Jump to content

Alutite - har noen erfaring med dette?

OT-flyktning

Recommended Posts

• 6 måneder senere...

Tar denne opp igjen - fordi jeg fortsatt lurer på det. Det har jo blitt en god del flere medlemmer nå. Noen som kjenner ALUTITE nærmere, egne erfaringer?

Trenger om en kost stund å stenge et aluminiumsrør (firkantrør) vanntett i begge ender og vil helst ungå sveising for å minske deformering av røret. Noen som har et tips?

Dette er jo samme måte som jeg lærte og "sveise" aluminium med autogen på yrkeskolen i 1976, bare her brukes det propan, eneste forskjellen er at det tar "litt" lenger tid å få rett temp. Så forskjellen er hastigheten til rett temp.

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Med å bruke propan kan en ikke ødelegge oksydbelegget på samme måte som ved acetylen og oksygen. Oksydbelegget smelter ved 2300°C hvis ikke jeg husker feil. Aluminiumen smelter ved 670-680°C.

Var lodding av aluminium for en god del år siden. Drev med sveising av aluminium i 2-3 år.

Tror dette kan være en grei måte å lodde på, men hvordan ser tilsatsmateriale ut fargemessig når det er ferdig loddet.

Takk for svarene så langt. Det nytter å ta opp en tråd  :smiley:

Bare for å beskrive hva jeg så hvordan det gjøres:

Aluminiumen varmes opp men langt under smeltetemperatur (det er vel de 380grd som nevnes). Så går en med 'loddetinntråden' over fugen og den smelter og leger seg i fugen - men tydeligvis har den fortsatt lav styrke. Så skraper man med en syl/struetrekker/spikker I DET FORTSATT FLYTENDE 'tinnet' og bryter oksydhinnen mekanisk. Deretter blir sammenføyningen sterk når 'tinnet' storkner. Og det er altså 'tinnet' som heter ALUTITE. Utstyret er helt vanlig gassloddeutstyr. Kanskje hele trikset består i å ha oppfunnet en aluminumslegering som smelter allerede ved 380grader.

Noen som vet hvor dette selges her til lands?

• 2 uker senere...

Stilte spørsmålet også på NEWS og fikk inn følgende:

HAr brukt denne aluminiumslodden noen ganger den er helt grei å bruke.

Det skader ikke å gjøre ordentlig rent, og slip f.eks. en gammel skrutrekker

til å ripe i oksydasjonen med. Du får aluminiumslodd hos alle de store

leverandørene, og kanskje billigere, men Alutite er flinke til å

markedføre seg.

Hvis du skal bruke propan, skal du helst ha 20mm brenner. Har selv brukt

Dillonbrenner, og det går helt fint

• 5 år senere...

Takk OLPI!

E-postadressen til det svenske firmaet ser ikke ut til å funke.

Fant imidlertid noe om et lignende stoff "DURA-FIX" på nettet.

Der finnes det visst en norsk forhandler, Haugesund Intec.

Skal prøve dem nå. Rart at ikke dette produktet har blitt en kjempe-

artikkel hos f.eks Maritim. Biltema, Clas Ohlson og andre?

Where is the hatch?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hallo!

Jeg har testet Durafix.

Dette virker som beskrevet, men det har en del egenskaper som ikke kommer så godt frem i reklamen.

1) Det er veldig lettflytende slik at det er nesten nødt å være flatt det du lodder. Det renner voldsomt lett men drypper ikke.

2) Aluminium "stjeler" mye varme slik at det er vanskelig å holde temperaturen med en vanlig propanbrenner.

3) Det lar seg ikke gjøre å bygge opp en fuge siden det er så lettflytende (man kan lage en form slik som reklamefilmene viser men det har jeg ikke prøvd)

4) Du må skrubbe en del med børsten for å få det til å "bite"

5) Det er litt "putlete" å lodde ting siden begge delene må smøres og så må de settes sammen og alt renner så du må ha en ekstra arm helst!

6) To sammenføyninger i nærheten av hverandre kan nok bli vanskeli hvis du ikke greier å sett opp begge samtidig da den andre kan lett smelte den første (dette har jeg ikke prøvd, men kan lett se for meg)

7) De har noe som heter HTS 2000 på gasolin, jeg har kjøpt inn litt av dette også (skal visst være ennå bedre) men har ikke kommet meg til å teste det ennå.

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)

Her er noen bilder av testen jeg gjorde. Tok en plate å loddet den på et rør. Deretter banket jeg den til den knakk. Den var bein først men det har jeg ikke noe bilde av. Bildene viser at den bøyde seg voldsomt for den knakk. Det kom en liten sprekk før den kankk men jeg vet ikke om det viser så god på bildet. Røret er ca 25 mm og platen er 4 mm tykk ca.

cimg1489.jpg

cimg1488.jpg

cimg1486.jpg

Redigert av MagneO (see edit history)

Har brukt et lignende produkt ved et par anledninger, produktet heter HTS-2000

Er et vist TV-shop preg ( som på maaange produkter ifra "over there" ) over prestasjonen, men fungerte helt grei på det jeg brukte det på.

Jeg kjøpte produktet ifra Gasolin .

Vil tro at produktet vil fungere helt greit på mindre reparasjoner, kan bores, gjenges, freses .... blir faktisk nesten like hard som aluminiumen...

Har et par ulemper, men de går greit å komme rundt så lenge en er klar over de.... hvis en skal bruke produktet til å bygge opp igjen en del må en legge på nok i FØRSTE omgang, problemet er smeltepunktet, en kan ikke legge på mere i etterkant uten at det du la på først smelter...

Arne Kjetil

Jaha-da er en prøveordre plassert hos Gasolin.

Later til at dette er en viderutvikling av Alutite og Durafix!

Skal bli spennende å prøve i alle fall. Bestilte også noe

Forkrommingsspray og Rustkonverter fra dem. Herlig hvis det virker----

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 1 år senere...

Har ikke testet det selv - husker ikke en gang hvorfor jeg skulle tette et firekantrør :rolleyes:

Men ut fra hvordan jeg har forstått at det skal virke kan det ikke fungere til å fikse sprekken: du må skrape opp bruddflatene for å få de oksygenfri mens materialet flyter.

• 2 uker senere...

Hallo, litt sent svar, det bør kunne gå. Går ut i fra at det "hel ved" i den ribben (dvs den er ikke hul eller noe slikt). Du må nok file ut en større grop, men deretter er det enkelt nok.

Det er to problemer potensielt her. Korrosjon og styrke. Vet ikke helt hvor sterke disse tingene er og om de tåler saltvann kontinuerlig (de skal visst gjøre det).

Mvh

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...