Astor Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Her, innerst i Oslofjorden har vi alle de fine stedene for oss selv. "Alle" har reist sørover. Her er det fredelig og avslappende. Når alle er tilbake etter ferien drar vi sørover. Da skal vi ha alle de fine stedene for oss selv. (Mulig vi må dele de med noen svensker.) Synd for dere som er avgårde nå at det blåser slikt. Har fått rapport fra rem om fulle havner nedover svenskekysten. Denne vinden ødelegger mye av gleden med båtliv. Desverre. Kos dere folkens! Det er dere vel unt. Snart er det stiskjorta og havrelefsa igjen. Og til dere som seiler: Nå har dere vind til både bøtter og spann. Ville vel tro at dette kan bli i noe av det meste laget. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtummel Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Når alle er tilbake etter ferien drar vi sørover. Da skal vi ha alle de fine stedene for oss selv. (Mulig vi må dele de med noen svensker.) Og med meg. Jeg har tenkt omtrent samme tanken og satser på et par rolige uker i august. Den planlagte juli-uken nærmer seg, og da håper jeg på mye vind ettersom ønsket er hard og våt seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Jeg må si at en del av gjestehavnene i Sverige etterhvert minner mer og mer om lokale underavdelinger av Larkollen Camping. Folk kjører dit og ligger der i 2 uker i strekk. Så reiser de hjem igjen. Tanumstrand er et slikt eksempel. Kostersundet også. Ikke vår form for båtliv - men mange har stor glede av dette ferielivet. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Og det sier du Bitteliten som har vært en uke i Tanumstrand med minigolf, bading og nesten busstur . Helt enig, flere steder på Koster er faktisk havnene opptatt av de samme personene hele tiden. Forrige uke sto det TV på fjellet i Kyrkosund. Men så lenge man trives med det , så er ok for meg. Jeg kan forstå ligge noen dager i flott utehavn, men i Strømstad, så lenge det ikke blåser vind og hatter. PS Det ble radiostyrt båt i en hobby-butikk i Strømstad. Ikke den du/Suzuki anbefalte men en annen. Går som en kule. Morsomt for jr og meg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Og det sier du Bitteliten som har vært en uke i Tanumstrand med minigolf, bading og nesten busstur . PS Det ble radiostyrt båt i en hobby-butikk i Strømstad. Ikke den du/Suzuki anbefalte men en annen. Går som en kule. Morsomt for jr og meg. Til vårt forsvar må det sies at vi lå på ytterste brygge der bare de barskeste sjøulkene ligger og koser seg med rigguling. Dessuten var vi nok de ivrigste på å komme oss derfra. Alle gode ting er 3 - så på 3dje forsøket kom vi løs. Jeg er ellers ganske forundret over at folk vil ligge så tett i indre havn som de gjør i Tanumstrand. hva om det begynner å brenne i en båt. Det kommer jo til å brenne i ei uke der. PS Det ble radiostyrt båt i en hobby-butikk i Strømstad. Ikke den du/Suzuki anbefalte men en annen. Går som en kule. Morsomt for jr og meg.Mye fint på Kjells leker. De hadde også en med to bensinmotorer - aj aj aj - det nappet litt da ja. Også hadde de en 4 hjuling der også. Ikke bra dette her. Radiostyrt er morro det. Pass bare på å ha jolla i beredskap - jeg hadde ikke det jeg båten kantret, men den fløt lenge nok til at jeg fikk den opp. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Det var en far og sønn som tittet på en racer til 12000,- Da du vel være litt over middels int. Ellers synes jeg utvalget virket veldig bra. Meget hygglig betjening også. Mener att jeg har lest att det skulle komme en regel som tilsa maks 3 båter utenpå hverandre. Nettopp pga hensyn til brannfare. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Mener att jeg har lest att det skulle komme en regel som tilsa maks 3 båter utenpå hverandre. Nettopp pga hensyn til brannfare. I Tanumstrand ligger ikke båtene utenpå ha hverandre- de ligger mer oppå hverandre. Det er maks 5 meter fra hekk til baug mellom bryggene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Etter å ha rokkert på planer, møter, oppgaver osv for n'te gang, stirrer sannheten meg i øyet. Det blir ikke noen båtferie på meg i år. Jeg misunner de som har tid til slikt. Kan han som fant Ekofisk og satte elendigheta igang stå fram, slik at jeg kan sparke ham bak. Og like godt kan det være. Båten min er død har jeg fått vite i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Kan han som fant Ekofisk og satte elendigheta igang stå fram, slik at jeg kan sparke ham bak.Jeg synes ikke du skal sparke han så hardt, for det er han som er skyld i at alle vi har muligheten til å drive med denne båtgalskapen vår. Snart er vel Ekofisk tomt, så da kan du ta ferie Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Til dere som ligger i Sverige og hører på vinden som uler evt. har valgt å 'bryte blokaden' - vil jeg bare si at 'I've been there - done that ' i fjor. Vi var da på vår første langtur med Skibsplasten på 22 fot. Første etappe Høvåg-Kragerø. Flott vær. Neste etappe Kragerø-Strømstad. Gikk rolig gjennom Kragerøskjærgården, før vi satte fart og var over på 2-3 timer. Praktfullt vær, stoppet midt utpå og lot kona ta et bad. Ankom Strømstad i god tid, spiste og drakk godt i tillegg til en liten tur på bolaget. Neste etappe Strømstad-Fjellbacka. Gikk via Koster, tok det med ro nedover og fikk se at også Svenskekysten har flott skjærgård. Mange seilbåter å se, også mange motorbåter. Ankom Fjellbacka på ettermiddagen. Så kom vinden. I løpet av kvelden blåste det opp. Hele neste dag ble vi liggende landfast, og fikk en ekstra overnatting i Fjellbacka. Fin by, forresten. Dagen etter blåste det også sterkt, men vi måtte hjemover. Gikk greit oppover kysten, også over Gula Humpen. Bunkret drivstoff både for motoren og en 'utvidet EU-kvote' for menneskene. Dro så utover mot Koster. Så på mange av båtene at bølgene raskt ble større utover. Vurderte sterkt å snu, men værmeldingen var ikke bedre for morgendagen, så vi valgte å prøve oss utover. Det viste seg at sjøen kom skrått inn forfra (SV vind). En del sjøer slo over fordekket og det ble mye sprut i ansiktet (vi kjører alltid med åpen kalesje. Har man kabriolet, så har man kabriolet...). Både kona og jeg er sjøsterke, og har båt og motor å stole på. Så det ble til at vi satte rett vestover. Var kun innen synsvidde av en enkelt båt (seilbåt) på overfarten, i tillegg til at vi så ferjene såklart. Vi så Torbjørnskjær og etterhvert Færder langt i nord. Kom etter endel timers strev og slit - for det var det det var - innover mot Svenner. Da hadde vi fått nok av å kjempe mot vind og bølger. Hadde gått med varierende fart, fant ut at ca. 10 knops fart var minst ubehagelig. Vi gikk så på innsiden av Svenner og til Stavern, der vi fikk plass ved gjestebrygga sånn i kveldinga. Gjett om det var to slitne og fuktige mennesker. Vi fant en værmeldingskanal på radioen, som opplyste at det hadde vært styrke 12, altså liten kuling både ved Svenner og Færder samme dag. Var da ikke så lite stolte over å ha fullført etappen direkte fra Koster i vår 22 fots daycruiser. Vi følte aldri det var farlig, men ubehagelig var det jo. Og jeg var skikkelig støl i armene dagen etter etter all rattingen. Så satte regnet inn. Det ble satt nedbørsrekord i Vestfold dagen etter, så vi ble liggende værfast ett ekstra døgn også her. Det regnet hunder og katter, og det meste ble fuktig. Dagen etter tok vi siste etappe i ett strekk: Stavern-Høvåg, via Arendal der vi hadde in pause. Et langt strekk, men med fuktig sengetøy var det ikke fristende med en natt til i daycruiseren. Vi kom hjem nokså utslitte etter 7 dager med alt av vær: smeigedager, kuling, nedbørsrekord. Litt av en 'jomfrutur' for båten vi hadde kjøpt sesongen før. Jeg får nok ikke med kona til Sverige i år... men vi skal til Risør (3-4 overnattinger) når ferien starter om godt en uke, og tar gjerne en helg i Arendal i tillegg. Kanskje tur til Mandal om vi vil det. Men ellers blir det hytta, som ligger 20 meter fra sjøen. Ja hvorfor skal vi vekk når når vi er her Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Her i Østerbyhavn på Læsø er det fortsatt god plass. Det uler i master og flaggene blafrer friskt. Utenfor moloen går sjøen hvit. Men solen skinner og temperaturen er behagelig. Dermed gjør vi som Mariell som ligger 10 meter lenger inne ved samme utstikker; bestemmer oss for at ferie, det er å være akkurat her akkurat nå. Advarsel mot å gå til Skagen denne helgen i annen tråd registreres. Herfra snakker vi om 30 nM med nåværende vind rett i nesen, så ettersom det enda er mye igjen av ferien velger vi ikke å stresse med dette nå. Har ikke sett flere enn Mariell med vimpel, og må svært beskjemmet innrømme at vi ikke har vimpel. Men er det andre båtplassianere her som nytter seg av det lokale nettverk, så ligger vi med vår Viknes 1030 med targabøyle og kalesje på akterdekket rett ned for servicebygningen. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Suzuki Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Etter å ha rokkert på planer, møter, oppgaver osv for n'te gang, stirrer sannheten meg i øyet. Det blir ikke noen båtferie på meg i år. Jeg misunner de som har tid til slikt. Kan han som fant Ekofisk og satte elendigheta igang stå fram, slik at jeg kan sparke ham bak. Og like godt kan det være. Båten min er død har jeg fått vite i en annen tråd. Ikke klag. Etter å ha malt vekk 50 liter med maling, samt fått senebetennelse i begge armene er det nå konstantert at malingen er feilvare, og dekker alt for dårlig. Dette gjelder selvfølgelig KUN den fargen vi har valgt, grønn. Kunne velge mellom 4-5 ulike farger, men valgte selfølgelig akkurat den grønne. Forøvrig er ryktet om gamle båters død,sterkt overdrevet. Forøvrig har jeg benyttet ferien til å bli ekspert på motorbytte i seilbåter. 2 ekspedert så langt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 En blir nesten forledet til å tro at spannet malingen kom i var gult og rødt. Og at det var et bilde av en pingvin på spannet som lo av deg mens du malte. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 ehh:tok ikke den der. Dog - den idioten hos fabrikanten som forsøker å le bort den historien der, kommer til å finne bilen sin nymalt. Rosa. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Anonym Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Vi for vår del vil humpe oss videre nedover i dag, vinden vil jo ingen ende ta. Det eneste forbehold jeg har, er at jeg vil se an rakkebåene før jeg bestemmer meg for distanse. 2 av ungene har lyst til å ta turen til Stavern, så det kan godt være vi blir der litt. Stavern var allerede full i går.. Det er sykt mange båter der, og rett og slett ikke plass til særlig mange til.. Og nå som festivalen der nede starter i morgen ville jeg holdt meg langt unna, til tross for DumDum Boys, og Marit Larsen, mfl.. I Tanumstrand ligger ikke båtene utenpå ha hverandre- de ligger mer oppå hverandre. Det er maks 5 meter fra hekk til baug mellom bryggene. 5 meter er mye, i Stavern lå vi stort sett 3-5 utenpå hverandre, mellom baugen min og hekken på båten foran var det ca en halvmeter, bakover hadde jeg rundt 1 meter.. Ja, jeg måtte gå ut på spring.. Og båtene utenfor måtte flyttes, forhaling var ingen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Stavern var allerede full i går.. Det er sykt mange båter der, og rett og slett ikke plass til særlig mange til..Plassmester Bitteliten fant plass innerst ved hamburgersjappa til egen båt og ytterst på steinpiren til Perlen. Så det finnes plasser. Men vi rodde ut dreggen etterpå for ikke å krysse noen andres dreggtau.FØrste gang vi ligger her - koselig havn, og det er ikke noe bråk her ennå. Men i morra er ikke vi her desverre - skulle gjerne hatt med meg Dum Dum Sjøen har begynt å legge seg i fjorden nå. Vi kjørte hjemmefra kl 2 i dag og gikk over til Vallø - deretter Vrengen før vi tok Tønsberg Tønne på utsiden av Tønneskjæra. Da vi krysset over Oslofjorden var det fortsatt tung sjø - ganske interessant å se tung sjø fra syd når det blåser 10m/sek fra Vest som også gir litt sjø. Da vi passerte Veierland på vei ut mot Tønna kom sjøen tungt inn. et par meter sjø - men den var rund så det gikk greit. Faktisk mest urlolig på utsiden av Sandefjord - der var det krapp sjø pga grunt farvann. Men vi fikk dusja oss i dag også. Fant ut at lyskasteren på taket satt fast i salt så den gikk ikke an å snu. Så den fikke en ekstra dusj med ferskvann. I morra tar vi Rakke på formiddagen - da er det meldt skiftende bris. Håper å nå Arendal. Har en bekjent som henter seg ny båt i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Starter ferien i morgen etter jobb og det blir rett i båten så fort en får gjort seg ferdig med mat og dusj Setter baugen fra Søgneskjærgården mot Arendal men blir nok noen stopp på veien . Turen skal nytes i 3 uker ombord så vi har goooood tid Håper vi treffer noen andre på våres tur østover God Sommer til dere alle .. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ludde30 Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Imorgen er den store dagen. Da blir tresnekka endelig min og ferien starter. Vi legger oss antakelig i Tønsbergfjorden på fredag, så vi kan gå grytidlig lørdag morgen sørover. Er det vær til det, så kan det hende vi går direkte til Lyngør, hvis ikke blir Tonerleia målet. Vi går tre trebåter i følge, hvorav en har aluminiumsoverbygg med foroverhellende vinduer, så hvis noen mener å dra kjensel på denne kortesjen er det bare å gi lyd fra seg. Ha en fin ferie alle sammen! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Astor Svart 13.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Tror vi skal nyte stillheten i San Polè denne helgen. Badevann er det også. Greit å få vasket vannlinjen også. Har fått signaler om at det blir flere BP-båter der også. Trivelig! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Vi tok turen fra Stavern til Kristiansand i går. Gikk først til Arendal der Windy fikk i gang varmeapparatet vårt etter at en ledning hadde rista løs Kan nok ha noe med været den siste uka å gjøre. Bra service og hyggelige folk nok en gang. På ettermiddagen gikk vi ut forbi Torungen og hadde tenkt å gå på utsiden av alt og alle til Kristiansand. Møtte 12m/sek Sydvestlig vind - den fortsatte da på den gamle sjøen som fortsatt fantes fra tidligere i uka - ved Homborsund klarte vi 9 knop mot sjøen uten at båten slo hardt, så vi gikk på innsiden av Racon fyret utenfor Lillesand og gikk Blinleia videre. Fint tur med masse trafikk - morro. Vi blir noen dager i Kristiansand ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Vi som trode vi skulle ha San Polè fos oss selv denne helgen! Men det ble aldri slik. Tett i tett, mot alle ods. Men du verden for en trivelig helg. Takk til Brumle og Kotnes som de innlandsbøndene de er med sine respektive at de satt seg sammen med oss "innfødte" og gjorde helgen så fin at det ble sent før vi kom oss i seng. Skrekkspillmusikken til Odd fra Drøbak satte steming på laget. En utrolig fin helg. Neimen om vi behøver å bruke masse liter av diesel for å komme oss langt når nærområdene rundt er så fine. Store som små hadde funnet veien til pollen. Lakentørkere på svai sammen med en sværing som ikke er en av våre omgangsvenner. . Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mons Svart 16.Juli.2006 Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 God sommer Vi drar ned til farvannet nord for Hanstholm og fisker natt til tirsdag og kommer igjen tirsdag formiddag. De trekker bra med torsk der nå, og det er ikke uvanlig at vi får 6-7 kasser på tre-fire timer når vi tar slike koseturer. Marsjer i ca 18-20 knop fra Søgne rundt midnatt (mandag kveld), og hadde syntes det var trivelig hvis flere båter ble med på turen. Ring meg i tilfelle på 93410278. Forøvrig var det 1200 mennesker som la lørdagskvelden til Søgne Dykkerklubbs bryggefest i Høllen sist lørdag, så nå er mørejeten nedbetalt !!!!! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Astor Svart 20.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2006 Fortsatt 14 dager til ferien. Denne helga tusler vi nedover til Åsgårdstrand. Har aldri vært der med båt. Båtvenner forteller om et stille og idyllisk sted. Sammen med "Kolbjørn" drar vi nedover etter å ha hentet barnebarnet Henrik i Mossekanalen. Ser fram til nok en solrik helg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2006 Del på Facebook Svart 23.Juli.2006 (redigert) Ligger nå på Krossholmen i Blindleia har hatt en tur opp til Lillesand Grimstad og Arendal Oppserverte Bitteliten da han var inne og snudde i gjestehavnen i Lillesand møtte og Maja i blindleien Var oppe i Arendal og hadde egentlig tenkt å få med meg VM i offshore men det ble med Poleposition på lørdag da det var ikke mulig å komme inn i gjestehavnen i Arendal Fikk forøvrig en dårlig start på ferien med plutselig varmgang ved Flekkerøya mistet vannet , og det viste seg at toppakningen gikk fløyten , gikk videre med vaktsomme øyner på olje og temperatur til Ulvøysund der vi la oss til for natten ,litt vann gikk det jo men ingeting faretruende ,,var bare å etterfylle litt av og til .. Gikk videre inn til Isefjærfjorden og la oss til der måtte jo vente til over helgen før vi kunne få ordnet med ny pakkning . Mandag morgen en telefon til sylinderservice i kr.sand og pakkning var klar der , så en telefon til svigersønn som ordnet med momentnøkkel og opphenting av pakkning på vei bort til oss med bil helt fra Spangereid I LIndesnes så var det bare å hive seg på skruing ..men det var ikke bare den satt fast i 2 bolter så vi følte vi dro boltene opp av blokka en periode men med crc og list og lempe samt gasspistol fra clas ohlsson så måtte den gi seg Fikk montert den nye pakkningen og ferieturen fortsatte . En stor takk til Felida (svigersønn og min datter ) og Lille Monica (kommer som ny medlem snart) for rask assistanse Onsdagen setter vi kursen opp til Skauerøya der vi har avtalt å treffe Perlen Bilder fra vårt lille motorhaveri Forsatt god sommer til dere alle redigert inn bildelink og bilde Redigert 24.Juli.2006 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hos Svart 24.Juli.2006 Del på Facebook Svart 24.Juli.2006 Da er de tre båtferieukene nettopp over, og vi har hatt en vellykket og innholdsrik ferie med "nybåten". Fra Oslo via Sandspollen gikk turen videre til mine foreldres hytte på Nøtterøy ("west point"), der vi lå noen dager - takk til 300 Sport for hyggelig "tutehilsen" da du passerte oss der (ca 6. eller 7. juli). Deretter dro vi innom Havna (Tjøme) for et en-dags minigolfbesøk. Men med sørvestlig liten kuling og flere meter høye bølger i ytre Oslofjord og Skagerak, valgte vi å ligge "vindfast" på Havna. Etter noen dager løyet heldigvis vinden, og vi satte avgårde sørover. Etter hvert nådde vi Grimstad og Lillesand (der lå vi tre Nidelv 300 Sport ved siden av hverandre - morsomt ) med innlagt langdag i Dyreparken. Vi fikk også tid til å bli kjent med noen flotte uthavner rett utenfor Lillesand - skal si Sørlandet har noe mer å by på der enn Oslo-området. Det har vært herlig å oppleve en slik ferie med rene sydentemperaturer og nesten uten regn. Etter en såpass lang ferie med en rekke besøk i gjestehavner og uthavner observerer man en del. Etter besøkene i Grimstad og Lillesand kan jeg godt skjønne at importørene av prestisjemerker fra England har hatt noen gode år. Her lå gjennomsnittsstørrelsen anslagsvis på 35-40 fot, og flere av båtene var på over 50 fot - interessant utvikling (det har skjedd en del her de siste årene). Vi får håpe godværet fortsetter slik at det kan bli en del fine helgeturer utover sensommeren og høsten. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.