Bertinius Startet 11.September.2003 Del på Facebook Startet 11.September.2003 :eek:Jeg lurer på om noen kan gi meg noen hint - erfaringer ang. Volvo Penta 8-12 hk bensin. Skal muligens kjøpe en KB-22 med slik motor, men motoren er for meg ukjent. har noen et råd? Sitér dette innlegget Link to post
LarsB Svart 12.September.2003 Del på Facebook Svart 12.September.2003 Du snakker sansynligvis om en VP MB10, som er en tosylindret bensinmotor på 10-15 hk. Dette er motoren som vp kjøpte av Marna i Mandal og produserte i en årrekke, men som nå er tilbakeført til Marna. Motoren produseres i dag av Marna i Mandal. Motoren er jo saltvannskjølt, så manifold og eksosbend er ting du bør sjekke. Mener motoren fra Volvo ble levert med Volvo sitt MS gear. Lb Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 12.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2003 Stemmer det du antar, men kan du si noe om det er en pålitelig motor? Den ser tilsynelatende ut som den er bra vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 13.September.2003 Del på Facebook Svart 13.September.2003 Disse Marnamotorene er noen av de beste i sitt slag. Men alt kan gå til et visst sted her i verden, så vedlikehold er viktig her, som alltid. Marna i Mandal har alt som er av deler, det ligger også tips om vedlikehold og overhaling i ulike stadier på deres hjemmeside: www.marna.no mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Poseidon Svart 13.September.2003 Del på Facebook Svart 13.September.2003 Den gangen Marna begynte å lage disse motoren ble de kalt 8-11 og de gikk i "tusenvis" til omtrent alle loddebåtene på snurpefiske i 1950 og 60-årene. De var kjent som startvillige, gode og kjekke motorer - om enn noe "tørste".... De samme motorene fikk senere navnet 8-12 uten at jeg vet om vesentlige forandringer, det var nok helst bare uttrykk for inflasjonen i hestekrefter. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bertinius Svart 15.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2003 Takk for svar Poseidon, når jeg her får bekreftet at det er samme som Marna'en, vet jeg godt hva det går ut på. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 18.September.2003 Del på Facebook Svart 18.September.2003 Hei. Har selv hatt en MB10A. Greie motorer med dunk-dunk sjektemotor lyd. Men et par ting: - manifoild, denne må du holde øye med. Saltvannet som kjøler motoren tærer endel på denne delen og da aller mest på det lille "bendet" mellom manifoild og eksosslangen. Om du passer på å skifte når det er på tide, så er det ingen problem. - forgasseren, den sitter under manifoilen og om det er av gammel type (blikk?) så kan den rett og slett falle fra hverandre. Kan være lurt å investere i ny (Italiensk type har jeg hørt er bra) - frostvæske- NBNB ! viktig... du MÅ etter opptak på høsten kjøre igjennom ferskvann og avslutte med frostvæske og la det stå i motoren vinteren over. Noen velger å kjøre væsken igjennom og la den stå "tørr" , men det er vel smak og behag. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 18.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2003 Takk for opplysning, skal se i morgen hva det blir med kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.