mekker Startet 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2006 Hei alle. Jeg har en 95 modell 90 hk Johnson som plutselig begynte å fuske på en sylinder. Jeg har byttet alle tennplugger, og det hjalp for en liten tur. Neste gang jeg tok på tur, var det like ille. Jeg har funnet ut at det er gnisten som mangler. Nå har jeg byttet tennplugg, tennpluggledning og coil, og fortsatt mangler gnisten på den samme sylinderen. Jeg kan ta av plugghetta og holde den mot gods, og de er ingen gnist på den nederste sylinderen på babord side, uansett hva jeg gjør. Er det noen som har et godt tips, så jeg kan få kjørt? Sesongen er for kort som den er. MVH Mekker Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Har du forsøkt å kryssbytte coil/kabel/plugg med en sylinder som er i orden, for å være 100% sikker på at feilen ikke ligger her? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Rapair har en kjekk liten feilsøkings guide her Hvis du har bytte om på coil, pluggledninger og plugger, er det bare å jobbe seg bakover..... Kan være dårlig kontakt på en eller flere ledninger, dålig jording, feil på powerpack, feil på tennings giver . IKKE kjør med motoren mens den går på bare 3 sylindere, den VIL skære seg !!! ( den stadige tilførselen av bensin vi vaske bort all smørning i sylinderen ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mekker Svart 2.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Rapair har en kjekk liten feilsøkings guide her Hvis du har bytte om på coil, pluggledninger og plugger, er det bare å jobbe seg bakover..... Kan være dårlig kontakt på en eller flere ledninger, dålig jording, feil på powerpack, feil på tennings giver . Ja, det er akkurat det jeg har gjort, jeg har tatt coil, ledning og tennplugger fra de to øverste sylindrene og byttet med de to nederste. Det er fortsatt den nederste på babord side som ikke får gnist. Det som kalles Power Pack, er det elektronikkenheten som er tilkoblet lavspent-delen av coilene?Tenningsgiver, hvor mange er det av den, en for hver sylinder, eller en felles for alle? Dersom det er bare en, ville jeg tro at det måtte være Power Pack som tuller, ettersom den går fint på 3 sylindre. Eller...? Mvh Mekker Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 (redigert) Det som kalles Power Pack, er det elektronikkenheten som er tilkoblet lavspent-delen av coilene?Ja Uten å kjenne din motor ser det ut til at den har 4 tennings givere, en til hver sylinder . Check the timer base’s resistance from the white wire to the blue, green, pink and purple wires. Reading should be 38-42 ohms. Du kan teste coilen med å bytte om på "inn" ledningen på 2 coiler , det vil si deg om coilen er ok . Du kan også bytte om på 2 av ledningene ifra tennings giveren( blue, green, pink, purple wires), hvis mangelen på gnist flytter seg er det feil på tennings giveren , hvis ikke, er det feil på elektronik pakka . Monter ledningen tilbake der de hørte hjemme før du prøver å starte motoren igjen ,hvis ikke vil det bli feil på tennings rekkefølgen . Arne Kjetil Redigert 2.Juli.2006 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mekker Svart 6.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2006 Hei, og takk for hjelpa, alle. Feilsøkingsguiden stemte ikke så godt på min motor, dessverre. Men 2 mekanikere hos forskjellige lokale merkeforhandlere mente med så stor sikkerhet at det måtte være cdi-enheten. Denne motoren har et optisk øye som sensor, og svikter denne,stopper motoren helt. Han ene var så sikker, at han lot meg få prøve cdi'en, og evt. returnere om det likevel ikke skulle virke. Cdi'en er nå skiftet, og båten går som aldri før!! Takk igjen. mvh mekker Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2006 Apropos optisk øye, jeg hadde en 97mod 3-syl Johnson 35hk der dette sviktet. Her kuttet den på 1 sylinder, spesielt hvis det var litt bølger. Dette skjedde på flere turer. Før den til slutt da stoppet helt. Like før motoren havnet på havets bunn da...! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Birchwood 320 Svart 11.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2006 Skjer det noe i denne saken?? Har akkurat fått samme problem med vår 1993 115 hk V4 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ynroenn Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 (redigert) Hadde tilsvarende problem på yamaha 11 5 v4 87 modell. Det var cdi enheten. Enkel å skifte men dyr i innkjøp....... Mulig feil kan vel være statoren også? Redigert 13.Juli.2006 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2006 Min motor fusker til å begynne med så kommer den på alle fire men den er dau.. Begynner å lure på heile greia Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ray.j Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 (redigert) Hei du. Jeg har en johnson 90hk V4 1983 mod. Min begynte plutselig og fuske og. Den gikk bare på 2 syl. Jeg byttet coiler og powerpack og startoren. Gikk som en drøm etter på. Startoren kjøpte jeg brukt men di andre delene kjøpte jeg ny. Kostet meg 5000 kr i deler Redigert 14.September.2013 av Ray.j (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.