Jump to content

Hvordan koble instrumenter på fly

Pjolter

Recommended Posts

Vema har et system som jeg kjøpte til min båt.

Dette består av en boks som egentlig er et rele med masse inn og utganger. Når du sitter oppe trykker du på en knapp som gjer at temp/trykk målere skifter fra fly til nede. Du kan ikke ha to slike klokker inne samtidig, turteller kan kobles samtidig.

Dersom du snakker med WEMA så har nok dei denne boksen, og du får den langt billigere enn om du skulle gå til båtutstyrbutikken.

Jeg fikk de til halve prisen i forhold til www.seatronic...

http://www.wema.no/Norsk/Wema-norsk.htm

Jeg har noen drøyt 20 år gamle VDO instrumenter og der er instrumentene tilpasset for sammenkobling. Om jeg bare har tilkoblet et instrument viser oljetrykket 1 bar for lite og temperaturen viser 20 grd for mye.  Har sett spesifikasjonene til nyere VDO instrumenter (f.eks. tankmåleren min) og denne kan brukes med et eller to instrumenter umodifisert. I begge tilfeller kobles begge instrument til samme giver.

Jeg ville tatt kontakt med leverandøren av dine eksisierende instrument og forhørt meg om hva som er mulig.

Kellox leverer VDO og Wema leverer Wema. Begge har websider med telefonnummer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg tror jeg ville løst det slik. Ei lita kasse med noen releer i. Og en mangeleder opp til fly. En trykkbryter bestemmer om instrumentene nede eller oppe skal være innkoblet. Dette kan evt. bygges ut med flere brytere for å velge fra både nede og oppe hvilke sett instrumenter som skal være innkoblet. Hvis noen av instrumentene krever begge trådene fra "oppdragsgiver", er det bare å dra begge trådene igjennom respektive rele (Krever rele med 2 arbeidskontakter og 2 hvilekontakter). I dette eksemplet er det tenkt at jord er felles. Dette burde ikke koste så mange kronene over 100,-. Og så er det fleksibelt. Vil man senere ha med flere instrumenter eller lamper opp til fly, er det bare å hekte på flere releer. Dette kan også brukes for å "route" et sett med høytalere opp til fly når man skal være der. :smiley:

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...