Jump to content

Conway 26 - prosjekter

Goddis77

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne lage ett emne som dekker alt jeg spør om ang båten min.

Vi har nå anskaffet oss nytt kokeapparat, da det gamle på gass lekket. Kjøpte derfor et Origo 3000 apparat, som vi har greie erfaringer med fra før.

Slik så det ut før vi startet:

Bilde

Bilde

Egentlig en grei løsning, men ikke så greit når alt var festet med lim og diverse i benkeplaten.

Tingene ser derfor slik ut nå:

Bilde

Vi tenkte å bruke en baderomsplate. Har en kamerat i Optimera, og ble anbefalt en plate som har ett klikk prinsipp. de hadde den bare i hvit visst.

Noen som har forslag?

Hmmm...ikke mye respons her...men men :smiley:

Noen som vet hvor de selger rimelige vasker i Bergens regionen da? Trenger en firkantet en på rundt 350mmx350mm. Litt større/mindre gjør ingenting. Så noen på Maritim, men de kostet 700kr. Litt mye spør du meg.

kjøpte en "bakke" tror det er det det heter, en slik som man oppbevarer varm mat i - for ca. 300 kr, borret så hull for sluk ( som jeg fant i en container). limte denne med sikaflex - mener den er rundt 35 x 35. Har kantet flere slike badromsplater. Jeg bruker å frese bort ca 1 cm inn fra kanten og opp til laminatet - limer på en teaklist med epoksy. Går fint å lage runde hjørner. Skal prøve å ta bilder, men ligger inne med influensa i dag :headbang: - skulle fått ut gammelmotoren i dag.

Var og så på baderomsplaten idag. Grei nok, men er ikke helt glad i hvit. Er det vi har nå, men det hadde vært greit med en annen farge. Problemet er at det bare er hvit de har i slette/glatte plater.

Tenkte litt på en løsning med kryssfiner, og liming av laminat på dette igjen. Det er dette som er på nå. Men dette var ikke på lager, så det vil ta opp til flere uker å få dette ferdig. Tenker derfor mer og mer på baderomsplaten.

Vi har også bestemt oss for å bruke vasken med tilhørende plate. Sopm vist på bildet under skal der kuttes ut en firkant for å komme til kokeapparatet. Kantene på denne blir bøyd for ikke å skape farlige kanter.

Bilde

Blir spennende å se hvordan det blir.

Når jeg først sitter nå her forran PC'en.

Har en lekkasje i det ene kabin-vinduet mitt. Her er det en vanlig pakning som ligger på utsiden, hvor jeg kan dra den rett opp. Når jeg tar i den blir jeg veldig svart på fingrene. Er denne defekt? Har sikkert vært der siden båten var ny. Lurte på om jeg skulle prøve å skaffe meg en ny pakning, og samtidig legge litt sika nedi med pakningen. Er dette lurt, eller holder det med ny pakning?

Når jeg tok opp pakningen, lå der vann under. Dette hadde ikke rent inn i båten, men det tyder jo på at alt ikke er som det skal...

:headbang::headbang: Prøvde spritapparatet i platen jeg har laget. PASSET IKKE!!! Origoen ble litt større enn jeg hadde regnet med, og glemte helt at denne skal løftes for påfyll.

Kan derfor ikke bruke løsningen som først tenkt.

NOEN SOM KJENNER EN RIMELIG MØBELSNEKKER I BERGEN???

Har verken utstyr, eller erfaring nok til å få dette skikkelig :cryin:

HJEEEELP!!!!! vil gjerne ha dette klart før ferien starter!

åja, en vannfast sponplate eller finerplate for den sakens skyld, så blir det vel en råd med ferien ?

Undertegnede har reist på tur med denslags løsniger på hastig-uløselig-nyoppståtte problemer hvert eneste år, og det årner seg som regel..

Suzuki

No boat needed..

:headbang::headbang: Prøvde spritapparatet i platen jeg har laget. PASSET IKKE!!! Origoen ble litt større enn jeg hadde regnet med, og glemte helt at denne skal løftes for påfyll.

Kan derfor ikke bruke løsningen som først tenkt.

NOEN SOM KJENNER EN RIMELIG MØBELSNEKKER I BERGEN???

Har verken utstyr, eller erfaring nok til å få dette skikkelig :cryin:

HJEEEELP!!!!! vil gjerne ha dette klart før ferien starter!

Lag en selv av skryssfiner. Når ferien er over kan du ta den ut og få en møbelsnikker til å legge på den finer du vil ha. Forutsatt at platen du har laget har de rette målene.

:sailing:

Tok deg nesten på ordet.

Formet til pappbiten min, og laget meg en mal. Fikk denne ganske så bra, og tok turen opp til Optimera. Kjøpte meg her en bjørkeplate på 244X120 ..? Tror ihvertfall at det var det målene var.

Fikk også en gledelig nyhet på grillfest igår (ja, det går an å grille selv i DRITTVÆR!), onkelen til damen er snekker, og han tok på seg jobben med å kappe dette til.

Vi har derfor fått montert platen i båten ikveld, og lurer nå på hvilken LAKK vi bør bruke.

Har fått tips om POXY lakk. Er dette bra, eller bør jeg gå for en annen?

Angående lakktyper så vil du sikkert få mange svar... Alle har sin personlige favoritt. Jeg for min del ville ha brukt en oljebasert lakk av anerkjent merke (Epifanes, trestjerners eller lignende) og lagt først et par strøk sterkt fortynnet og deretter 4-5 strøk ufortynnet med god tørk og sliping mellom. Men en 2-komponent epoxybasert lakk kan sikkert være veldig bra det også. Synes bare det er litt mye kliss med 2 komponent nå man skal ha mange strøk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde tenkt å benytte meg av det gamle avløpet jeg hadde til min forrige vask, men denne passet ikke med den nye. Stakk derfor ned til Maritim for å kjøpe en sånn.

Fikk her beskjed om at dette var de tom for, samt at denne var gratis pga at den fulgte med vasken. Det viser seg at Maritim nå selger masse vasker (lå 10-20 i hyllene), mens de ikke har noen avløp/sluker til de. Ikke fikk jeg opplyst at disse fulgte med heller. Ikke bra :nono:

Fikk selv den siste de hadde idag, dog en vinklet en men håper at jeg får den til å passe. Kan ikke overleve tur i helgen uten vask vettu :smiley:

• 4 uker senere...

Monterte opp igjen autopiloten idag.

Ikke så mye som måtte gjøres, men ble litt borring, skruing, og synsing.

Testet funksjonaliteten etterpå i båsen, og piloten virker den.

Eneste er at den er koblet direkte på batteriet, så den står på kontinuerlig. Vet ikke om dette gjør noe, men fin er den :wink: Prøvde å lufte systemet, men tror ikke at der var noe. Den reagerte helt fint ihvertfall, og når jeg fulgte opplegget som stod i manualen, kom der ingen luft/olje ut ihvertfall. Blir spennende å se hvordan den fungerer på tur.

• 3 måneder senere...

Var oppe i båten idag for å prøve å se hva som skjer med den ene eksostemperaturen min. Den begynte for en tid siden å vandre en del, før den til slutt ble død. Konstaterte idag brudd i den ene giveren. Dette er et wema produkt, som har vært brukt denne sesongen. Skal sende de en mail og se om det er en garantisak. Ny giver koster 1000-lappen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...