OT-flyktning Startet 13.September.2003 Link til dette innlegget Startet 13.September.2003 Var på Ekebergsletta idag - stort loppemarket, veteranbil-market + + - og bland annet fantes det der en stand hvor en kar presenterte en metode til 'lodding av aluminium' (min beskrivelse av prosessen. Letet nå på nettet og fant dette og dette. Har noen en kvalifisert mening om denne saken? For meg så det veldig lovende ut. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Tar denne opp igjen - fordi jeg fortsatt lurer på det. Det har jo blitt en god del flere medlemmer nå. Noen som kjenner ALUTITE nærmere, egne erfaringer? Trenger om en kost stund å stenge et aluminiumsrør (firkantrør) vanntett i begge ender og vil helst ungå sveising for å minske deformering av røret. Noen som har et tips? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Sitat vil helst ungå sveising for å minske deformering av røret. Noen som har et tips?Siden man må varme opp til 380 grader kan det vel like gjerne sveises? Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Dette er jo samme måte som jeg lærte og "sveise" aluminium med autogen på yrkeskolen i 1976, bare her brukes det propan, eneste forskjellen er at det tar "litt" lenger tid å få rett temp. Så forskjellen er hastigheten til rett temp. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Allan E Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Med å bruke propan kan en ikke ødelegge oksydbelegget på samme måte som ved acetylen og oksygen. Oksydbelegget smelter ved 2300°C hvis ikke jeg husker feil. Aluminiumen smelter ved 670-680°C. Var lodding av aluminium for en god del år siden. Drev med sveising av aluminium i 2-3 år. Tror dette kan være en grei måte å lodde på, men hvordan ser tilsatsmateriale ut fargemessig når det er ferdig loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Hvis jeg ikke husker helt feil var "sveist" tilsatstråd blankere enn materialet rundt, Det går jo ann og mig- sveise aleminium menda må en slipe i fugene hvis dette er elloksert. Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
OT-flyktning Svart 9.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Takk for svarene så langt. Det nytter å ta opp en tråd Bare for å beskrive hva jeg så hvordan det gjøres: Aluminiumen varmes opp men langt under smeltetemperatur (det er vel de 380grd som nevnes). Så går en med 'loddetinntråden' over fugen og den smelter og leger seg i fugen - men tydeligvis har den fortsatt lav styrke. Så skraper man med en syl/struetrekker/spikker I DET FORTSATT FLYTENDE 'tinnet' og bryter oksydhinnen mekanisk. Deretter blir sammenføyningen sterk når 'tinnet' storkner. Og det er altså 'tinnet' som heter ALUTITE. Utstyret er helt vanlig gassloddeutstyr. Kanskje hele trikset består i å ha oppfunnet en aluminumslegering som smelter allerede ved 380grader. Noen som vet hvor dette selges her til lands? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 Stilte spørsmålet også på NEWS og fikk inn følgende: HAr brukt denne aluminiumslodden noen ganger den er helt grei å bruke. Det skader ikke å gjøre ordentlig rent, og slip f.eks. en gammel skrutrekker til å ripe i oksydasjonen med. Du får aluminiumslodd hos alle de store leverandørene, og kanskje billigere, men Alutite er flinke til å markedføre seg. Hvis du skal bruke propan, skal du helst ha 20mm brenner. Har selv brukt Dillonbrenner, og det går helt fint Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Henter opp denne gamle tråden da jeg gjerne skulle testet dette materialet. Dessverre ser det ut til at linkene trikola la ut ikke verker lenger. Er det noen som vet mer om dette? Navn på leverandører i Norge ? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
olpi Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Siste link fungerer. Verktøygrossisten AS solgte slikt mener jeg å huske. De byttet navn til United Tools og ble så senere kjøpt opp av MECA. Du kan jo høre med MECA, men de har jo snudd opp på alt mulig. Store vyer i starten, men har vel mildt sagt ikke lykkes. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Takk OLPI! E-postadressen til det svenske firmaet ser ikke ut til å funke. Fant imidlertid noe om et lignende stoff "DURA-FIX" på nettet. Der finnes det visst en norsk forhandler, Haugesund Intec. Skal prøve dem nå. Rart at ikke dette produktet har blitt en kjempe- artikkel hos f.eks Maritim. Biltema, Clas Ohlson og andre? Where is the hatch? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Ingar Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Finnes også noe som heter Durafix, skrekkelig webside og TV-shop preg, men skal man tro på det man ser må det være rene mirakel produktet. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) youtube har litt mer om dette, men dette er fortsatt en lodding. Og jeg finner ikke ut hvilket materiale durafix er, med tanke på korrosjon. det ser veldig spennende ut iallefall. Redigert 27.September.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Hallo! Jeg har testet Durafix. Dette virker som beskrevet, men det har en del egenskaper som ikke kommer så godt frem i reklamen. 1) Det er veldig lettflytende slik at det er nesten nødt å være flatt det du lodder. Det renner voldsomt lett men drypper ikke. 2) Aluminium "stjeler" mye varme slik at det er vanskelig å holde temperaturen med en vanlig propanbrenner. 3) Det lar seg ikke gjøre å bygge opp en fuge siden det er så lettflytende (man kan lage en form slik som reklamefilmene viser men det har jeg ikke prøvd) 4) Du må skrubbe en del med børsten for å få det til å "bite" 5) Det er litt "putlete" å lodde ting siden begge delene må smøres og så må de settes sammen og alt renner så du må ha en ekstra arm helst! 6) To sammenføyninger i nærheten av hverandre kan nok bli vanskeli hvis du ikke greier å sett opp begge samtidig da den andre kan lett smelte den første (dette har jeg ikke prøvd, men kan lett se for meg) 7) De har noe som heter HTS 2000 på gasolin, jeg har kjøpt inn litt av dette også (skal visst være ennå bedre) men har ikke kommet meg til å teste det ennå. Mvh Redigert 27.September.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Her er noen bilder av testen jeg gjorde. Tok en plate å loddet den på et rør. Deretter banket jeg den til den knakk. Den var bein først men det har jeg ikke noe bilde av. Bildene viser at den bøyde seg voldsomt for den knakk. Det kom en liten sprekk før den kankk men jeg vet ikke om det viser så god på bildet. Røret er ca 25 mm og platen er 4 mm tykk ca. Redigert 27.September.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Har brukt et lignende produkt ved et par anledninger, produktet heter HTS-2000 Er et vist TV-shop preg ( som på maaange produkter ifra "over there" ) over prestasjonen, men fungerte helt grei på det jeg brukte det på. Jeg kjøpte produktet ifra Gasolin . Vil tro at produktet vil fungere helt greit på mindre reparasjoner, kan bores, gjenges, freses .... blir faktisk nesten like hard som aluminiumen... Har et par ulemper, men de går greit å komme rundt så lenge en er klar over de.... hvis en skal bruke produktet til å bygge opp igjen en del må en legge på nok i FØRSTE omgang, problemet er smeltepunktet, en kan ikke legge på mere i etterkant uten at det du la på først smelter... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
avsluttet Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 lurer på hvilket metall som utgjør mesteparten av dette, er det sink? Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Ja delvis, jeg tror at det er en såkalt eutektisk blanding av sink og tinn som er hovedingrediensen i disse produktene. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Jaha-da er en prøveordre plassert hos Gasolin. Later til at dette er en viderutvikling av Alutite og Durafix! Skal bli spennende å prøve i alle fall. Bestilte også noe Forkrommingsspray og Rustkonverter fra dem. Herlig hvis det virker---- mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
5knop Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Til opplysning Alutite fåes kjøpt på varehuset JULA http://www.jula.no/ og koster 279,- for 2x250mm ( art.nr. 214-010) Har ingen erfaring med dette selv, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Noen som har prøvd noen av disse produktene på støpt aluminium. Fant en sprekk i styrehjelmen til drevet i dag kunne noen av disse produktene blitt brukt her? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
OT-flyktning Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Har ikke testet det selv - husker ikke en gang hvorfor jeg skulle tette et firekantrør Men ut fra hvordan jeg har forstått at det skal virke kan det ikke fungere til å fikse sprekken: du må skrape opp bruddflatene for å få de oksygenfri mens materialet flyter. Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Hallo, litt sent svar, det bør kunne gå. Går ut i fra at det "hel ved" i den ribben (dvs den er ikke hul eller noe slikt). Du må nok file ut en større grop, men deretter er det enkelt nok. Det er to problemer potensielt her. Korrosjon og styrke. Vet ikke helt hvor sterke disse tingene er og om de tåler saltvann kontinuerlig (de skal visst gjøre det). Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.