Das_Boot Startet 26.Juni.2006 Del på Facebook Startet 26.Juni.2006 (redigert) Er det noen som kjenner til om det er vanlig for enkelte båter å vandre/pendle frem og tilbake mot kursen? Dersom stø kurs holdes, vandrer eller pendler båten frem og tilbake, men holder kursen "Vandringen" avtar med økende hastighet. Kan dette komme av at båten er plan under akter, eller er det noe som er alvorlig feil? Redigert 26.Juni.2006 av Das_Boot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Hei Dette er helt vanlig på planende båter Tror aldri jeg har vært borti en planende båt som ikke vandrer slik Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 At en planende båt "vingler" i lav fart er ganske så normalt. Det gjør også båten min. Men når hekken begynner å sette seg på rundt 7 knop blir den mer stabil. Og i plan går båten ganske så rett frem. Det som kan påvirke er ytre faktorer som strøm, bølger og vind. Jeg googlet litt og fant bilder av en Comet 29 ser ut som et klassisk snekkeskrog. Det er vel ikke verdens mest retnignsstabile skrogtype. Om jeg selv skulle lett etter mulige feil ville jeg kanskje sjekket om roret/styringen ikke har slark. Det kan jo være at du har slakk i styringa og når farten øker øker også vannpresset på roret som gjør at båten blir mer stabil?? Hvor mye vandring fra side til side er det snakk om? Noen grader fra side til side er vel ikke uvanlig, men om du føler at du kjører storslalom vil jeg tro at noe er litt rart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Das_Boot Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Dette var en båt jeg prøvekjørte for noen i helgen. Båten har aksel og kjøl, og jeg skulle tro at det er en ganske retningsstabil båt. Den vandret ganske mye synes jeg. Hvor mye er kanskje vanskelig å si, men en 5-10 cm i baugen antar jeg. Jo saktere fart, jo mer vandring frem og tilbake. Det var ikke verre, men en båt skal da gå rett frem uten problemer. Dersom man slipper rattet, så mener jeg da også at den skal gå rett frem. Båten dro også ganske mye til ene siden ved omtrent 7 knop, hvor vandringen da var mindre. Dersom jeg slapp rattet, så dro båten ut til babord. Jeg vet at det sitter sinkanoder på roret. Kanskje dette kan ha innvirkning ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Hadde samme problemet på en Saga 24. Måtte "ratte" hele tiden! Ble fortalt at dette var typisk for denne båten da den var laget som motorsegler... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Er det noen som kjenner til om det er vanlig for enkelte båter å vandre/pendle frem og tilbake mot kursen? Dersom stø kurs holdes, vandrer eller pendler båten frem og tilbake, men holder kursen "Vandringen" avtar med økende hastighet. Kan dette komme av at båten er plan under akter, eller er det noe som er alvorlig feil? Dette er noe som særlig kjennetegner båter som er ganske plane under hekken. Det samme "naturfenomenet" kan du observere hvis du f.eks. sleper en plate etter båten. Den egentlige årsaken kan jeg ikke forklare, men det vil danne seg rytmiske strømninger under plata, noe som gjør at den vil skjene og vagge fra side til side. På min båt reduseres vinglingen hvis jeg kjører trimplanene en del nedover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 ops var nok litt rask her tenkte ikke på at dette kunne være snekke Men vandringen når du slipper roret er nok ihvertfall vanlig på båter uten hydraulikkstyring. Kommer av vibrasjoner. kan nok tenkes at dette har med denne sink anoden å gjøre... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 At en snekke vingler er vel ganske vanlig, min Saga 27 er følsom mot vandring (rask vektforsyvning) rundt omkring i båten under gange. Om styrmannen ikke følger med da vil det bli litt sik-sak seiling. Selv kommer jeg til å montere en autopilot slik at jeg slipper å sitte å ratte selv. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond C Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Det du opplever er helt vanlig på en slik båttype, betyr ikke noen feil. Det betyr ikke at du ikke som normalt må sjekke om det er påtagelig slark i styringen - noe vil det være med kabelstyring. Hvis det er for mye slark vil du sannsynligvis også merke det ved å holde rattet fast når båten går, og kjenne/høre etter om roret slår frem og tilbake. Det skal ikke være noe synderlig slikt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.