Jump to content

Problem toalett

Sailor33

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått et problem med toalettet i båten.

Når vannet pumpes fra toalettet over i septiktanken strømmer det møkkete vann ganske straks etter at man er ferdig med å pumpe tilbake i skålen.

Hva kan dette komme av? Alt virket jo perfekt for noen uker siden. Pumpen er 6 år gammel.

Hvordan skal det repareres?

:confused:

Der skal være en ventil i pumpa som hindrer drittvannet i å renne tilbake. Denne kan være defekt eller kanskje blokkert pga urinstein. Det er rimelig enkle saker som de fleste kan skru på og overhalingssett (ventiler og pakninger) finnes sannsynligvis i nærmeste båtsjappe for noen få hundrelapper. Alternativt går det an å kjøpe komplett pumpe men de koster jo litt mer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En annen mulighet:Det kan også være at utluftinga di fra septik er tett. Da vil tanken oppta "dritt" mens toalettpumpa går samt at luft i tanken vil komprimeres. Når du stenger av strømmen fra toallettpumpa, vil dritten pumpes tilbake til toalettet av den oppblåste tanken/komprimerte lufta

Kast aldrig papir i potta.

Ikke for å avsport tråden men de manuelle båttoalettene er laget for å takle det som normalt går i potta inkl. papir. Jeg har i alle år brukt standard resirkulert billigpapir og har kun fått en forstoppelse. Det var etter at to jentunger hadde sluppet en skvett i potta, brukt ca 1.5km papir hver og ikke pumpet ned etter seg. Nå har jeg elektrisk toalett og det er litt mer følsomt. Bruker ekstra mykt papir men prøvde en bete Torky her en dag og det var bråstopp...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Båttoaletter får meg umiddelbart til å tenke på reiser til land i Øst-Europa hvor det vanligvis står en liten eske til å kaste toalettpapir på alle toalett. Med litt planlegging er det ikke så ille som det høres ut som, og man kan tillate ale kvaliteter og lengder papir. :crazy:

Når det er sagt så holder jeg meg stort sett til lettoppløselig papir og gir toalettet en skvett matolje i ny og ne som preventivt vedlikehold.

Brukte i flere år metoden med pose ved siden av toalettet til alt papir. Det ble aldri noen stor slager hos oss kan man si! Så nå kjøper jeg heller dyrt Porta Potti papir, en snau femtilapp for fire ruller. Løser seg opp på en to tre og stopper ikke til noe som helst! Jeg tok en liten test på dette i vasken ombord: Tappet i litt vann, og la ett tørk oppi. Etter et par minutter rørte jeg litt med fingen oppi, og papiret forsvant! Rene Vanish reklamen :lol::lol::lol:

Så med dette papiret frykter jeg ikke at noe skal tette seg. Er mer redd for andre ting som jetene kan finne på å spyle ned...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 7 måneder senere...
Ikke for å avsport tråden men de manuelle båttoalettene er laget for å takle det som normalt går i potta inkl. papir. Jeg har i alle år brukt standard resirkulert billigpapir og har kun fått en forstoppelse. Det var etter at to jentunger hadde sluppet en skvett i potta, brukt ca 1.5km papir hver og ikke pumpet ned etter seg. Nå har jeg elektrisk toalett og det er litt mer følsomt. Bruker ekstra mykt papir men prøvde en bete Torky her en dag og det var bråstopp...

bestem selv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...