Jump to content

Homborsund-Søgne

Taucher

Recommended Posts

Du kan jo legge turen innom Lillesand og sjekke ut den "nye" gjestehavnen der og rapportere tilbake hvordan det er blitt?

Forøvrig vil jeg vokte meg vel for å fortelle en som bor i Søgne om hvordan det ser ut i området mellom Homborsund og Søgne! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skal ta sjansen på å foreslå noe;

Fra Homborsund går du leden sydover forbi Bergkjerka og svinger vestover forbi Havsteinen og inn Fløresund og Grunnesund. Der har du hytta til Atle Brynestad (Smartclub) på babord side og Jan Sundt (Bergesen-arving) på styrbord side. Legg merke til snekka til Jan Sundt som er elektrisk drevet! Så står du inn til Lillesand og går på Rønnevigs Bakeri og kjøper litt godsaker og på "Tomta" kjøper du friske norske jordbær.

Fra Lillesand følger du Blindleia sydover, men gå ut til Brekkestø og sving styrbord ut mellom Gaupholmen hvor det ligger et nydelig sted med en havfrue utenpå huset, pensjonat fra gammelt av, men eies nå av en annen rederarving ( Erik Klaveness / A.F.Klaveness).

Hold styrbord langs Ullerøya og du har et lite sund, hvor det er brådypt, og du kan gå igjennom og ut videre vestover. Hold kurs vestover tilbake til Blindleia, men legg merke til noen hytter på Hellersøya, Bentsholmene og Beltesholmene, der står noen litt eldre hytter som er godt skjult og lagt flott i terrenget. Hyttene er gråbeiset og med rød eldre takstein. Tegnet av avdøde arkitekt Wenche Selmer, hun hadde selv hytta på Belteholmen. Nylig gitt ut en bok om henne kalt "Omtankens akitektur" - noe helt annet enn disse mastodontene som rikingene skal ha i dag og "show off".

Tilbake i Blindleia er det bare å kikke fritt på hyttene til alle rikskjendisene, og kjøper du Se og Hør og hva de heter i sommer så vil du kjenne igjen alle stedene du har kjørt forbi og si; Å der bor Petter Stordalen, brødrene Tvenge osv osv osv.

Glad jeg skal på ferie til helgen selv også for nå drømmer jeg meg helt bort! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 uker senere...

Du kan jo legge turen innom Lillesand og sjekke ut den "nye" gjestehavnen der og rapportere tilbake hvordan det er blitt?

I påvente av rapport, kan jeg komme med mine erfaringer.

Det ble sagt at der skulle være bølgedempere. De fungerer etter mitt syn ikke. Vi lå der en natt i forbindelse med besøk til dyreparken for noen uker siden, og det var på det tidspunkt ikke ferdig. Vi gynget hele natten, men dog behagelig.

Internet/strøm/vann var på det tidspunkt ikke ferdig, men ble allikevel avkrevd full gjestehavnleie (Kr 200 eller noe slikt).

Når havnen er fullt utbygd (antar det er skjedd nå), kommer havnen til å bli rimelig bra etter mitt syn.

Var der en natt for 7-8 døgn siden. Den er blitt mye større enn før. Betalte 150 kr, tror denne prisen gjelder for opp til 27 fot eller noe slikt.

Vi var godt fornøyd med vår overnatting.

Det er dyreparken i Kr.Sand det prates om ja.

Vedrørende transport, vil jeg anta at dekning fra Lillesand er nær sagt like bra som fra Kr.Sand.

For vårt vedkommende var det enklere med Lillesand, da vi allerede hadde den ene bilen vår stående der ..... (vi skulle første del av ferie tilbringe en del tid i Blindleia og deromkring, og fant det praktisk å ha en bil stående der nede.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...