Jump to content

Valg av autopilot

Lars Hansen

Recommended Posts

Hei!

Skal til å handle ny autopilot. Har søkt og lest mange innlegg, og ser at mange velger Simrad eller Raymarine.

Er det noen som har positive eller negative opplevelser med disse? Er det noen finesser som er på den ene, og ikke på den andre?

Så i en Simrad brosjyre, at de har en funksjon som gjør at båten styrer rett selv med forskjøvet rorsenter, f.eks. ved at jeg kjører med kun 1 motor. Er denne funksjonen også på Simrad sine?

Båten er en Viking 31, med 2 x AQAD31, fart 29 knop, vekt 4,7t.

Er Malfix den rimeligste på Raymarine? Hvem er rimeligst på Simrad? Er det noen andre merker jeg også bør se nærmere på?

Håper på mange raske og gode svar, skal ant. handle ila denne uka!

Den egenskapen du beskriver kalles adaptiv, det vil kort sagt si at piloten adopterer båtens egenskaper, den bruker også fart for å begrense rorutslaget.

Simrad er dyrt og bra.

Raymarine kjenner jeg ikke til.

Furuno bør vurderes, spesiellt ratekompasset.

Hei!

Jeg tenkte på dette, sakset fra brosjyren deres:

Holde deg på stø kurs når forholdene

blir krevende - bruk Fastrim AST (rask

trim) for å korrigere for forandringer

av rorsenter for å holde båten på rett

kurs (pga sidevind eller at man mister

motorkraft på en av motorene).

Vurderer nå også Navman G-Pilot 3800 fra Seatronic i Moss.

Denne ser jo fancy ut, med fargeskjerm og det hele!

Noen som har noe erfaringer med denne?

Vurderer denne opp mot Raymarine 8002 og Simrad AP 25

Hva hadde deres førstevalg vært?

Hei !

Jeg hadde en tråd her for litt tid siden om emnet, hvor det nok framkom endel informasjon. Mitt utgangspunkt var en Simrad AP27, men jeg opplevde fra to forskjellige forhandlere at de ikke ville gi meg pris på Simrad - angivelig fordi Simrad ikke var i takt med privatmarkedet når det gjaldt garanti og oppfølging. Noen indignerte Simrad eiere mente det måtte komme av at forhandlerne hadde dårligere fortjeneste på Simrad enn annet utstyr, men jeg tror neppe det var hele sannheten - uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Det jeg vel etterhvert fant ut var at Simraden ville falle ca 50% dyrere ut enn andre aktuelle piloter, så det alene var vel god nok grunn for meg til å droppe Simrad. Videre så jeg på Coursemaster 85i, men Seatronic manglet kurscomputeren som passet for meg, og kunne ikke levere før etter sommeren. Fikk riktignok en god deal på den store computeren, men jeg hadde ikke noe bruk for funsjonaliteten. Så det ble Raymarine på meg. En viktig faktor var at jeg har god erfaring med importøren, og har også hørt at andre har hatt det. En annen faktor som var viktig for meg var at piloten kan fjernstyres - og på Raymarine kan du det med trådløs fjernkontroll selv om fjernkontrollen ikke akkurat var billig. For meg var det ikke så viktig med styrehjul, så jeg valgte 6002 kontrollpanel.

Monteringen gikk greitt, men jeg strevde litt med NMEA tilkoplingen, for piloten hadde to slike innganger - en på selve komputeren, og en på kontrollpanelet, og det viste seg at det bare var den på komputeren som kunne brukes, og det medførte at jeg måtte trekke en kabel tvers gjennom hele skibet (det tok nå en 5 minutt)! - Men da funket det.

Fartsreferansen er ganske viktig for piloten, og siden jeg fikk den på plass først i morges, skal jeg vel drøye litt med å si hvordan den fungerer, men jeg hadde en Simrad AP14(kan ikke sammenliknes med AP27) på min forrige båt, og jeg kan med en gang si at Raymarinen fungerer vesentlig bedre, men det henger nok i stor grad sammen med rate-gyro'en. Den store testen kommer når jeg kjører i grov medsjø med nordlig kurs - og det skjer nok ennå ikke på etpar uker.

AP14 i litt fart på havplanende snekke kunne rett og slett ikke brukes på nordlige kurser.

-koh :diving:

Jeg har nä en Raymarine autopilot ombord med innebygd rategyro. Jeg gikk i noe vind og bölger direkte fra Göteborgs utlöp til Anholt, omlag 60 nm mil og hadde en kjölstripe som var utrolig rett. Fart ca 20 knop. Traacking av ruten viser närmest linjalrett seilas. Har aldri hatt sä god autopilot tidligere. Jeg bruker den forövrig i kombinasjon med forhändsdefinerte ruter. Du mä da kvittere for hvert veipunkt. Dette var jeg ikke vant med fra tidligere - hadde da coursemaster 850 med LS konstantgäende pumpe. Har tidligere ogsä hatt autohelm. Har ellers hört mye bra om simrads autopiloter.

Traacking av ruten viser närmest linjalrett seilas. Har aldri hatt sä god autopilot tidligere. Jeg bruker den forövrig i kombinasjon med forhändsdefinerte ruter. Du mä da kvittere for hvert veipunkt. Dette var jeg ikke vant med fra tidligere - hadde da coursemaster 850 med LS konstantgäende pumpe.

Hva var du ikke vant med, linjerett seilas eller at du må kvittere for hvert punkt?

Tror valget blir en Raymarine 8002 med rategyro fra Malfix.

Har vært borte fra nettet tidligere.

Jeg har hverken vært vant til:

1) Så linjerett autopilot seilas som jeg har nå i mer enn 20 knop med bølger og vind.

2) Å kvittere for hvert veipunkt.

Jeg har Raymarine ST 6001 som kommuniserer med Seatalk Highspeed Raymarine 120E og Raymarine 80 E samt dybdegiver. Dette er likeledes det beste ekkoloddet jeg har hatt. Følger greit med dybdeangivelse i 26 knop.

Kjøpte meg nettopp en Scand Baltic med Raymarine ST 6001. Hentet båten forrige torsdag. Da det blåste ganske friskt, ventet vi en stund før vi la avgårde med "ny" båt. Etter å ha gått ca. 1/2 time, blåste det opp noe for j#@ig. I tillegg kom det svarte skyer hvor vannet bare datt ned. I den sjøen som oppstod styrte autopiloten raskere enn jeg klarte. Båten gikk fjellstøtt gjennom sjøen mens jeg kunne konsentrere meg om kart og plotter. Det var bare imponerende.

Det ble i hvertfall Raymarine 8002 med rategyro på meg. Har begynt monteringen, og regner med å fullføre til helgen.

Belamarin forstod ikke det som ble skrevet lenger oppe i tråden her, om at GPS ikke kunne kobles til kontrollenheten. Noen fler som har de samme erfaringene?

Redigert av larshans1 (see edit history)

Belamarin forstod ikke det som ble skrevet lenger oppe i tråden her, om at GPS ikke kunne kobles til kontrollenheten. Noen fler som har de samme erfaringene?

Denne hadde vel ikke nmea input og da kan den ikke kobles til plotter/gps ol.

Grattis !

Denne hadde vel ikke nmea input og da kan den ikke kobles til plotter/gps ol

Jepp - det er nmea inngang både på kontrollenheten og på kurscomputeren !

Etter å ha forsøkt flere givere, og til slutt koplet opp en bærbar PC for å sjekke at jeg hadde lesbare signaler, ringte jeg Belanor - og fikk beskjed om at jeg skulle bruke kurskomputeren i stedet. Og da funket det med en gang.

Sier ikke at det er slik på alle apparatene, men han jeg snakket med hadde vært borti problemet før. Men jeg snakket sikkert med en tekniker og kanskje du en selger :yesnod:

-koh

Redigert av koh (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg har nä en Raymarine autopilot ombord med innebygd rategyro. Jeg gikk i noe vind og bölger direkte fra Göteborgs utlöp til Anholt, omlag 60 nm mil og hadde en kjölstripe som var utrolig rett. Fart ca 20 knop. Traacking av ruten viser närmest linjalrett seilas.

Mnja...? Min erfaring med autopiloter er at alle fungerer rimelig bra i høyere hastigheter, og med svært lite avvik. Det er vel i lave hastigheter og spesiellt i medvind at pilotene stilles på prøve. Her fikk min tidligere ST8000 (gammel modell) stoooore problemer. Den reagerte aldeles for seint og endte nesten alltid med å overstyre, og stille seg på tvers. I 20 kn+ derimot, en nærmest perfekt rett kjølstripe.

Jeg står nå på farta til å anskaffe en ny pilot og lurer på om Autohelm ST6001 med Rate Gyro er verdt et pristillegg på kr 6000,-

Ved å handle på nett i USA må jeg gi ca. NOK 10000 for standard ST6001. Med rate gyro er prisen NOK16500,-

Hva er dine erfaringer nå roaldbj etter å ha brukt nybåten en sesong? Hvordan oppfører den seg på lav fart og i medvind? Er den rask nok til å korrigere for gearing feks?

Er det andre som har erfaringer med moderne piloter uten rategyro? Er det verdt et pristillegg på 60%

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min erfaring med vår Simrad pilot er at den fungerer meget bra i både lav og høy hastighe - men vi har rate gyro kompasst. Faller farten under 3 knop så sliter den med å holde båten innenfor de angitte kursverdier for hvilket avvik jeg aksepterer før alarmen går, men da går jeg for ikke engang konstant for 1 motor.

Bortsett fra når vi kjører automatisk en rute der det er lagt inn way points med store kursendringer (dvs at piloten følger en rute jeg har lagt opp på plotteren), f.eks. opp til 60 graders kursavvik - dvs krapp sving. Dette kan feks være en rute som går rundt Færder fyr og vi knekker rundt stakan S for fyret. Da har jeg opplevd at piloten svinger for mye og at den ikke klarer å gi motsatt ror tidsnok før alarmen går. Dette da i feks 30 knop. Vet ikke om det er mulig å programmere seg bort fra dette i innstillingene på piloten - feks ved å øke radien på way point sirkelen som definerer hvor svingen skal starte før vi ankommer waypointet.

Skjønner ikke helt at det skal koste 60% mer å få med rate kompass. Hos oss er kurscomputeren den samme (heter xx10 ett eller annet) og kompasset kostet noen tusenlapper ekstra.

Regner med at din Simrad har rategyro Bitteliten? Tror alle Simrader nå har dette som standard?

Redigert: Ser nå at du har Rategyro i din AP26. Vurderte du forresten AP16 som jo har den samme styringen, men vel med noe enklere betjening?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei, Simrad leverer både med og uten rate gyro. Vårt kompass heter RC 36 minigyro kompass. Det tekompasset koster ca 3500 kroner mer enn std kompass (RC 35)

Databoksen ombord hos oss heter AC 10.

Vi vurderte AP 16, men jeg ville ha hjulet til å korrigere kursen. AP 26 koster 6900 kroner, AP 16 koster 4500 kroner, så forskjellen er ganske liten

Hjulet fungerer bra i rolig sjø. Når det humper å slår litt er det fort at det blir noen grader for mye. Jeg har satt opp betjeningspanelet mitt slik at pilknappene er 10 grader kursendring og at jeg har 1 og 1 grad på hjulet.

AP 26

Posted Image

AP 16

Posted Image

Simrad priser ligger på www.simradmarine.no

Simrads autopiloter er selvlærende, dvs at de lærer å kjenne båten over tid. Dessuten korrigerer de avdrift fra vind og strøm mot et wp. Dette ser man på xte (crosstrack) avviket når man ser på highway bildet på plotteren.

For å kjøre en rute via autopiloten aktiverer man den ruten man vil følge på kartplotteren, trykker på nav knappen på piloten og bekrefter. Da følger den ruta. Når kursendringen er mer enn 10 grader på et wp må man bekrefte kursendringen på piloten. Det er egne skjermbildet på Simrad plotteren for å følge pilotens jobb (bruker oftest highway bildet i ene hjørnet av skjermen) - da ser man kurs, posisjon, ETA og distanse til neste wp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...