Jump to content

Skifte sirkulasjonspumpe - mercruiser 350/bravo 2

Whistler

Recommended Posts

• 3 uker senere...

noe forvarsel ved ulyd el.l?

min sjøvannspumpe konket på ca 250 timer på 7.4en helt uten forvarsel pga en konstruksjonsfeil.

dreneringshullet mellom impeller i flens/lager/aksel frem til reimskiva var boret på oversiden i stedet for ned.

det var ikke mulig å registrere ulyder ved normal sjekk.

20 nm etter sjekk av komponenter i motorrom gikk begge kulelager momentant ad undas og når jeg ristet på den fungerte den som en kastanjett da alle kulene var skilt fra lagret.

pumpa kan kun monteres en vei.

skal lage en egen post på dette spesifikke problemet senere da jeg har mistanke til at dette gjelder flere merc motorer rundt 98 årgang som bruker samme pumpe - kanskje også dieseler.

bør kanskje legge til at denne pumpa også kan skiftes på vannet med litt tålmodighet og ikke alt for store hender.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Forvarsel? Nei.

Var ute og kjørte med en kompis, og skulle hive ut anker i ei bukt. Dro av fra 3500 rpm til 1200 rpm. Og hørte en lyd fra bakenden. Trodde først det var drevet, men etter å ha åpnet motorommet var problemet åpenbart. Pumpa gikk med et skikkelig kast i reimskiva. Putret hjemover (5-6 NM) på 1200 rpm. Like før havna mi falt serpentinbeltet av. Lyden forsvant og tempen trigget alarmen. Stanset motoren og ble taua til land. Tenkte at hele pumpa var mos, men det var den jo ikke. Hadde jeg montert beltet igjen hadde jeg greidd å komme meg til land, fant jeg ut etter demonteringen.

Small blocks og big blocks har forskjellig pumpe. For øvrig virker det som pumpene er forbruksvare. Ser ofte i båtannonser: "ny vannpumpe"

Redigert av Whistler (see edit history)
  • 3 år senere...

Da er det på tide for meg å gjøre samme jobben på min 2000 modell 7,4 mpi.

Det renner litt mer enn det drypper fra sirkulasjonspumpa. Det er vel ingen vits i å trosse denne advarselen med en st. tur i morgen?

Har noen peiling på Leveringstider og priser på dette?

Kan vel gjøres på vannet med denne motoren og? Jeg inbiller meg at det sitter en stengekran et sted på inntaket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...