Jump to content

Nå er båten kjøpt! Storebro Biscay 31

Syvert

Recommended Posts

Hei Baatplass-venner :sleep:

Takk for hjelpen med gode råd og informasjon! Nå er båten kjøpt! Det ble en Storebro Biscay 31 1986-modell. Båten er saumfart fra baug til hekk og er helt strøken. Riktig en lekkerbisken! Den ligger i Stavanger og kommer til å overvintre der, men noen koseturer blir det nok rundt i herlige Ryfylke i løpet av høsten og vinteren!

Gla'-hilsen fra Syvert :lol::smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Håper du kommer tilbake ganske snart og legger inn litt i erfaringsdatabasen. Vi har ikke en eneste Storebro inne ennå. :sleep: En Biscay 31 med noen fine bilder hadde derfor gjort seg.

Hei Baatdilla og dere andre!  :smiley:

Det kommer input til erfaringsdatabasen! Jeg må bare få noen erfaringer først!!!  :lol: :lol: :lol:

Hilsen Syvert

Gratulerer med flott båt Syvert!

Når den først ligger i Stavanger så har du jo et flott utgangspunkt for en lang rekke turer i herlige Ryfylke. Ingen isproblemer, fine temperaturer og jevnt sig med lystbåter hele vinteren  -  gled deg!

mvh

Poseidon

PS

Kan du også gi meg et hint om hvor den blir liggende, slik at jeg kan bese herligheten?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men hvorfor i huleste er det enkelte båtfabrikanter som konsekvent (?) plasserer styreposisjonen på babord side

Svensk, svensk :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Men hvorfor i huleste er det enkelte båtfabrikanter som konsekvent (?) plasserer styreposisjonen på babord side

Har spurt meg om det motsatte, altså hvorfor styreposisjonen er på styrbord side.

Ofte står førerstolen imot skottet og da er det lett å innta en sitte-stilling der man vender blikket bort fra den kanten man egentlig burde holde best øye med.

Grattis med flott båt.  

Ser at styreposisjonen er nevnt, men etter min (og Ingars tilsynelatende) er din på rett side; babord.  Begrunnelsen er den samme som Ingar har; Ha ikke ryggen vendt mot styrbord.  Da ser du ikke båtene du har vikeplikt for.

Norske produsenter burde alle som en speilvende sine båter.

PS  Sving innom Langesund på din vei fra Stavanger til Oslo, så skal jeg spandere en kopp kaffi (det heter det ja, ikke kaffe).  Da kan du jo overtale meg til å bli medlem i KNBF, eller kanskje svinge innom båtklubben "min" (LMF=Langesund Motorbåtforening), og prøve å omvende hele gjengen. :smiley:

Mvh

M/Y Ellen Marie

Nå har jeg hatt båter med styreposisjoner på begge sider men må si at jeg liker best når den er på styrbord side. Om det er av vane eller noe annet skal jeg ikke komme inn på nå. men mener også jeg leste noe ( tror det var her inne?) om styrmans plass= styrbord osv, men husker ikke dette.  Har i dag styreposisjon på babord tror alle hollanske båter har det.

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Nå har jeg hatt båter med styreposisjoner på begge sider men må si at jeg liker best når den er på styrbord side. Om det er av vane eller noe annet skal jeg ikke komme inn på nå. men mener også jeg leste noe ( tror det var her inne?) om styrmans plass= styrbord osv, men husker ikke dette.  Har i dag styreposisjon på babord tror alle hollanske båter har det.

Opphavet til begrepet *styrbord*, det være seg norsk eller engelsk sprogdrakt, skal vistnok være fra vikingskipene. Styreåren var festet akter på nettopp stybord side. :yesnod:

PS  Sving innom Langesund på din vei fra Stavanger til Oslo, så skal jeg spandere en kopp kaffi (det heter det ja, ikke kaffe).  Da kan du jo overtale meg til å bli medlem i KNBF, eller kanskje svinge innom båtklubben "min" (LMF=Langesund Motorbåtforening), og prøve å omvende hele gjengen.

Mvh

M/Y Ellen Marie

Heisan M/Y Ellen Marie og alle dere andre!  :smash:

Jeg beklager at jeg ikke har svart tidligere, men på grunn av dataproblemer i forbindelse med skifte av server, måtte jeg på kontoret for å sende et svar! Takk til Ingar for god hjelp!

Det er veldig hyggelig at et båtkjøp kan føre til sååå mange hyggelige hilsner og kommentarer! Det er forresten kjærschta og jeg som har kjøpt båten sammen. Det er IKKE en KNBF-båt, men den vil selvfølgelig bli brukt til PR-virksomhet for forbundet også.

Jeg har vært på møte i Langesund Motorbåtforening, M/Y Ellen Marie, men forslaget om innmelding av foreningen ble dessverre nedstemt med knapp margin til tross for at Roald (Amundsen) sto på for å få det til...men det går jo an å gjøre et nytt forsøk? Hvis du spanderer kaffi, bruker jeg gjerne det fine kruset med LMF's logo som jeg fikk av dere!

Plasseringen av styreposisjonen er vel kanskje en smaksak, men personlig er jeg enig med Ingar. Med styreposisjonen på BB side har man naturlig utsikt mot styrbord. Med min stive nakke er det en fordel at jeg slipper å vri hodet for å ha full oversikt mot SB. Et annet viktig moment er at jeg kan ha høyre armen rundt kjærschta på SB side av skippersetet!!!  :lol:  :lol:

Jeg har også hørt at betegnelsen styrbord stammer fra viking-tiden da styreåren satt på høyre side. Dessuten tilsier god sjømannstradisjon at SB er go'siden på fartøyet!

Hilsen Syvert  :yesnod:

PS. Til Ben: Den ganske romslige dassen og dusjen er plassert på styrbord side av salongen,  bak byssa. D.S.

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...