Jump to content

Emergency Bilge Pump


Bitteliten

Recommended Posts

En redd mann med en bøtte skal vist være en effektiv lensepumpe, men jeg tror jeg vil ha satset på fiskebåtvariente. En real sentrifugalpumpe som kobles direkte til motoren med en mekanisk kobling. (Elektrisk kan svikte ved mye vann).

 

Håndpumpe er nok mere effektivt. Kapasitet: 0.4 liter/slag

 

Er litt skeptisk til 220V pumper, selv om jeg har inverter til det.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med Rule 8000 pumpa? Ifølge informasjonen fremkommer følgende:

Our largest capacity submersible pump. Thoughtfully designed, it incorporates two 4000 gph (15140 lph) pumps which discharge through a common 3" (76mm) discharge outlet. Since the two pumps function independently, if one pump fails, the other will continue to operate providing back-up pumping capability. Replacement motor modules available. 12 Volts DC unless noted.

Dette synes å være en kraftfull pakke?

Link to post
Share on other sites

- det finnes en del ting som man kanskje ikke tenker på i sammenheng med lensepumper...

 

Som han nevner er det ikke dumt å finne opp hjulet på nytt. Har fulgt hans ide og kommer nok til å sove noe bedre når skuta ligger på moringen. I tillegg har jeg montert en håndpumpe med sump (en slik som dekker ned til noen få millimeter). En av el. pumpene er montert forut for å dekke opp for situasjoner ved kollisjon ol. Den andre på det dypeste punkt i båten sammen med håndpumpen. Begge el-pumpene har stor kapasitet.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker ei virkelig effektiv lensepumpe, kan du montere en T-forgrening på vanninntaket til motoren, slik at du kan sjalte fra inntak av saltvann utenfra og vann som måtte komme inn i båten...

Det er jo akkurat dette ventilopplegget en vanligvis har for å fylle systemet med kjølevæske for vinterkonservering. Har det også på Tora med en slangestump til bunnen av båten for å kunne bruke det til lensing i et nødsfall. Har ikke hatt bruk for det til lensing, heldigvis, men det kom til stor nytte i høst likevel.

 

Familien la ut fra Tisler en morgen i litt vind. Det var litt krunglete å komme ut pga. sterk pålandsvind, så vi var temmelig langt inne på grunt vann med tang og tare før vi kom klar av land. Vel utpå oppdaget min sønn at "pappa, nå ryker det fra eksosen". Saltvannsinntaket hadde streiket! Det slo meg med en gang at vi sannsynligvis hadde fått noe på inntaksilen. Jeg stoppet motoren, åpnet ventilen på T-forgreningen og blåste i slangen alt jeg orket. Stengte ventilen, startet motoren og konstaterte at vi hadde kjølevann igjen. Dro inn til Skjærhalden og inspiserte impelleren. Den hadde greid seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Viking43-6.jpg

Dette systemet hadde vi på den gamle sliteren "Skandi Fjord", bygget tidlig på 80 tallet. Samme prinsipp men dog i mye større dimensjon. Ved å stenge bunnventilen som Wichmann beistene slurpet sitt kjølevann i fra og åpne en ventil lenset vi direkte i fra maskinrommet. Fikk heldigvis aldri behov for å benytte muligheten, men ideen er enestående.

Link to post
Share on other sites

Jeg stoppet motoren, åpnet ventilen på T-forgreningen og blåste i slangen alt jeg orket. Stengte ventilen, startet motoren og konstaterte at vi hadde kjølevann igjen. Dro inn til Skjærhalden og inspiserte impelleren. Den hadde greid seg.

Har du ikke filter mellom T-forgreningen og impelleren.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

http://www.wmjmarine.com/plumbing-pump-ele...bilge-pump.html

Kjøpte Rule 3700 pumpe her samtidig med autopiloten min. Synes den var ganske billig her. Forøvrig har jeg T-stykke på vanninntak i tillegg til rule pumpa og en løs reserve el pumpe på 12000 l/t. Tror ikke man kan få for mange lensepumper eller for mye tau i en båt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har du ikke filter mellom T-forgreningen og impelleren.

Nei, men det ville vel heller ikke hjulpet når det legger seg noe på inntakssilen?

Dette er en liten tresnekke. Saltvannsinntaket er bare til eksosen. Motoren kjøles via kjølerør på utsiden av skroget.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nei, men det ville vel heller ikke hjulpet når det legger seg noe på inntakssilen?

Nei, silen på inntaket, ville jo tildekkes uansett. Tenkte mer på at en slapp å bekymre seg for impelleren. Filter ville som oftest stoppe det meste før impeller.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk fått tilstoppet inntaket til ett av toilettene og til vannkjølingen på dieselgeneratoren med sjøgress. Ved begge situasjonene brukte jeg trykkluft ombord til å blåse ut sjøgresset. Det er nok mange som stiller seg uforstående til at jeg har luftkompressor ombord i båten, men hittil har den vært mye i bruk både til å oppgavene som nevnt, lufttilførsel til RIB og fendre, og ikke minst til pusseverktøy til polering. Det er lettvint å polere i kriker og kroker med en liten luftdrevet pussemaskin.

Jeg har planlagt å montere RULE 8000 - har noen erfaring med denne?

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten :flag:

 

Fikk et tips av en kar med en stor Furuholmen som hadde store trutningsproblemer. Han dro av slangen til kjølevannsinntaket (og stengte krana :smiley: ) og stakk det ned i bunnen for å holde vannivået nede under trutningen da 3 stk 230V pumper ikke holdt vannet unna.. Pumper ganske store mengder vann når motoren får litt turtall.

Dette er en løsning som kan brukes i nødsfall ved stor vannintrenging også.

 

Han måtte jo øke lekkasje nivået noe enormt med å sette maskinene igang så hvor lurt dette er på en utrutnet båt er jeg usikker på. Plast, stål eller ferdig trutnet så er sikkert dette bra greier men å starte motoren på en tre båt som nettopp er satt ut :lol::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...