Jump to content

Fusking Evinrude 4-takt


Erling A

Recommended Posts

Har en Evinrude 40 4-takter (samme motor som Suzuki/Johnson 40/50) som fusker i det lavere turtallsområdet. Jeg føler at problemet oppstår etter at jeg har kjørt med litt turtall, for så å legge meg ned til rundt 2000-2500 omdreininger. Den fusker da helt ned til tomgang, men dette gir seg igjen når den får litt turtall. Selger sier plugger er skiftet, men jeg har likevel bestilt noen nye. Noen som vet hva dette kan være for noe? Setter pris erfaringer/innspill.

Hilsen Erling

my_ads.gif
Link to post

Ville først konsentrert meg om bensintilførselen, sjekk filter på motor om det er vann/grums i det. Evt at bensinpumpa er full av gruff , så den ikke klarer å pumpe nok bensin på lavere turtall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det virker iallefall som at de tåler mindre rusk&rask enn de gamle 2-takterne. I tillegg virker det for meg som at bensinen idag har dårligere holdbarhet enn for noen år siden (pga miløtilsetninger osv?) , og stiller høyere krav til "bensinhygiene" ombord. Dersom du ikke har det allerede, ville jeg fått montert filter m/ vannutskiller, det kan fort spare deg for videre problemer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen, i håp om å få litt hjelp. På grunn av at det ikke er noen Evinrude-forhandler her i byen, har jeg ikke hatt motoren på noen form for service enda. Den har forsåvidt fungert helt fint i hele sommer, bortsett fra det som jeg har nevnt over. Problemet er altså fusking og nykking på lavt turtall, samt at motoren av og til sliter med å komme opp i turtall dersom det brått blir gitt gass. Da har den en tendens til å murre litt før den kommer. Er det ingen som har opplevd noe liknende?

my_ads.gif
Link to post

Hei

 

Har du orginalinstrument og lydalarm koblet til motoren? Får du ingen feilmelding eller alarm?

 

Jeg spør fordi de eneste gangene vi har hatt problem med vår motor som er av samme type, har det skyldtes feil driftstemperatur. Og dette har alltid medført alarm og blinkende lamper.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Hei

 

Har du orginalinstrument og lydalarm koblet til motoren? Får du ingen feilmelding eller alarm?

 

Jeg spør fordi de eneste gangene vi har hatt problem med vår motor som er av samme type, har det skyldtes feil driftstemperatur. Og dette har alltid medført alarm og blinkende lamper.

 

Mvh Emil

 

Hei, ja jeg har instrumenter, men får aldri noen signaler om at noe er galt.

my_ads.gif
Link to post
  • 1 år senere...

Kan jo fortelle utfallet av denne saken, dersom det kan være til hjelp for noen andre... Etter mye om og men, kom verkstedet i Stavanger frem til at det var coilen som måtte byttes. Dette var tydeligvis ikke noe spesielt vanlig fenomen, ettersom man gikk over til å bytte ut del for del frem til feilen ble lokalisert. Etter reparasjonen har for øvrig motoren fungert upåklagelig i hele sommer...

my_ads.gif
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...