Jump to content

lukt fra septiktank.

puddel

Recommended Posts

Hvis tanken ikke lekker og luftingen er i orden burde du ikke ha mye lukt i båten. Forutsetter også at alle slanger (til/fra + lufting) er OK.

Da jeg kjøpte min 'nåværende' hadde jeg samme problem. Det hjalp ikke med sanitærveske, det bare la til ennå en odør. Årsak var tett lufting og et lite, korrodert hull i septiktanken. Skaffet ny septiktank og byttet lufteslangen. Alt Ok.

Lukter hverken septik eller sanitærveske i båten.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Det beste er Hydro sin "Green Viking luktfri". Prisen på den kan variere svært mye. Hos Watski forhandleren betaler du 212,-, hos Rema 1000 betaler du 79,- for en 2 l flaske.

En liten skvett i tolalettet annenhver dag holder.

Ellers er det viktig med god lufting som nevnt. Jeg skyller også alltid gjennom med litt vann etter hver tømming.

Får du ikke bort lukta og du har bra lufting har jeg god erfaring med en "eddikkur med ferskvann".

Lykke til! :flag:

• 3 måneder senere...

I og med at man er sånn noenlunde anonym her på Båtplassen, tar jeg sjansen på å fortelle om en av mine mer alvorlige tabber. Jeg var plaget av septik-lukt, trodde jeg.. Lukten var særlig plagsom når båten hadde stått ubrukt en stund. Båtgjester grein på nesa, og anbefalte ulike remedier for å fylle på doen/septik-tanken.

For å gjøre en lang historie kort: Batteriene kokte, pga. defekt billig-lader. Jeg fyllte på destillert vann både titt og ofte, uten å TENKE.. Båten var full av knallgass, og jeg antar at dette kunne gått skikkelig galt, men det gjorde det altså ikke. Lukten av knallgass er veldig lik septik-lukt (ifølge min nese i alle fall), og jeg velger å beskrive denne tanketomme, sannsynligvis farlige tabben min for å om mulig redde andre fra samme farlige forveksling. Jeg grublet tom. på å bytte ut alle slanger, før dette gikk opp for meg. Knallgass er eksplosiv og lett-antennelig, og ja -det hender jeg tar en sigarett i båten.

I og med at man er sånn noenlunde anonym her på Båtplassen, tar jeg sjansen på å fortelle om en av mine mer alvorlige tabber. Jeg var plaget av septik-lukt, trodde jeg.. Lukten var særlig plagsom når båten hadde stått ubrukt en stund. Båtgjester grein på nesa, og anbefalte ulike remedier for å fylle på doen/septik-tanken.

For å gjøre en lang historie kort: Batteriene kokte, pga. defekt billig-lader. Jeg fyllte på destillert vann både titt og ofte, uten å TENKE.. Båten var full av knallgass, og jeg antar at dette kunne gått skikkelig galt, men det gjorde det altså ikke. Lukten av knallgass er veldig lik septik-lukt (ifølge min nese i alle fall), og jeg velger å beskrive denne tanketomme, sannsynligvis farlige tabben min for å om mulig redde andre fra samme farlige forveksling. Jeg grublet tom. på å bytte ut alle slanger, før dette gikk opp for meg. Knallgass er eksplosiv og lett-antennelig, og ja -det hender jeg tar en sigarett i båten.

Det hørtes spennende ut...... men jeg tror ikke det er batteriene - de er nye pluss at båten har stått på land i 3 uker uten lading og det stinker lang vei t.o.m utenfor båten. men det lokter ikke direkte dritt heller...... lukter veldig spesielt , skulle tru det lå dauinger av dyr etc rundt i båten hehe :cheers::cool:

Surr en fuktig klut rundt de laveste punktene på slangene og la den sitte der en stund/halvtime. Ta den av igjen og lukt på kluten. Lukter den dritt, så fant du løsningen på problemet ditt.

Skal følge dette rådet og se om jeg finner lukta da, kjempesmart! tenkte å bytte røra uansett for de ser ikke nye ut akuratt! Skal ha ut kjøkkenbenken alikevel og bygge om fra origo rødsprit til gass og da er det en ypperlig sjans til og komme til....... tanken sitter på baksiden av kjøkkenet... :cheers::cool:

Ligg unna plast, det er min erfaring. Plasttank nr to er skiftet ut og en syrefast står klar til å bli innstalert. Sjekk også for lekasje, en dråpe er nok til at bakteriene florerer og i plast sitter lukten svært bra (må overmales). Det er noen bakteriedrepende stoffer i vanlig varehandel som er bra

(toa rens) som kan være verd å prøve. Luftingen er selvfølgelig viktig, dårlig eller tett lufting gjør at gassen kommer opp i toa. Ang. aluminium, jeg hadde al.tank i min forige båt og den var ok de 12 årene jeg hadde den.

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...