Jump to content

Oppussing Scand Baltic, tar i mot tips

Atco

Recommended Posts

Vet det er flere her som har gjort mye med Scand Baltic (OLPI og flere).

Jeg har som nevnt i annen tråd kjøpt en -84 som er litt sliten i det kosmetiske, og skal jobbe med den et par uker for å få den fin.

Alle tips mottas med takk.

Planer:

-Skifte uteputer, regner med å bestille originalputer fra Sørensen i Kr. Sand på mandag. Vet det er dyrere en Jens Sagen, men Sørensen kan i motsetning til Sagen levere før ferien.

-Inneputer: Har sjekka litt rundt, og håper å få et firma i drammen til lage nye for meg før ferien, (7-8juli helgen) ikke funnet noen andre som rekker det

-Vil montere hydraulisk styring, trenger tips/forslag til installasjoner (størrelse/merke etc)

-Planlegger å skifte septik anlegget (ikke aktuellt å lage egen/spesialbestille noe)

-Regner med å montere en QL BP600 hekkthruster, samt QL elektriske flaps

-Må pusse opp litt på toalettet, nye dørkplater, ny benk/vask kanskje?

-Har veldig lyst på nytt bord ute og lurer på om andre enn Scand original, kan levere et slikt "folde bord"

-Regner også med å montere baugspyd, selv om det er ca 3 ukers leveringstid fra Scand

Som sagt, alle tips mottas med takk, da jeg bare har et par uker på meg til strekke opp båten

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Gratulerer :flag: med ny båt. Har selv en 85-modell som også var noe sliten og trengte tilsvarende oppgradering som din. Det arbeidet jeg har gjort tar nok mere enn 3-4 uker, men kan være tips til deg i den mørke årstid.

Toalettet ble mitt første prosjekt ettersom det luktet. Tidligere eier skiftet til ny septik ståltank etter gammel plasttank som sprakk :headbang: huff, men rengjøring av bunn var nok ikke god nok. Blottla hele bunnen i akterkabinen og hadde fullstendig rengjøring. La ny dørk både i akterkabin og på toalett. Monterte ny el.toalett, el. septiktømming og nye luktfrie slanger

Bilde

Instrumentbordet på min båt var kort sagt håpløst, med bl.annet instrumentering som ikke forsto året 2000. Ut med det og fullstendig redesign og med nytt og forbedret ledningsopplegg.

Bilde

Pantry-løsningen var for dårlig så jeg konstruerte og bygget nytt og la samtidig inn gass :lol::lol: . Anbefales. Før det nye pantryet kom på plass la jeg nye dørker.

Bilde

Siden ble hardtoppen fornyet og nytt batterirom laget i hovedkabin under trappen og ny bordløsning som kan forlenges. Nye puter har vi også sydd.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Har også montert ny VV-beholder med kolbe og defroster med uttak i alle salonger og frontvindu.

Bilde

Du sier du vil montere hekktruster, noe min erfaring sier at du absolutt ikke trenger. Viktigere er det at du har baugtruster og ankervinsj bak.

Det ble mye dette, men jeg vet hva gode tips er verdt av erfaring.

Lykke til med kjekk båt og arbeidet :flag::flag:

Redigert av FinnC (see edit history)

Vakkert Finn :flag:

Dørkene på toalettet er akkurat slik jeg har lyst på, kjøpte du plater (og evt hvor) og lagde selv, eller finns det noe ferdig?

Hva slags septiktank monterte du, og la du inn mere lufting (større slange dim) enn originalt?

Instruntbordet var lekkert, tips om hvordan du gjorde det mottaes med takk :cheers:

Defroster er det på min også, og dørkene i cockpit er nye (original Scand)

M.h.t hekkthruster, så får jeg se, sikkert ikke strengt tatt nødvendig, men "kjekt å ha" :lol:

Hardtopp løsningene dine var flotte, men det får nok bli vinterprosjekt

Igjen, takk for svar

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Platene til toalettdørken kjøpte jeg hos Marinesenteret i Bergen, men kan også kjøpes hos Maritim, Watski, Seasea og sikkert andre båtforretninger. Men de jeg har brukt er 9mm og limt på eksisterende dørkplater med PL400 og press. Deretter er kantene frest med overfres og siden kantet.

Septiktanken som står i min båt er en standard rustfri tank på 56 liter, men vil anbefale større. Høyden under sengen er jo ikke så stor, men jeg vet at noen har løftet køyen for å få plass til større tank. Dette er gjort på nye Baltic'er, for de har større tank. Luftingen på min tank (1/2")kunne nok ha vært større, men med jevnlig kontroll er det uproblematisk. Husk å sette en 38mm kuleventil umiddelbart etter tankutløpet. Dette gjør at du kan stenge tanken fra etterfølgende pumpe og utløp.

Inastrumentbordet er limt opp av to 12,5cm brede teakbord 10mm tykke. Limt med Standard Araldit på plant underlag og med press alle veger. Herdet i min 24 timer før videre bearbeiding.

Laget på forhånd en mal av instrumentbordet i kartong med alle utskjæringer for instrumentene.

Siste er kanting med teaklister og buer, kjøpt på samme sted. Hele fronten er hengslet i underkant slik at den kan vippes fram gi lett adkomst til innsiden av konsollet.

Et godt tips er å bruke en håndoverfres (billig verktøy hos Clas Ohlson og andre) til alt trearbeidet.

Har kun brukt fresen og en rettholt til alt trearbeidet i min båt. Høvelen ble pensjonert når fresen kom i hus.

Lykke til videre :flag:

Redigert av FinnC (see edit history)

Da er overfres plassert på toppen av handlelisten :smash:

Det viktigste for meg i denne omgang er å legge nye gulv på WC, og muligens pusse opp/lage ny benkeplate og vask på samme sted.....viktig å gjøre dette rommet litt delikat for rederinnen :wink:

• 8 år senere...

Hei Maufen!

Det er Fibo-Trespo som lager disse platene, og de kan lage dem i 16mm eller 20mm tykkelse. Platene kan bestilles via forhandler og leveres kun i fullformat (3020mm x 1220mm)

Jeg skal sjekke hva prisen på en slik plate blir gjennom en forhandler.

Den platen jeg tenker på er 125 Sort Granitt.

http://fibo-trespo.no/produkter/benkeplater/

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...