Jump to content

Prosjekt: Nidelv 24

chthomse

Recommended Posts

Hei, er ganske ny på forumet - må bare si at jeg synes det er dritbra :)

Jeg og en kamerat har tatt på oss å pusse opp min morfar's 1980-modell Nidelv 24 (som er 2år eldre enn meg selv), vi tenkte opprinnelig å kun trekke om puter og pusse ned/lakke om interiøret.

Når vi så bestemte oss for å begynne, fant vi fort ut at dette kom til å bli ett mye større prosjekt enn først antatt (typisk, ikke sant?) :smash:

Vi endte opp med å rive ut det aller meste akter (vi bestemte oss samtidig for å frede kahytten, slik at vi kanskje får istand båten slik at det blir mulig å bruke den i sommer en gang).

Teakfiner'en som var brukt på interiøret smuldret opp i hendene på oss, og alt gikk egentlig ganske lett å fjerne -selv om det tok ett par timer :cool:

Da vi fjernet dørken, fant vi ut at den egentlig var i veldig bra stand - bare belegget som var ganske shabby, ettersom vi har ikke mindre enn 3 båtbyggere her på askøy, så gikk det greit å få tak i skikkelige teakfiner dørkeplater til en billig penge - noe som ser ganske flott ut (ihvertfall i forhold til slik som det så ut før.)

Mens vi hadde dørken oppe, lå jeg ned 40mm elektro-trekkerør akter og frem i kabinen, slik at all elektrisk annlegg skulle være en enkel sak å bytte. Gjenstår enda å se :yesnod:

Skal ta å legge ut en del bilder senere, men akkurat nå trenger jeg ett par tips/råd til det elektriske anlegget. Håper noen kan ta seg tid og ta en titt, og ikke le seg ihel hvis jeg er helt på jordet :blush:

Jeg har merket (og tatt bilde av) det gamle opplegget, men jeg har lyst å legge alt nytt, samt bygge ett helt nytt instrumentpanel.

Vil holde anlegget veldig simpelt, ettersom kjøleskapet var defekt (kompressoren er lekk) og eberspecher'en bare os'et - så har jeg pr. nå. ikke noen skikkelig store brukere på anlegget. (vil i fremtiden ha både eberspecheren og ett innebygget kjøleskap (skal fortelle mer om planen bak det senere) inn i anlegget)

Jeg tenkte å overdimensjonere alle kabler i anlegget for minst mulig spenningstap (jeg har fri tilgang til 1-16m2 RK - så tenkte å bruke en bra stor størrelse de fleste steder)

her er ihvertfall slik som jeg har tenkt anlegget - er jeg helt på jordet? Har lest i en (del?) tråder at en bryter på dynamo'en ikke er helt bra, men kan ikke helt forstå det da ett relè vil være det samme?

Hvor bør jeg plassere ampermeteret? er det vanlig å måle inn fra dynamo, eller til forbruk?

Alt av tips og kommentarer er meget velkommen :flag:

Bilde

Ha ellers en flott st.hans til dere andre som ikke kommer dere på sjøen :)

Mvh.

Chris.

Redigert av chthomse (see edit history)

Legger til en del bilder..

Bilde

Båten vi jobber på..

Bilde

Før bilde av instrumentpanel..

Bilde

kjøleskapet falt nesten fra hverandre..

Bilde

motor osv.

Bilde

Putene faller av..

Bilde

eberspacheren funker ikke heller, ser litt skabby ut..

Bilde

lagt trekkerør :)

Bilde

lagt inn ny dørk :)

Bilde

elendig elektrisk anlegg..

Bilde

enda mer..

det kommer mer.. :)

Hei

Spennende med noen som starter på det jeg drømmer om å gjøre med min 81 Nidelv 24. Generelt har nok min hatt det litt tørrere slik at interiøret er i bra stand, men det elektriske anlegget og dørken skulle jeg gjerne byttet. Følger spent med videre for å få gode tips.

Terje N.

Et lite råd. Husk på å merke alle kablene før du går i gang med det elektriske anlegget. Lag skisser over koblingene og skriv på de merkene du har satt på. Det blir fort mye arbeid hvis man misser oversikten.

Her på BP er en kabelkalkulator som kan lette arbeidet med å beregne kabeltverrsnitt. Den finner du under medlemssider.

:seeya:

Hei takk for tilbakemeldinger :smiley:

@Nemo

Jeg har merket godt, og tatt masse bilder - slik at det skal være mulig å nøste opp i det meste utifra dette :)

Når det er sagt, så virker det som anlegget er litt rart/feilt - svidd, flikket og fikset på gjennom hele livet :) Sikringsbokser ser ut til å være fra biltema, og det er sikringer på ledinger "all-over-the-place" - så dette trenger en skikkelig opprydning :diving:

Jeg har kjøpt inn en del automatsikringer og ny hovedstrømsbryter, tenker å bygge meg ett sikringspanel.. litt greit å bygge alt fra scratch egentlig, føler at det er mer til å stole på da! :cool:

har forresten tenkt å bruke turteller, tenningsnøkkel og vannmåler fra det gamle instrumentpanelet, bare pusse de ned og "shine" de litt.

Tanken er samtidig å flytte gear/gass til avlukket på høyre side (lage en plate og feste det på) - og lage instrumentpanel/styring's boksen over nesten hele frontplaten mot kabinen foran. Tenkte å felle ned stereo/høytalere også i denne boksen. Vanskelig å forklare, og jeg er ikke noe stor tegner akkurat.. får se hva vi får til idag :)

Interiøret som fremdeles var brukbart, blir forresten pusset ned og lakkbeiset med mahogny-farge, den blir litt mørkere, og ser litt mer "rustikk" ut synes jeg - blir spennende å se hvordan resten blir :)

Bruker forresten kryssfiner plater til interiøret :)

Mvh.

Chris

Hei!

Spennende prosjekt du har gått igang med. Jeg går selv å vurderer innkjøp av Nidelv 24 eller en mellomstor buster. Blir det Nidelv så har jeg lyst til å gjøre det samme som dere er igang med! Så det skal bli spennende å følge med.

Det som er min erfaring fra prosjekter er at det er alfa og omega å ta mye bilder underveis- gjerne detaljebilder som viser hva og hvordan ting har vært gjort. Det er kjekt å senere kunne gå tilbake i bildene for å studere løsningene om man ønsker å gjøre noen modifikasjoner.

Lykke til med prosjektet!

- MartinL

Jeg har merket godt, og tatt masse bilder - slik at det skal være mulig å nøste opp i det meste utifra dette :)

Mvh.

Chris

Det er bra med bilder. Får du med merkingen på bildene er det jo supert. Hvis ikke kan du jo printe ut bildene og skrive merkene på her også. Lykke til med jobben.

Skjemaet ser greit ut det. Bortsett fra tenningsindikatoren, som skal koples mellom utgangen på tenningslåsen og "ind" på dynamoen. Og det normale er å kople dynamoen inn på "common" på batterivelgeren da. Med mindre du velger relestyring av ladestrømmen. Her er mulighetene mange...

Ser ellers at du planlegger lydanlegg av den heftige typen, med 25A sikringer til dette. Ikke helt typisk snekkeanlegg kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

tusen takk for tipsene! :)

Ser jeg har litt gransking foran meg å finne ut hvor "ind" osv. er på dynamo'en - eventuelt sjekke hvor de gamle sitter nå.

Når det gjelder anlegget, så skal det ikke være store greiene egentlig - 1 par 150w fremme og 1par 200w bak - vet ikke hva ett sånt anlegg trekker, men snakket med noen på biltema (av alle steder) som mente at en 25A måtte no jeg ihvertfall ha.. vil nok aldri kjøre anlegget på full guffe - men er no av og til greit å kunne høre mens man går :) (vet at en del misliker dette, er ofte at jeg selv også synes det er knall å bare slappe av å ikke ha noe annet enn motorbrumming, men av og til er det no greit me musikk og) :)

3-veis bryteren ja, tenkte meg egentlig at noen kom til å nevne den, sant som du sier.. men jeg har en 3-veis her, som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til :confused:

Får vel bruke den som en "av/på" til forbruksbanken, kanskje det kommer ett ekstra forbruk i fremtiden som kan nyttes da :wink:

Vi har stått å mekket på instrumentpanel idag, var litt verre enn først antatt - er jo x-antall vinkler som må kuttes og skråskjæres.. ser ut til at det tar ett par dager til før vi blir ferdig med den.. glemte og kameraet på verkstedet, så får ikke lagt ut bilder idag :headbang:

Kult at så mange fattet interesse!!

ha en fortsatt fin kveld,

mvh.

Chris

ah, når jeg først er på her, så kan jeg jo kanskje spørre noen om diesel-giveren som jeg har i båten - denne gav opp ånden for ett par sesonger siden.. etter litt feilsøking ser det ut til at det er jordingen oppå toppen som er gåen, og hvis jeg holder jordingen mot metallet på "kolben" så fungerer den tilsynelatende..

Noen som har erfaring med tilsvarende? Tenkte å borre en skrue eller eventuelt lodde på en ledning på kolben som går opp på oversiden til jordingen.. enkelt å greit, eller kan det være fallgruver her?

Bilde

Jeg har pusset den godt ned nå altså, men slik så den da altså ut :)

Bilde

slik ser den ut i sin helhet..

Bilde

pusset ned..

Bilde

må ha en kabel fra kolben og opp gjennom "hodet" set det ut til..

Bilde

tanken er pusset ned også :)

Fikse det som fikses kan :eek:

Mvh.

Chris

Jeg er nok en raring....men jeg kan bare kosmetiske ting... men ejg får gi dere etpar tips om dette:

SEND KALESJA TIL RENS,det trekker opp ved et mulig salg, det virker profft...

IKKE bland maling i sparkelen, legg sparkelen på, puss ned,så maler du over med Rulle...

Rubb båten godt!

Ta ut alt treverk, puss det ned, og leg på ny olje.

Dette er ikke veldig dyrt , men det ser veldig pent ut...

Hvis det er mulig kan du legge ny isolasjon og\eller male motorrommet med en lys gråfarge, og for all del legg alle ledninger i rør som henger fast i veggene, alt dette får alt til å se nydelig ut!

hehe, takk :) bare så det er sagt, så er det reservekalesjen (den oransje) - har en blå som jeg har hatt av og renset (etter mange gode innlegg her på forumet) og impregnert selv :)

alle rør er skjult under dørken/inni skap, og alt treverk skal enten pusses helt ned og lakkes med lakkbeis (type mahogney) eller bygges nytt i kryssfiner og lakkes med samme lakkbeis. (blir spennende å se om fargen blir veldig anderledes, men det gjenstår å se enda..)

Bilde

denne kalesjen ser litt bedre ut, den oransje er fra 1980 (altså den originale)

Bilde

Her er instrumentpanelet som vi bygger for tiden, blir en del bredere enn det gamle, håper det blir fint.

Bilde

Bilde

PS!

Noen som har kommentarer til det jeg spurte om i de forrige innleggene?

Mvh.

Chris

Ser bra ut dette. Men det er en fordel å bruke Meranti finer i stedet for furu, da merantien er lettere å få til å likne på de eksisterende platene. Det har lett for å bli litt flammete utseende etter beising med de platene du har brukt. Men utførelsen ellers ser grei ut! Ved å beise to-tre strøk tror jeg likevel det kan bli bra. Prøv og se hvordan det blir....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hehe, håper det ikke byr på de alt for store problemene da ihvertfall :o) Er jo bare hobby-elektriker selv om jeg har gått på elektro-linjen i ett par år - er service-elektroniker selv, men det er litt mer småelektronikk/data-relatert..

Dørkplatene fikk jeg kjøpt gjennom en bekjent hos en lokal båtbygger (vet ikke om det er så populært om jeg annonserer hvem, så det tørr jeg ikke :blush: )

Det er forresten samme som de selger på maritim.no

Maritim.no

Mvh.

Chris

Hei.

Ser det radig fremover med prosjektet. Med den erfaring du har innen elektro var vel en del av tipsene unødvendig. Legger til et tips likevel, det er jo snart for å glemme noe.

Som du sikkert kjenner til, kan ledninger som ligger inntil hverandre lage "støy" for andre brukere. Spesielt vil ekkolodd kunne lage støy for VHF og radio, det skal ofte ikke lange avstanden til før det blir bra. Vindusviskere kan også lage støy, det er sikkert flere. Da kan det være greit å ha flere rør så man kan få litt avstand mellom ledninger som virker inn på hverandre.

takk :) leste dette om meranti etter at plater og sånt var innkjøpt :headbang: får pusse godt og lakke ett par ekstra strøk som du sier, er tydeligvis ikke mer spenning enn vi lager sjøl :diving:

Det er å få kjøpt bladfiner av teak i ca 1 mm tykkelse. Kan limes på med epoxy, men det blir jo en del ekstra arbeidet da. Østsiden trelast i fredrikstad hadde det på lager sist jeg var der og handler edle treslag :smash:

Tommy.

Hei.

Ser det radig fremover med prosjektet. Med den erfaring du har innen elektro var vel en del av tipsene unødvendig. Legger til et tips likevel, det er jo snart for å glemme noe.

Som du sikkert kjenner til, kan ledninger som ligger inntil hverandre lage "støy" for andre brukere. Spesielt vil ekkolodd kunne lage støy for VHF og radio, det skal ofte ikke lange avstanden til før det blir bra. Vindusviskere kan også lage støy, det er sikkert flere. Da kan det være greit å ha flere rør så man kan få litt avstand mellom ledninger som virker inn på hverandre.

Neida, ingenting er unødvendig - som du sier så er det jo så alt for lett å glemme såkallte bagateller :smash:

F.eks så har jeg nå bare lagt ett rør i dørken i hver retning :headbang:

Men tror det skal gå greit ettersom vhf (som jeg ikke har tenkt noe særlig på enda, (har aldri vært vant til å ha en slik i båten) sannsynligvis vil gå en annen vei (opp i instrumentpanelet), og vindusviskerene ligger via toalett og opp i taket i kabinen (tror jeg) - må se nærmere på vindusviskerene etter hvert :crazy:

Noen som vet hvor jeg kan få tak i rektangulær ventil/ventilrist? så på maritim/biltema, men de som er der er litt for små - trenger en som er ca 450x150mm (skal brukes i døren inn til kabin) -forslag mottas med takk :smiley:

Mvh.

Chris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...