Jump to content

Valg av autopilot

Lars Hansen

Recommended Posts

Med Raymarine autopilot ST 6001, rategyro og koblet opp mot Raymarine GPS/Kartplotter/radar fungerer autopiloten over forventning påde ved høy fart (over 14 knop) og ved lav fart (4 - 8 knop), og i båtens øvrige fartsområder. Jeg har undersøkt hvordan den håndterer ruter med 60 graders vinkler mellom leggene, og dette går bra. Kartplotteren ber om bekreftelse 0.1 nm før veipunkt, deretter ber autopiloten om bekreftelse på nytt veipunkt. Jeg har benyttet automatisk kalibrering av autopiloten og den har på min båt valgt verdien 5 for svingeffekt. Dette gir hverken over- eller understyring ved kursendring. Ved kursevdringer i vind kan første legg mot nytt veipunkt føre til noe over- eller understyring, men dette registreres ikke for neste legg forutsatt at vinden/strømmen kommer fra omtrent samme retning.

Min erfaring med autopiloter er at alle fungerer rimelig bra i høyere hastigheter, og med svært lite avvik.

Om piloten har inngang for gps hastighet (vtg) og er adaptiv (selvlærende) kan den justere rorutslaget etter fart, det vil kort sagt si at den tillatter større rorutslag ved lav fart.

Har den ikke denne muligheten må du selv fortelle piloten hvilket utslag den skal få jobbe med, om man justerer denne når man endrer hastighet kan enhver pilot styre godt på høy og lav hastighet.

Rate kompass trenger du om du har høy hastighet, furuno sitt er det beste :rolleyes:

Her er noen modellbetegnelser det må klares opp i, St600x, 700x og 800x er kun betegnelsen på betjeningsenhetene til Raymarine.

Autopilotene (computeren) heter S1, S2 og S3 henholdsvis S1G, S2G eller S3G dersom de har innebygget rategyro, forskjellen på betjeningsenhetene er i hovedsak displaystørrelse, kurshjul og hvor enkelt en utfører de forskjellige kommandoene.

MVH Chrian

Er det andre som har erfaringer med moderne piloter uten rategyro? Er det verdt et pristillegg på 60%

Mitt synspunkt er NEI! Autopiloter med fluxgate kompass gjør en like god jobb. Selv autopiloter med et normalt dempet magnetkompass gjør jobben nesten like godt bortsett fra i krappe svinger hvor det har lett for å henge etter og bruker noe tid på å stabilisere seg etter svingen. Men hvem foretar krappe svinger med autopiloten?

Jeg vil påstå at min Simrad 300 DL autopilot fra 1992 med fluxgate kompass styrer like godt som en av de nye med rategyro både på sakte fart (5-8 knop) og marsjfart på 16-23 knop. Fordelen med ratekompasset er at du får en mer nøyaktig kursangivelse, ikke nødvendigvis en rettere kjølvannslinje. En annen fordel er at du kan benytte ratekompasset som input til radar slik at du får en mer nøyaktig heading enten du kjører den på RM eller TM, men rategyroen i seg selv lager ikke en rettere kjølvannslinje.

Spørsmålet om nødvendigheten av rategyro er nok avhengig av minst to forhold:

1) Hvor man ferdes

2) Hvilket fabrikkmerke man velger.

Jeg har tidligere benyttet Coursemasters autopilot. Her observerte jeg at rategyro var nødvendig i Oslofjorden, men kunne kobles ut i Sundet, Lilebeltet, Storebeltet og områdene sør for disse områdene.

Jeg benytter nå autopilot fra Raymarine. Belamarin sier selv at denne autopiloten i området Oslofjorden og nord for denne krever rategyro for å hindre ugjevn kurs.

Min installering i dag gjør det ikke mulig å koble rategyro inn/ut på Raymarine. Jeg har utelukkende drøftet effekten av autopiloten med bekjent som ikke har installert rategyro. Han har "danse-effekter" i Oslofjorden, mens jeg kjører rett som en strek mellom alle veipunkter i ruten med rategyro innebygd i autopiloten.

Jeg har nok blitt for vant til å kjøre på autopilot over lengre strekninger og er nok ikke tilstrekkelig forberedt på å ta over styringen selv på lange strekninger enten i motsjø eller medsjø.

Men det er vel en annen diskusjon.

I alle fall har de siste 5 årenes erfaring med autopilot ført til at jeg opplever å ha et rikere liv ombord når vi kjører lange etapper. Jeg kan mer aktivt bruke både kartplotter og radar enn i tiden før aktiv bruk av autopilot. Dette har resultert i at mitt viktigste navigasjonsinstrument ombord nå er radaren. Radaren klarer jeg meg ikke foruten. Kartplotteren kan jeg derimot erstatte med papirkartene.

I alle fall har de siste 5 årenes erfaring med autopilot ført til at jeg opplever å ha et rikere liv ombord når vi kjører lange etapper. Jeg kan mer aktivt bruke både kartplotter og radar enn i tiden før aktiv bruk av autopilot. Dette har resultert i at mitt viktigste navigasjonsinstrument ombord nå er radaren. Radaren klarer jeg meg ikke foruten. Kartplotteren kan jeg derimot erstatte med papirkartene.

Helt enig med deg. Akkurat samme erfaring har jeg. Og jeg gleder meg stor over mine store og gamledagse papirkart som jeg bretter utover hele dashbordet og som etterhvert er fulle av kurslinjer tegnet med blyant etterhvert som jeg bruker de mer og mer.

Takk alle sammen for nyttige innspill. Det endte med at jeg nylig bestillt en Raymarin ST6001 med type S1 komputer. Altså den uten rategyro. I og med den store prisforskjellen (6000,-) fant jeg det riktig å prøve ut denne først. Svarer den ikke til forventningene kan jeg oppgradere til S1G, altså med rategyro senere. Oppgraderingen koster omlag det samme som prisdiffen var i utgangspunktet, dvs 6000,-.

Nå har jeg 6000,- å bruke på andre ting, feks ny varmtvannsbeholder. Da blir kona blid også. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Blir ikke S1 eller S1G altfor svakt til din båt da ?

Du bør vel ha S2 eller S2G ?

Tjaa? Belamarin sier i sine brosjyrer at S1 benyttes for båter med max vekt 9000 kg og max 172cc pumpevolum. Min båt veier 8300 kg og har pumpevolum på 135 cc.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg vurderer S1G eller S2G til min båt som veier 6,5 tonn og har 2xKAD44 i motorrommet. Har ikke funnet noe i brosjyrene fra Belamarin hvorvidt S1G vil være tilfredsstillende, men regner med det etter at du har fått den anbefalingen....eller?

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Dette bør du snakke med Belamarin om rem.

Min båt veier 6,2 Tonn tørr og tom. Jeg har kun en motor. Riktignok større enn dine 2 til sammen.

Men jeg ble frarådet S1G, den ville bli for svak, gir kun max 6A til pumpa. S2G gir max 15A.

Husk at du også mister AutoLearn funksjonen i tillegg til rategyro med S1/S2 pakken.

Jeg vurderer S1G eller S2G til min båt som veier 6,5 tonn og har 2xKAD44 i motorrommet. Har ikke funnet noe i brosjyrene fra Belamarin hvorvidt S1G vil være tilfredsstillende, men regner med det etter at du har fått den anbefalingen....eller?

Blei nervøs av Jolos utsagn og sjekket for sikkerhets skyld med Belamarin igjen. For min båt anbefaler de S1 og type 1 pumpe. Grensen går over 38 fot sier de. Opp til Princess 38 anbefales å benytte S1 og liten pumpe, mens P385 og over bør ha S2 og type 2 pumpe. Så da så.

ad. planlegging:

Jeg vet ikke hvor rem skal kjøre. Men du bør være klar over at dess lengre nord du kommer, dess mer ustødig kurs får du med Raymarines autopiloter som ikke har rategyro. Livet ombord er ikke det samme med og uten rategyro.

Heldigvis kan du senere evt. sende selve kontrollenheten til Belamarin og få satt inn egen enhet med rategyro.

Dette vet sikkert Windy en del om - de leverer jo masse Raymarine

Enig i det, men alltid greit å få litt erfaring fra brukermiljøet også før en går i dialog med leverandør. Får ta meg en prat med både Belamarin og Windy/Aaby under båter i sjøen...

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Ved to motorer eller duopropp blir det lettere for hydrolikken enn om en har bare en motor med enkel propell.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...