? turtall ???? betre skyv ved lavt turtal.????? Etter at eg har lest emne så har eg funnet ut at mine proppeler står feil. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Ja det har noe å si propellene går jo med samme fart, står de feil så er de ikke så efiktive bladene vil jo skygge for verandre Da er båten sjøsatt og testet etter at propellene er montert riktig( etter opplysninger her på båtplassen) Erfaring etter en liten test: 1. Mye eller ingen vibrasjon i båten( mye før ) 2. Nesten ingen rakling fra drev ( litt på tomgang før ) 3. Føles som skyvet i båten er betre på vei opp i plann. 4. Ser ut som de er ingen endring på marsj fart og toppfart. Takk for hjelpen( Spes. vibrasjon i båten) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.