Jump to content

Hvor går båtferien denne gang?

Astor

Recommended Posts

Moss til helga eller?

I kanalen er det trebåtfestival fredag og lørdag, bare så det er nevnt. Det er reservert bryggeplass i kanalen. :smiley:

Var forøvrig innom trebåtfestivalen i Risør i år for første gang. Du verden for noen smykker av båter som lå der. Inkludert Majali. Men hun ble nesten borte mellom alle de store båtene dessverre. :cryin:

Tror nok ikke det blir helt det samme i kanalen, men det er trivelig der for det. Godt å se at det er litt liv i Moss også innimellom. :yesnod:

Møtte deg forøvrig midt i kanalen i dag, Bitteliten. :wink:

Kom hjem etter nesten 3 ukers herlig tur på Sørlandet, via Svenner og Koster.

I kanalen er det trebåtfestival fredag og lørdag, bare så det er nevnt. Det er reservert bryggeplass i kanalen. :smiley:

Den første båten har nok startet festivalen litt tidlig. Den har synki og henger så vidt i stroppen. Ligger i Nord enden av Kanalen. Kanskje han ligger og trutner :rolleyes:

Møtte deg forøvrig midt i kanalen i dag, Bitteliten. :wink:

Kom hjem etter nesten 3 ukers herlig tur på Sørlandet, via Svenner og Koster.

Lurte på om det var dere ja - men jeg så jo ingen vimpel. Men jeg tror jeg hilste - tenkte i hvertfall at jeg skulle gjøre det :smiley: Håper at dere har hatt bra ferie

Jeg var en tur ute og kalibrerte Arne Petter (autopiloten) ombord. Han viste hele tiden 2 grader til stb når vi kjørte rett frem - nå er han på rett spor. Også måtte jeg en tur bortom Subsea 7 båten som har tar ombord kabel fra Kværner

Ja, vi så den båten som lå der delvis på bunnen. Den fløt visst i går, var det noen som sa. Triste greier ihvertfall.

Vi har vimpel vi, men den begynner nok å bli litt falmet og slitt. :blush:

Jeg må innrømme at jeg var litt sen med å oppdage deg jeg også, så jeg var nok ikke så flink til å hilse jeg heller. :lol:

Ferien har vært helt topp. Har nesten bare ligget i uthavner forøvrig. Kun 2 ganger har vi overnattet i gjestehavner. Det tror jeg er ny rekord. Har ikke vært inne og testet dusjene i havnene engang. Mye bedre med morgenbad i en uthavn! Badetempen har jo ikke vært under 20 grader...

Jeg må innrømme at jeg var litt sen med å oppdage deg jeg også, så jeg var nok ikke så flink til å hilse jeg heller. :lol:

Ferien har vært helt topp. Har nesten bare ligget i uthavner forøvrig. Kun 2 ganger har vi overnattet i gjestehavner. Det tror jeg er ny rekord. Har ikke vært inne og testet dusjene i havnene engang. Mye bedre med morgenbad i en uthavn! Badetempen har jo ikke vært under 20 grader...

Så fint at dere har hatt det bra. Det blir mer og mer uthavner på oss også.

Det er nok min skyld at jeg kom så raskt på deg. Gikk for en motor på tomgang - og har da 4,2 knop - 0,2 knop over fartsgrensa. Lavere kommer jeg ikke uten å "jukke ut og inn av gir"

Hilser dere ikke på andre enn kjente da gutter :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei grabbar!

"Her på den svenske Västkusten har man det mycket bra! Ligger nå i Skärhamn med sol og 27 gr. etter en nydelig tur utaskjærs i havblikk og et svakt østadrag i luften direkte fra Käringön. Akkurat nå kom det en liten sommerskur. Men det er lyst i horisonten. På Käringön traff vi den første baatplassen.no båten, - Flid.

På bildet ligger vi på Käringön mellom en svensk Saga27 båt og Flid.

Bilde

Her skal vi ligge over en dag før planen er en svipp sydover til Marstrand der vi aldri har vært. Kanskje går vi ennå lenger syd også, til Rörö eller Hållö Knippla.

Det er fremdeles mye båter utpå, men det "lugnar ner sig" etter som dagene går. Men en bør komme seg i havn før kl. 1200 for å være sikker på plass. Agressive holdninger og villmanskjøring har vi ikke sett noe som helost til.

Har koblet opp MaxPower solcelleregulatoren som jeg bestilte fra Hjertmans i Stockholm og fikk levert Poste Restante i Hunnebostrand, og den virker. Det ser også ut til at den gir mer strøm enn den gamle selvkonstruerte i overskyet vær. Men ellers har jeg ikke fått testet den. Vi kommer jo til havn med fulle batterier og kobler direkte på landstrøm. Ordentlige tester blir det vel ikke før på Kommers i September.

Jeg nevnte kanskje at jeg har kjøpt dekoder for de svenske digitale markbundne TV-sendingene (de stenger av de analoge sendingene på vestkysten i september neste år), og den fungerer utmerket. Med alminnelige mottaksforhold får jeg krystallklart inn STV1, STV2, TV4, TV6, STV24, Acces TV, Aftonbladet, Barne og Kunskapskanalen og Lokal-TV.

Ellers fungerer alt annet også OK. Har bitt av et hjørne av en fortann, så nå har jeg "gles mellom tenderna"!

Bilde

Hadde problem med start en gang og måtte tjuvkoble starteren med et skrujern. Men det funker nå. Var vel dårlig kontakt i tenningsnøkkelen eller forbindelsen til starteren for styrestrømmen. Og så fikk vi problem med at kokeapparatet (Wallas Safeflame) hadde vondt for å starte. Men renset opp veken som var kraftig forkokset etter nærmere 10 års bruk. Skulle ha kjøpt ny for lenge siden. Men nå starter den uten problemer.

Sommarhälsningar från

Trude, Japp ock Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siste kvelden tar vi i Horten. Mange familiebåter på plass. Ligger ann til en fin kveld sammen med "Kolbjørn", som vi har hatt en aller tiders ferietur sammen med.

I morgen bærer det hjemover.

Her i Horten er det sommerteater på brygga. Trolig slipper vi lattermusklene fri utover kvelden.

Kom fra Bolærne i dag, hvor det var smekk fullt.

Mandag er det striskjorta og havrelefsa igjen. Like greit.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei igjen.

Her kommer en ny rapport, fremdeles fra Skärhamn. Idag kom skybruddet! Se bildene under. Men nå har det gitt seg,

så imorgen drar vi nok videre sydover selv med 8 - 10 m/s meldt vind. Men den skal komme fra NNØ, så det blir neppe særlig sjø.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Hilsen oss ombord på Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Astor.

Ser ut dere har det fint båtferie! :yesnod:

Blåmandag ? :rolleyes:

At-le

Har allereede nullstilt meg fra ferieuka. Nå er det jobben som teller. Men du verden for en opplevelse å ha en hel ferieuke til bare å slappe av. Og det mest hyggelige var å treffe så mange hyggelige båtfolk på turen. Takk til dere alle for at ferieuka ble så fin. :cheers:

Randi og Inge

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Heisan, heisan.

Lenge siden sist, men har manglet internettforbindelse. Ligger nå på Klädesholmen og venter på seilasen Tjörn rundt til helgen. Men da må det bli mer vind. Herfra vil vi kunne se alle båtene (1000) som passerer kloss i land. Nå er det klar blå himmel, 23gr. og vindstille. Har nettopp badet. Vannet holder 21 gr.

Etter Skärhamn gikk vi sydover. Var innom Marstrand så vidt, men der blåste det rett inn på havnen og var heller surt. Gikk så videre sydover til Rörö. Der blåste det også godt med dårlig ankerfeste, så vi endte opp på fantastiske Källo Knippla med fortøyning i båser. Lå over en dag ekstra der. Snudde så nordover og lå en dag i den trivelige sydhavnen på Dyrö. Kom derfra idag etter en lang tur på hele 3,5Nm(!). Her ligger vi også i bås.

Bilder kommer etter hvert dersom nettforbindelsen holder.

Hilsen Trude, Lars og skipshunden Japp.

Hei.

Og dermed var det klart for noen bilder. De to første er fra Källö Knippla, og det siste fra Dyrön:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Lars H.

Hei.

Her kommer nok en rapport fra oss på Bästkusten. Vi ligger fremdeles på Klädesholmen. Nå er Tjörn rundt igang, og båtene passerer like utenfor havnen. Foreløpig er det bare noen ganske få som har passert, men det skal etter hvert 1000 båter forbi. Det er svak østlig vind og gråvær idag, men mildt.

Her er noen bilder her fra Klädesholmen, tatt igår. Det er mange av båtene som ligger her for å følge med på seilasen.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Hilsen oss på Trudelutt

Hei.

Her kommer nok en rapport fra feriefolket til dere som er ferdig med ferien og jobber og sliter.

Etter at vi forlot Klädesholmen har vi vært innom Hällevikstrand, Fiskebäckskil, Bohus Malmön og nå ligger vi i Hunnebostrand. Og ferien er definnitivt slutt for de fleste. Her er vi under 10 båter i en havn med plass til 200.

Hällevikstrand er en liten havn ikke langt fra Käringön med kun 6 gjesteplasser. Men i fellesferien når mange av de hjemmehørende er ute, er det plass til opptil 20 båter. Dette er et sted for "freden og roden" der havnnekaptein Krister tar seg tid til å sitte en time på båtripen og prate. Han husket oss godt igjen fra sist år, og spanderte havneavgiften for det andre døgnet. Her litt kveldstemning fra havnen.

Posted ImagePosted Image

I Fiskebäckskil glemte jeg å ta bilder, men på Bohus Malmön tok jeg noen bilder fra bryggen der vi lå i fint selskap.

Her et der vi ligger med en del "storinger" innover.

Posted Image

De to første til venstre innover:

Posted ImagePosted Image

Videre innover til venstre har vi denne Fairline Squadron båten som jeg skrittet opp til 22m og som er til salgs. Pris ikke oppgitt, men norsk selger.

Posted ImagePosted Image

På den andre siden en smekker 48-foting!

Posted ImagePosted Image

Og helt innerst, denne:

Posted Image

Været er ganske ustabilt, men temperaturen ligger hele tiden på drøye 20 grader, med det samme i sjøen. Stort sett ingen vind, og det som er kommer, fra øst som gir null sjø her nede. Igår badet jeg rett fra båten med sol fra skyfri himmel, men på kvelden fikk vi en ordentlig tordenbyge.

Vil dere se live bilde herfra, kan dere se bilde fra wbkameraet her. Dere ser oss på den venstre bryggen med hekken mot kameraet. Ikke så tydelig, men deter båten med vinduene i akterkabinen og blått kapell.

Klikk på denne linken for bilde: Webkamera

Dette får være nok for dere som jobber for nå. Om en uke fra idag må vi være hjemme.

Sommerhilsen fra mannskapet på Trudelutt

Trude, Lars og skipshunden Japp

Hei.

Her kommer vel en siste hilsen fra feriefolket ombord i Trudelutt, i hvert fall her fra Sverige. Ligger nå i Strömstad, og imorgen går ferden

il hjemlandet med stopp i Skjærhalden. Ellers hadde vi et kraftig regnvær her for noen timer siden, men nå er det blikkstille og regnet

har sluttet der vi og de 10(!) andre båtene ligger i indre havn.

Posted Image

Hilsen fra mannskapet på Trudelutt

Lars, Trude og skipshunden Japp

:flag_sw::flag:

• 3 måneder senere...

Vi hadde tenkt oss til Sørlandet i år. Men da været her i vest holdt seg så bra så ble det til at vi reiste på kryss og tverrs i Ryfylke-øyene (Sjernarøyene) og Stavanger-området. Skartveit i Ryfylke var sommerens mest positive overraskelse. Kom over det stedet ved en tilfeldighet. Kan anbefales.

PS! Sørlandsturen blir utsatt til neste år :flag:

• 1 år senere...

Plukket opp en gammel tråd som jeg synes burde vært aktualisert for mange uker siden. Selv om mange sikkert nærmer seg slutten av sine tilmålte 3-4 uker tenkte jeg å se om det kanskje var flere enn meg som skulle ha ferien sin i August.

Forøvrig ble denne helgen benyttet på vannet i stedet for på båtplassen, og for en helg... Jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har svettet så mange liter og badet så mange ganger. Lå på Vestre Bustein i helgen og i le for den lille vinden som måtte ha vært. Det var som i en bakerovn :smiley: Vi byttet til mørkeblå kalesje i år grunnet at Rederinnen mente det ble penere på båten, men i helgen fungerte den som grill-element !

Neste helg begynner alvoret for vår del og turen går nedover Vestfold og til Telemark. Kragerøskjærgården har fasinert meg tidligere, men jeg har absolutt masse å "oppdage" der. Jeg vet "Hansi" antagelig kommer til å være der(skal prøve å få tittet på gear-løsningen som tåler mer enn min), men det er sikkert fler som vil duppe i området. Kanskje sees vi folkens :cheers:

Her får Rederinnen & Guttungen avkjølt seg på Lørdag...

dscf0618.jpg

Fortsatt God Båtsommer, nå gleder vi oss :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...