Hagebåtgutta Startet 27.Juni.2006 Del på Facebook Startet 27.Juni.2006 Vi er en vennegjeng som har overtatt ei sørlandssnekke med en 5 hk FM motor, som har hatt en kort karriere som u-båt. Vi har nå overhalt både forgasser og startmodul, men får likevel ikke start. Vi har også prøvd med startgass uten hell. Komprisjonen virker OK (men vi har ikke målt den ennå). ER DET NOEN SOM HAR EN GOD IDE OM HVA VI KAN PRØVE? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 gnist på tennplugg? bensin i gasser? liten sjenk rett i sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Hei og velkommen i dette utmerkede forum! Slike motorer pleier ikke være så vanskelige å finne utav, men de krever i det minste to ting: de må få bensin gjennom forgasseren og gnist på pluggen til rett tid. Det første dere må finne ut er altså om dere har god gnist, for har dere ikke det - da kan dere sveive til mannen med ljåen reiser på juleferie..... Hvis dere har god gnist, da må dere sikre at gnisten kommer på riktig tidspunkt; gnisten skal komme omtrent når stemplet er på topp og begge ventilene er stengt - altså når blandingen i cylinderen er ferdig komprimert. Hvis dere har god gnist på rett tidspunkt, da er det bensintilførsel og forgasser som må sjekkes. Renner bensinen fint frem til forgasseren? Fylles flottørkammeret? Har dere åpnet blandingsskruen nok til at det blir en brukbar bensinblanding? Har dere rusk i bensin eller forgasser, slik at de små dysehullene kanskje er tette? Sjekk dette og kom tilbake . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hagebåtgutta Svart 1.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2006 Hei, igjen! Nå har vi gjort ren forgasseren uten at det hjalp. Av og til får vi en anntennelse som blåser ut gjennom forgasseren, derfor mistenker vi at ventilene ikke holder tett. For å få ut ventilen ser det ut som vi trenger noe spesialverktøy for å klemme sammen ventilfjærene. Tror du vi trenger profesjonell hjelp her? Såg en bil med reklame for "Båtdoktoren" her om dagen... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2006 Del på Facebook Svart 1.Juli.2006 Av og til får vi en anntennelse som blåser ut gjennom forgasseren, derfor mistenker vi at ventilene ikke holder tett. Når den motoren "skyter" i forgasseren, så pleier det å være pga for mager blanding. Hvis dere skruer blandingsskruen helt inn, og så 3-4 tørn ut igjen ville det vanligvis være OK. Men forsøk gjerne å ta den et tørn eller to ekstra, slik at blandingen blir ekstra fet - og reduser deretter litt etter litt..... Hvordan gjør dere forresten med chocken? Har dere magneten på "høy" eller "lav" tenning når den "skyter"? Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fjordutsikt Svart 1.Juli.2006 Del på Facebook Svart 1.Juli.2006 Hvis magneten har vært under vann MÅ den sjekkes, veldig ofte er det der problemet ligger. Er gnisten på tennpluggen veldig svak tror jeg med 99% sikkerhet at det er magneten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.