Whistler Startet 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2006 (redigert) motor: 350 mag mpi, bravo 2 drev, sjøvannskjølt, impellerpumpe montert på motor. Kan motorens vannpumpe skiftes mens båten ligger på vannet? I tilfelle hvilke slanger må evt plugges før jeg starter (inntaksslangen til impellerpumpa er en selvfølge)? Redigert 2.Juli.2006 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 6.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2006 Pumpa kan skiftes på vannet. Løsne slangen fra kjøleren til servostyringa på stb side, bind den opp og hev så høyt det går. Tapp ned motoren og bytt pumpe. Det kom ca 1/2 l vann ut av pumpa. Sånn ser lageret til ei ødelagt vannpumpe ut Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
slettet Svart 22.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2006 har du noen anelse om hvor mange driftstimer denne pumpa hadde? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 22.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2006 Et sted mellom 250 og 300. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
slettet Svart 22.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2006 (redigert) noe forvarsel ved ulyd el.l? min sjøvannspumpe konket på ca 250 timer på 7.4en helt uten forvarsel pga en konstruksjonsfeil. dreneringshullet mellom impeller i flens/lager/aksel frem til reimskiva var boret på oversiden i stedet for ned. det var ikke mulig å registrere ulyder ved normal sjekk. 20 nm etter sjekk av komponenter i motorrom gikk begge kulelager momentant ad undas og når jeg ristet på den fungerte den som en kastanjett da alle kulene var skilt fra lagret. pumpa kan kun monteres en vei. skal lage en egen post på dette spesifikke problemet senere da jeg har mistanke til at dette gjelder flere merc motorer rundt 98 årgang som bruker samme pumpe - kanskje også dieseler. bør kanskje legge til at denne pumpa også kan skiftes på vannet med litt tålmodighet og ikke alt for store hender. Redigert 22.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 22.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2006 (redigert) Forvarsel? Nei. Var ute og kjørte med en kompis, og skulle hive ut anker i ei bukt. Dro av fra 3500 rpm til 1200 rpm. Og hørte en lyd fra bakenden. Trodde først det var drevet, men etter å ha åpnet motorommet var problemet åpenbart. Pumpa gikk med et skikkelig kast i reimskiva. Putret hjemover (5-6 NM) på 1200 rpm. Like før havna mi falt serpentinbeltet av. Lyden forsvant og tempen trigget alarmen. Stanset motoren og ble taua til land. Tenkte at hele pumpa var mos, men det var den jo ikke. Hadde jeg montert beltet igjen hadde jeg greidd å komme meg til land, fant jeg ut etter demonteringen. Small blocks og big blocks har forskjellig pumpe. For øvrig virker det som pumpene er forbruksvare. Ser ofte i båtannonser: "ny vannpumpe" Redigert 22.Juli.2006 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Odd Thomas Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Da er det på tide for meg å gjøre samme jobben på min 2000 modell 7,4 mpi. Det renner litt mer enn det drypper fra sirkulasjonspumpa. Det er vel ingen vits i å trosse denne advarselen med en st. tur i morgen? Har noen peiling på Leveringstider og priser på dette? Kan vel gjøres på vannet med denne motoren og? Jeg inbiller meg at det sitter en stengekran et sted på inntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.