Erling A Startet 29.Juni.2006 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2006 Har en Evinrude 40 4-takter (samme motor som Suzuki/Johnson 40/50) som fusker i det lavere turtallsområdet. Jeg føler at problemet oppstår etter at jeg har kjørt med litt turtall, for så å legge meg ned til rundt 2000-2500 omdreininger. Den fusker da helt ned til tomgang, men dette gir seg igjen når den får litt turtall. Selger sier plugger er skiftet, men jeg har likevel bestilt noen nye. Noen som vet hva dette kan være for noe? Setter pris erfaringer/innspill. Hilsen Erling Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2006 Ville først konsentrert meg om bensintilførselen, sjekk filter på motor om det er vann/grums i det. Evt at bensinpumpa er full av gruff , så den ikke klarer å pumpe nok bensin på lavere turtall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erling A Svart 29.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2006 Takk for svar ivar. Skal prøve injection-cleaner, får se om det hjelper noe. Pluggene er nå skiftet, men dessverre uten resultat. Ting tyder vel da på at problemet kan skyldes bensintilførselen. Det er vel sensitive saker, disse innsprutningssystemene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2006 Det virker iallefall som at de tåler mindre rusk&rask enn de gamle 2-takterne. I tillegg virker det for meg som at bensinen idag har dårligere holdbarhet enn for noen år siden (pga miløtilsetninger osv?) , og stiller høyere krav til "bensinhygiene" ombord. Dersom du ikke har det allerede, ville jeg fått montert filter m/ vannutskiller, det kan fort spare deg for videre problemer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erling A Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Løfter denne tråden igjen, i håp om å få litt hjelp. På grunn av at det ikke er noen Evinrude-forhandler her i byen, har jeg ikke hatt motoren på noen form for service enda. Den har forsåvidt fungert helt fint i hele sommer, bortsett fra det som jeg har nevnt over. Problemet er altså fusking og nykking på lavt turtall, samt at motoren av og til sliter med å komme opp i turtall dersom det brått blir gitt gass. Da har den en tendens til å murre litt før den kommer. Er det ingen som har opplevd noe liknende? Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Høres ut som den soter til pluggene. Kan være for kalde plugger. Sjekk opp at det er riktige plugger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 På grunn av at det ikke er noen Evinrude-forhandler her i byen, har jeg ikke hatt motoren på noen form for service enda.Kanskje du har en Suzuki forhandler i nærheten som kan hjelpe deg? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erling A Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Kanskje du har en Suzuki forhandler i nærheten som kan hjelpe deg?Regner med det blir til at båten på et eller annet punkt blir fraktet til Stavanger, eventuelt Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Høres ut som den soter til pluggene. Kan være for kalde plugger. Sjekk opp at det er riktige plugger.Pluggene er skiftet flere ganger, og det er korrekt type iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 8.September.2006 Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Hei Har du orginalinstrument og lydalarm koblet til motoren? Får du ingen feilmelding eller alarm? Jeg spør fordi de eneste gangene vi har hatt problem med vår motor som er av samme type, har det skyldtes feil driftstemperatur. Og dette har alltid medført alarm og blinkende lamper. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Erling A Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Hei Har du orginalinstrument og lydalarm koblet til motoren? Får du ingen feilmelding eller alarm? Jeg spør fordi de eneste gangene vi har hatt problem med vår motor som er av samme type, har det skyldtes feil driftstemperatur. Og dette har alltid medført alarm og blinkende lamper. Mvh Emil Hei, ja jeg har instrumenter, men får aldri noen signaler om at noe er galt. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Instruksen til suzuki forhandlere er at alle 4-t motorer over 40hk, SKAL ha påmontert bensinfilter med vannutskiller. Er ikke dette montert, vil en få store problem med eventuelle garantier.......... Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 31.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2007 Kan jo fortelle utfallet av denne saken, dersom det kan være til hjelp for noen andre... Etter mye om og men, kom verkstedet i Stavanger frem til at det var coilen som måtte byttes. Dette var tydeligvis ikke noe spesielt vanlig fenomen, ettersom man gikk over til å bytte ut del for del frem til feilen ble lokalisert. Etter reparasjonen har for øvrig motoren fungert upåklagelig i hele sommer... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.