Jump to content

Hvor går båtferien denne gang?

Astor

Recommended Posts

:flag:

Endelig båttur!!!!!!!Etter jobb i dag legger vi ut fra Svelvik.Første natt skal tilbringes i Fredagshølet.

Regner med ca 5 timers gange i 7 knop.Håper været ikke blir så ille som spådd,ellers er det en

fare for at madammen heller vil ligge på hytta,enn å fortsette ned mot Koster.(hytte på Kirkøy på Hvaler)

God tue til alle som er på tur :sailing:

For en sommer!! Det ble nesten fire uker i båt på oss i år. Når vi bor "midt i leia" velger vi heller ut de beste ukene og dagene (i år ble det 25 av 29 dageri juli!!) og blir heller hjemme når kulingen herjer eller regnet dundrer.

Å bo sammenhengene på tjue kvadratmeter i over en måned egner seg best i "smeigevær" spør du meg. På en av våre ukesturer hadde vi en dag med venting på været i gjestehavna i Kragerø. Det var mer en nok for meg. Ikke skjønner jeg at folk orker dag etter dag i slike havner. Bitteliten og Andy er utvilsomt inne på noe:

Jeg må si at en del av gjestehavnene i Sverige etterhvert minner mer og mer om lokale underavdelinger av Larkollen Camping. Folk kjører dit og ligger der i 2 uker i strekk.

Men ellers blir det hytta, som ligger 20 meter fra sjøen. Ja hvorfor skal vi vekk når når vi er her :wink:

Jammen enig. Jeg har enda drøssevis av uthavner jeg enda ikke har fått besøkt på strekket fra Mandal til Kragerø. Jo lengre øst en kommer jo flere folk og jo tettere blir det. Hva folk stresser over til overfylte havner i Skagen eller Strømstad etter, skjønner ikke jeg. En trend ser ut til å være at flere og flere med store båter synes å velge "Larkollenvarianten" der de går fra gjestehavn til gjestehavn. Jeg snakket med en kar i en Princess V42 i Kragerø. Han hadde ALDRI vært i en uthavn med båten!! Hvorfor ikke heller kjøpe bobil spør nå jeg! Redigert av Swande (see edit history)

Det kan være ulike årsaker til at man velger "Larkollen-varianten"!

Selv har jeg hatt stor glede av uthavner, men når balansen svikter og man helst ikke vil utsette seg og sine for glatte svaberg og kantete steiner å balansere på, da er det fint å legge seg ved en brygge. Da tar man en omstillingsprosess og søker og venner på bryggekanten. Bord og stoler settes på kaia, og man hygger seg som best man kan. :cheers:

Godt vi er ulike. Og båtfolk er trivelige folk uansett når man møter dem. (Bare ikke bak rattet på en bil.) :lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hjemme etter 15 dagers jomfrutur! Dvs at vi aldri har vært ute i over 2 døgn tidligere.

Ruta ble sånn cirka Oslo-Sandspollen-Engelsviken-Fjellbacka-Havstensund-Koster/Kyrkosund-Østre Bolærne-Oslo. Fin balanse mellom uthavn og gjestehavn (60/40). Forholdvis kjempeheldig med været, med mye sol og ikke så ille vind/sjø. Matrosen sovna over Gula Humpen, i 2-3 meters rotesjø (nesten respekløst rolig) og var ellers fornøyd så lenge jeg virket noenlunde trygg.

Båten fungerte og tapene er ubetydelige: 3 fendere og to trinn på badestigen. Trinnene røk under en noe hektisk tillegging i Mosse-kanalen, og fenderne er matrosens domene.

Ellers møtte vi bare hyggelige og hjelpsomme folk, noe som gjorde sitt til at det ble greit å ankomme nye havner, uansett værforhold. Men den beste og viktigste erfaringen er vel at vi samarbeidet godt og hadde det veldig fint rett og slett. Etterhvert møtte vi 2 vennebåter; middagene ble både store og storslagne. Jeg klarte å skaffe blåskjell, O-skjell og ØSTERS ved Bolærne, mens fersk fisk ble det dårlig med. Takk til alle hjelpsomme båt-kolleger og hvis noen impliserte skulle lese dette: takk for hyggelig jamming i Tresvika, Nordre Sandøy. Høyt nivå.

Så nå er vi totalt båtfrelste, eller fortapte, og fabulerer sammen om større båt. Eller kanskje seilbåt.

Grunna vel hjemme etter tre uker på tur sørover, og midt i fellesferien.

Gikk nedover västkusten og kom til slutt til Læsø der begge havnene var propp fulle, men det var litt mer følelse av Danmark i Vesterø havn, i Østerby merker men godt at Götebrog er rett bak horisonten.

Mange fine Naturhavner og hyggelkige stopp i gjestehavner. Ny bekjentskap for meg var øya Hyppeln litt sør for Marstrand, bitteliten øy, med butikk, restaurant og boule-bane. Mye spennende liv å se både i luften og vannet. Snorkling langs holmene er undervurdert.

Litt dramatikk ble det i år også, måttee ha hjelp fra sjøassistanse og redningsselskapet da jeg drev på land med motorstopp mellom Gullholmen og Jeløa på veien nedover. Det var heldigvis mest leire og er nok en gang glad for å ha langkjølt båt. Det hjelper ikke mye å ha seil hvis man ikke har tid til å få dem opp. Fikk løst problemet med dårlig bensintank og har etter det hatt gleden av å høre noen timer med frøken Hondas klagesang innimellom mange fine dager med fin seilevind.

4 regnskurer på 3 uker - et par dager kuling - 385nm logget på GPSen.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

:flag::flag_sw: Været holder seg bra om dagen, Heldigvis.

Lørdag tøffer vi ned mot Strømstad. Hørte av noen båtvenner at trykket i havna fortsatt er tilstede. Fortsatt mange som er på sjøen. Regner med at det blir vanskelig å finne en plass når vi ankommer ved 15-tiden på lørdag. Hvis ikke legger vi oss på Marieholm. Der er vi nesten sikre på plass.

"Kolbjørn" kommer etter sent på lørdage. Koslig å gå sammen nedover. Målet er Grebbestad.

Eller kanskje Fjellbacka. Faktisk 14 år siden jeg var sist i Grebbestad.

Fortsatt god sommer til dere alle! :cheers:

Hei.

Trudelutt ligger nå i Hunnebostrand. Vi startet fra Son i går morges kl.0500. Turen nedover gikk så det plystret i vind fra NNØ med styrke på 10 - 12 m/s. Så selv om normal toppfart ligger på 7,5knop, surfet vi i opptil 9knop. Vi ankom Havstensund etter 7 timer.

Startet derfra idag kl.0930. Over Gule Humpen i småkrus, ut i havet og inn Hamburgrennan. Ankom halvfull havn i Hunnebostrand 3 timer senere. Sol fra klar himmel og 25 varmegrader. Her ligger vi over en dag, før vi kanskje drar til Gulholmen eller Käringön.

Er nå tilkoblet trådløst via RoverRabit for SEK450,- for hele måneden. Så jeg kommer til å være på nett så sant jeg har forbindelse og ikke gjør noe annet som å bade, drikke øl osv. Badetemperatur er 22 grader.

Lytter på VHF kanal 16, så er noen i farvannet, er det bare å kalle opp Trudelutt!

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

God ferie Lars , er på langtur jeg også .Ligger i gjestehavna i Horten og koser oss, hilste på Nor West tidligere ikveld . Så BP folk er det snart overalt . Etter nesten en uke i havn etter ferien er det godt å komma seg ut på langtur igjen ;) Jaja da håper jeg dere koser dere på ferien , så sees vi på kommer's ........

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Keiko ll med mannskap ligger nå i Horten gjestehavn.

Færden går videre mot bolærne-Havna(tjøme)-Tønsberg.

Vi er på en miniferie dvs tilo Torsdag.

Har hatt 2 uker i begynnelsen av juli og da gikk færden til Grebbestad/Tanumstrand.

Der lå vi "værfast" i 5 dager.

Men etter 2 dager var jeg utolmodig og ville prøve meg på Gula humpen.

Startet kl 4 om morgenen sammen med en Windy 37, men kom slukøret inn etter 1 time.

Dvs båt og skipper ville skåne mor og barn for en "uheldig opplevelse". :sailing:

Etter 20 min kom også Windy 37 inn, og nå viser det seg at det var BITTELITEN, uten att jeg skjønte det da.

Verden er ikke så stor for oss båtplassen-medlemmer..... :wink:

Nå er vi også på tur :flag:

I dag ligger vi i gjestehavna i Arendal. Gjestehavnen er stengt for sessongen i den betydning at det nå er gratis å ligge her. Så nå ligger vi gratis her med vann og strøm på brygga :crazy:

Dro fra Oslo Lørdag 27/7 ned til Ildverket ved Hvasser for og å møte de andre to båtene vi skulle sammen med. Stoppestedene videre har vært Jomfruland, Langøykilen mellom Risøy og Langøy i Kragerøskjærgården, Kragerø, Perleporten ved Risør, Lyngør og noen nydelig holmer helt ytterst i havgapet SV av Lyngør som heter Risholmene og ligger utenfor Sandøya.

Derifra tok vi oss en kjapp tur over fjorden til Skagen for å proviantere litt med retur samme ettermiddag. Skyfri himmel, 25 grader, så og si vindstille med 0-40 cm bølger gjorde turen veldig fin. Distansen fra Risholmene til staken N for Skagens rev var 72,5 Nm som ble unnagjordt på ca. 2,5 time. Autopiloten styrte hele veien og gjorde en mye bedre jobb i å styre snorrett enn jeg ville greid. Selv på flatt vann.

Når det var 36 Nm igjen til Skagen tok vi oss en kort badepause midt i Skagerakk. Varmt og godt vann der også med 425 meter under kjølen :yesnod:

I går var vi i Tvedestrand, før vi i dag tuslet den indre leia fra Tvedestrandsfjorden til Tromøysundet som kan anbefales på det varmeste!

Tenker vi drar hjem igjen i morgen eller Onsdag. Kommer med noen bilder av turen senere.

God ettersommer allesammen!

Mvh. SAP

Ja, ønsket var å gå til Øresund, grunnet div. viderverdigheter bl.a med en VP MD11C blir avgang først i morgen tidlig. Første stopp; :flag_sw: Drevia i Lysekil, deler for nevnte VP må hentes og monteres.

Da en uke av ferien er suset bort i tullball, mekking og hyggelig selskap, blir vi nok i området Lysekil- Gøteborg til over helgen. Så får vi se hvor vinden blåser oss. avgang fra brygga 0830 sharp i morgen. :cheers:

En liten ferierapport fra Namdalskysten.

Amica ligger pent og pyntelig fortøyd i bøya si igjen. Nesten tre uker om bord ble vår første båtferie, før gubben måtte pakke bagen å dra ut i Nordsjøen igjen. Gamle Amica viste seg å være en trofast dame, og Perkinsen mol som ei katte under dørklukene. Startet ved første forsøk hver eneste gang, og ikke et eneste feilslag eller så mye som en liten røyksky viste seg de ca. 80 timene motoren gikk under ferien. Ikke verst for en 26 år gammel motor, som har gått nærmere 4000 timer. Ikke blir vi flådd av dieselutgiftene heller, i underkant av 4 liter pr. time er en god trøst når våre venner raser forbi oss med mange hestekrefter, mens vi loffer rolig i veg med 7-8 knop.

Den første ferieuka var ikke værgudene helt på vår side, så det ble til at vi koste oss innaskjærs inne i Namsenfjorden. Etter at været bedret seg dro vi over Folla til Rørvik, og det ble basen for våre utflukter resten av ferien. Vi tok en liten svipptur nord til Vennesund, og noen turer rundt i Viknas skjærgård. Småbåthavna i Rørvik er blitt et virkelig flott sted etter at Vikna kommune i vår gav tillatelse til å dekke til krykkjeberget ovenfor havna. Tidligere sommere har både kaia og båtene vært fullstendig tilgriset av krykkjedritt og det har vært helt umulig å sove i det levenet disse fuglene holdt. De hyggelige havnevertene er også med på å gjøre havna trivelig. Vi kommer nok til å bli hyppige gjester der også utover høsten.

Båtferie er virkelig en flott ferieform for oss som er kommet så langt at ungdommene er voksne og er for opptatt til å være med på ferie. Det ble mange hyggelige kvelder i båten, enten bare gubben og meg alene, eller også sammen med slekt og venner som kom på besøk, både landveien og med båt. Selv om det er hyggelig med sydenturer, blir nok sommerferien forbeholdt båtlivet i mange år fremover.

Feriehilsen fra Ella :flag:

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Ligger nå i gjestehavna i Grebbested. Fullt så langt. Kom i dag fra Rossøsundet. En koslig fiskerhavn som de fleste farer forbi. Lå ved antik-butikken. Endte opp med et langbord ut på kvelden. (Pussig!?)

Over Gula Humpen ble det heller Gula stumpen. :lol: Flatt og lite krevende. :headbang:

Været er helt topp. Badetemperaturen like så. I kveld blir det trolig sjømat ett eller annet sted her i Grebbestad.

Denne ferieuken skal vi nyte til det "bitter" end.

Sommerlig hilsen fra Vekato ("Kolbjørn") og Astor med mannskap.

Ligger nå i gjestehavna i Grebbested. Fullt så langt. Kom i dag fra Rossøsundet. En koslig fiskerhavn som de fleste farer forbi. Lå ved antik-butikken. Endte opp med et langbord ut på kvelden. (Pussig!?)

Over Gula Humpen ble det heller Gula stumpen. :lol: Flatt og lite krevende. :headbang:

Været er helt topp. Badetemperaturen like så. I kveld blir det trolig sjømat ett eller annet sted her i Grebbestad.

Denne ferieuken skal vi nyte til det "bitter" end.

Sommerlig hilsen fra Vekato ("Kolbjørn") og Astor med mannskap.

Sjarmen med flatt, speilblangt hav, solnedganger i havet, badetemp på 22 grader+, soling, blåskjell i hvitløk, surret i fløte og hvitvin og billig børst er sterkt overdrevet spør du meg (sikle, sikle, slurp, slurp) :wink: Ikke tru et øyeblikk at vi misunner dere.

Kos dere, og god tur videre til dere alle.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå bøtter det ned. :headbang:

Ligger i sjarmerende Halden. :cheers: Kommer fra Resø, som sjarmerte oss i senk. Maken til koslig sted og havn skal man lete lenge etter. Hit kommer vi garantert tilbake. Heller hit en Grebbstad.

I morgen går turen enten til Hankø eller Bolærne.

Det er fortsatt mange båter langs vår lei. Og mye bra kjøring blant våre båtvenner.

Vi kosær oss fælt!! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...