Jump to content

Nå er båten kjøpt! Storebro Biscay 31

Syvert

Recommended Posts

Hei.

Slenger meg på med gratulasjon jeg også. Lå forresten ved siden av en slik i helgen. Kaptein ombord der er han som var/er sjef for den norske kolonien på Grand Kanaria som ble vist i NRK programmet "Sydenliv". Og båtens navn? "Sydenliv"!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det som forundret meg litt er at du ikke hadde båt før du kjøpte denne. Har liksom alltid tatt det for gitt at du hadde båt.

Hei Lasse  :seeya:

Du har helt rett i det! Det har alle andre gjort også! Vi har jo 19.000 båtgale medlemmer så det har liksom holdt i bøtter og spann. Dessuten har jeg vært rimelig god på å låne båt og å seile mannskap.  :lol:

Som "gammel" marineoffiser, fisker etc. har jeg vært vant til noe større fartøyer og har derfor hatt problemer med å finne en båt som passet til en akseptabel pris... Og nå har jeg endelig fått realisert drømmen om eget fartøy...takk og pris!!!!!

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

... Og nå har jeg endelig fått realisert drømmen om eget fartøy...takk og pris!!!!!

Og ikke hvilke som helst fartøy heller. Skal det være, så skal det være! :seeya: Venter spent på at du legger inn litt i erfaringsdatabasen. Vi kan ikke være bekjent med at det ikke ligger en eneste Storebro inne. I første omgang holder det mer enn nok med at du legger inn det tekniske og en beskrivelse av båten, samt noen fine bilder som vi kan sikle litt på... Så kan du legge på erfaringer etter hvert når du får erfaring med båten.

Kun svenskebåter altså, som er utrustet slik, tenkte meg det. Det kunne vel ikke være noe annet. Håper Gunga Din ikke leser dette ...........  :smiley::lol:

Neida, i Ændal har de også den genetiske feilen at de vil sitte på barbord side og styre...

(håper ingen Ændalitter leser dette...)  :lol:

Dette må vel egentlig ha noen med gammel historie å gjøre: :smiley:

- styrbord = starboard = der rorpinnen var festet på gamle skip (vikinger o.l.)

Når så bilen ble introdusert i England så valgte de konservative der på øya å ha rattet i bilen også på høyre side og d.o. venstrekjøring. Til tross for at leden på sjøen har regel om å vike til høyre for motseilende fartøyer.

Om en ser helt objektivt på det så er trafikken slik at vi vel vurde ha rattet på venstre side, men blant oss båtfolk er tradisjon en vel så viktig faktor....  :wink:

Quote" Men hvorfor i huleste er det enkelte båtfabrikanter som konsekvent (?) plasserer styreposisjonen på babord side :yesnod::lol: " Unquote

Ja, ikke skjønner jeg det heller:

Starbord (styrbord) betyr "den siden rorpinnen (styrepinnen) står, og Port (babord) betyr den siden du legger til kai" . Port=havn. Disse uttrykkene ble til endel år før vi fikk motor og innvendig ratt, sikkert opptil 1000 år før vår tid. Altså i vikingtiden eller deromkring, men det henger vel i blodet til oss at rattet skal være på styrbord. Det visste kanskje de fleste, men jeg skulle bare presentere meg litt, er ny på denne siden. Tilogmed KNBF'er også.

Jobber med å få vår båtforening med i KNBF, men det kreves endel jobbing. Finnes det promoteringsutstyr?. :smiley:

Hei upperland  :crazy:

Du kan gå inn på www.knbf.no eller sende meg en mail med navn og adresse så sender vi vår informasjon til båtforeninger som ønsker å vurdere medlemskap. Vi kommer også mer enn gjerne på et medlemsmøte og/eller styremøte for å orientere om forbundet, medlemsfordeler og viktige saker som vi arbeider med. Nettopp dette der den viktigste, og hyggeligste, delen av jobben!

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...