Jump to content

Ny sleipner styrepumpe som spytter ut olja

SF

Recommended Posts

Hei, Jeg har montert ny sleipner hydraulisk styring og har problemer med at det lekker olje ut lufte/påfyllingshullet på toppen av styrepumpa.

Alt er helt nytt og jeg har brukt hydraulikk slanger kjøpt hos Tess mellom pumpe og sylinder. Systemet er luftet som beskrevet i manualen. Dette er en vanlig 40 pumpe med tilbakeslagsventiler.

Etter korttids bruk begynte det å "lekke". Jeg tenkte at jeg bare hadde overfyllt olje og at dette ville gi seg. Men det har det ikke gjort. Kan det tenkes at det fremdeles er luft i systemet og at det er kompresjon og dekompresjon av denne som forårsaker overtrykket i systemet?

har noen tips?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Samme har jeg erfart. Har VP's hydrauliske styring og SImrad autopilotpumpe. Første 10-15 timene kom det noen dråper fra rattklokkas luftehull samt oljetanken i motorrommet. Det skyldes litt luft samt at oljen utvider seg når det er varmt (og det er godt og varmt i motorrommet). Da spytter den ut overflødig olje gjennom luftehullene. Helt normalt sier de som har greie på det (jeg har sjekket 2 steder)

Hei, takker for svar.

Jeg har hatt ca 7 driftstimer etter montering en tur/retur Stavanger-Haugesund samt kortere turer i stavangerregionen og i går begynte den å spytte ut igjen. Det virker som dere beskriver som om det bygger seg opp trykk i systemet.

Akult - du sier at det forsvant av seg selv. Betyr det at systemet er selv luftende, eller må jeg lufte systemet pånytt?

Jeg vet ikke om det er korrekt å definere det som selvluftende, for det er jo laget til for lufting på sylinderen bak. Antar man får ut mesteparten av luften der under installering. Men skruen i rattnavet fungerer åpenbart slik at den slipper ut luft når systemet blir varmt, noe som drar med seg litt olje.

Hvis for lite olje eller betydelig luft i systemet skal man kunne merke dette ved "lugging" når du dreier roret. Det merket aldri jeg. Så lenge alt fungerte som det skulle valgte jeg å avvente, og etter hvert ble det slutt på sølet.

Jeg vet ikke om det er korrekt å definere det som selvluftende, for det er jo laget til for lufting på sylinderen bak. Antar man får ut mesteparten av luften der under installering. Men skruen i rattnavet fungerer åpenbart slik at den slipper ut luft når systemet blir varmt, noe som drar med seg litt olje.

Hvis for lite olje eller betydelig luft i systemet skal man kunne merke dette ved "lugging" når du dreier roret. Det merket aldri jeg. Så lenge alt fungerte som det skulle valgte jeg å avvente, og etter hvert ble det slutt på sølet.

OK, lugger litt hos meg så kanksje jeg skal forsøke å lufte en gang til :seeya:

Hadde samme problem med pumpene. Fikk tips fra en som jobbet med hydraulikk og måtte til slutt overhale pumpene. Disse var noen år og det viste seg å være bra med en overhaling. Men det jeg oppdaget da jeg åpnet pumpene, var at luftehullet ikke var på det høyeste punktet på pumpen. Dermed kunne ikke all luften komme ut. Festet for pumpen ble justert slik at luftingen ble det høyeste punktet på pumpen. Etter montering og lufting ble problemet borte.

:sailing:

Hei !

Selv luftende - i den fortand at lufta finner veien oppover, og ender således oppe i styrepumpa.

Er styresylinderen(bak) høyere enn slangene må luften ut via niplene der.

Så er frågan - har du punkter mellom rattpumpa og styresylinderen bak som ligger høyere enn andre steder på slangen, så vil jo lufta samle seg der. Så spørs det da hvor høyt, og hvor tykk olja er, og hvor fort du sveiver - om du greier å få med deg lufta ut.

Lufta har vel en mye større utvidelsesfaktor enn olja når det gjelder temperatur - og den er lettere å komprimere og dekomprimere så jeg tror slike oversvømmelser er rimelig ensbetydende med luft i systemet.

-koh :diving:

Hei Wellcraft,

Etterfyller du olje? Er det mye det lekker hos deg?

Er lei av å tørke opp hydraulikkolje nå :crazy:

Har ikke etterfylt noe.. Dette begynte i år. Det er ikke så mye nå , men da dette begynte kom der ein heil del olje og det dryppet ned på dørken. Så i dag at det svetter en del på pumpa. Vet ikke hva som gjør dette men tenker at eventuel luft uvider seg nå da det er varmt i været og det blir spyttet utt litt olje.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hei !

Selv luftende - i den fortand at lufta finner veien oppover, og ender således oppe i styrepumpa.

Er styresylinderen(bak) høyere enn slangene må luften ut via niplene der.

Så er frågan - har du punkter mellom rattpumpa og styresylinderen bak som ligger høyere enn andre steder på slangen, så vil jo lufta samle seg der. Så spørs det da hvor høyt, og hvor tykk olja er, og hvor fort du sveiver - om du greier å få med deg lufta ut.

Lufta har vel en mye større utvidelsesfaktor enn olja når det gjelder temperatur - og den er lettere å komprimere og dekomprimere så jeg tror slike oversvømmelser er rimelig ensbetydende med luft i systemet.

-koh :diving:

Hei, selve sylinderen ligger på laveste punkt og jeg har ganske jevn stigning på slangene frem mot pumpa. Så dersom den lufter gjennom pumpa burde det kunne komme ut her

Har du på for lite olje er du ikke i tvil. Da får du stor dødgang rundt senter i styringa og du følger at det er som å røre i suppe. Personlig foretrekker jeg å ha litt for mye olje og litt søl enn for lite olje. Med for lite olje føler jeg at jeg ikke har styring.

Luft merker du som at det lugger eller hakker i styringa. Jeg lufter rett som det er på rattklokka.

Oljen utvider seg når den blir varm - ganske mye faktisk

du kan også se ved å skru av lufteskruen og se nedi. Er det olje over metallet du ser er det greit. Er det tørt, må du fylle opp.

Sjekk ellers skruene som holder pumpen sammen. De var nemlig litt løse på min og jeg hadde en liten lekkasje som følge av dette. Så fort det var skrudd til, var problemene borte.

Ellers erfarte jeg første gangen at jeg fikk rimelig trykk med påfølgende lekkasje første gang jeg hadde slik styring.

Jeg byttet ikke ut den gule transportskruen med den sorte lufteskruen :blush::rolleyes::blush:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei

Hvis dere ikke vil ha det sølet så kan dere montere på en slangenippel istedenfor pluggen på toppen. På denne nippelen setter dere en (gjennomsiktig) slange på en halvmeter. Oljen vil da stige/synke i slangen. Kan evt tilkobles et reservoar.

Hvis en slik løsning gjøres permanent så har en alltid kontroll med oljenivået med et blikk på slangen.

Mons

• 4 uker senere...

pga trykket fra øvre styreposisjon da vi gjøre at oljen vil "tyte ut" av hullet.

Dette fikk jeg erfare kan jeg fortelle deg, det skjedde ikke før hele systemet var luftet da, trykket ble vel større da. Jeg har nå luftet den nede og tettet luftenippelen helt.

Så var det dette med ekspansjonstank da, er det vanlig eller er det unødvendig? Vil naturligvis ikke ha den fra fremsiden av pumpen da, men jeg kan kansje bruke den andre koblingen for "returen" eller hva det heter. :smiley:

Jeg vil tro du trenger ekspansjonstank for oljen utvider seg når den blir varm. På båten vår står ekspansjonstanken i motorrommet. Jeg har ennå ikke blitt klok på oljenivået. Da båten var ny spyttet det ut olje både på ekpansjonstanken og i luftehullet på rattklokka selv om ekspansjonstanken ikke var helt full. Etter at jeg selv toppet opp tanken helt da jeg syntes at styringa fikk litt vel mye dødgang spytter den ikke ut noe olje. Men jeg har bestemt meg for at så lenge alt virker er det sikkert helt bra :rolleyes:

I Simrad sin installasjonsmanual står det at det normalt sett er ekspansjonstank i rattpumpen, skal utvendig tank monters står det at den skal ligge på samme høyde som rattpumpen, i mitt tillfelle blir vel dette pumpen oppe.

Så spørs det om dette har noe praktisk betydning da, er systemet luftet betyr det jo ikke noe såvidt jeg kan skjønne. Men skal eksansjonstanken stå i motorrommet bør vel lufteskruene på rattpumpene tettes helt slik at ikke luft kommer inn oppe og olje renner inn i tanken nede.

(ingen ekspert på området men tenker høyt...)

Simrad - er det pumpa til autopiloten du mener?

Hos meg er det standard hydraulisk styring som følger med VP D4/D6 motorene som er installert. Ekpansjonstanken sitter på samme høyde som pumpa til autopiloten (begge sitter i motorrommet) og lufteskruen er på rattpumpa der rattet sitter.

Da jeg lurte på hvorfor styringa spytta ut olje snakka jeg med Gemotech (Geir) og han sa at en del båtprodusenter " presterer " å sette ekspansjonstanken i motorrommet og da blir det et overtrykk i den pga fallet på slangene fra rattklokka som gjør at det spyttes ut litt olje der. Vet ikke noe mer enn det - men det virker jo som om han mente at det var helt greit å sette ekspansjonstanken høyere enn i bunnen av båten

Simrad - er det pumpa til autopiloten du mener?

Mente rattpumpen, kjenner ikke til at Simrad lager rattpumper men de har laget en installasjonsveiledning som følger med de hydrauliske pumpene, denne veiledningen tar for seg hele systemet. Jeg tror ikke du kommer unna oljesøl i motorrommet så lenge du har lufteskrue i rattpumpen og tanken i motorrommet, kunne kansje erstattet lufteskruen med en som er helt tett. Da skulle jo oljen trekkes inn igjen fra ekspansjonstanken ved behov.

Får se om det lar seg gjøre å montere en liten tank opp på flybridgen, problemet mitt er mest at den hydrauliske pumpen trekker så mye strøm (ref AP9 tråden. Vet ikke hva det skyldes :rolleyes:

Vet ikke noe mer enn det - men det virker jo som om han mente at det var helt greit å sette ekspansjonstanken høyere enn i bunnen av båten

Jeg tror han mente at ekspansjonstanken bør stå høyest mulig (over eller ved siden av rattpumpen), du kunne jo spurt han neste gang :yesnod: Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...