Jump to content

Malersprøyte HVLP fordeler og ulemper - erfaringer?

Hallaron

Recommended Posts

Har sprayet opp en gammel komode de siste dagene, og siden jeg ikke har tilgang på noe innendørs lakkboks eller liknende, må jeg stå ute og håpe at malingståka ikke blåser bort på naboens bil eller på de nypussede vinduene.

jeg bruker en vanlig malersprøye fra Biltema omtrent som denne:

Bilde

Første spørsmål blir da, er en dyrere sprøytepistol fra en mer proff produsent, mye bedre?

Jeg har på ulike plasser lest om HVPL (high volume low pressure) sprøyter. Disse skal gi betydelig mindre malertåke enn vanlig sprøyte. Er det noen som har erfaring med HVPL systemer

Bilde

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hmm ja jeg ser det har vært oppe til debatt tidligere. Men fremdeles så ser det ikke ut til at noen har noen erfaring med disse HVLP sprøytene. Av alle "Toolaholics" på BP, er det virkelig ingen som har noen erfaring med disse sprøytene....

Sist jeg sjekket kostet en DeVilBiss $2-400 i USA, etter hva jeg har skjønt er dette merket dominerende blandt proffene.

Som man skjønner krever de mye luft ift vanlige sprøyter.

De ganger jeg har sett proffer i aksjon har de alltid benyttet gravity feed hvlp sprøyte, de skal også være enklere å bruke for amatører...

Sist jeg sjekket kostet en DeVilBiss $2-400 i USA, etter hva jeg har skjønt er dette merket dominerende blandt proffene.

Som man skjønner krever de mye luft ift vanlige sprøyter.

De ganger jeg har sett proffer i aksjon har de alltid benyttet gravity feed hvlp sprøyte, de skal også være enklere å bruke for amatører...

Etter det jeg har funnet ut er det snakk om 1000 til 2000 l/m, men det er mulig jeg missforstår, uansett er det nok mye - det ligger jo i navnet. Men en del av løsningene er sprøyte med kompressor og alt man trenger...

Jeg har ikke noen egen erfaring med lakkeringsjobber, men det står litt om forskjellige sprøytesystemer i mai-utgaven av Cruising World. Her står det om "siphon-feed gun" og "gravity-feed gun". Det står ikke spesielt om HVLP. Konklusjonen er uansett at en gravity-feed gun er vanskeligere å bruke pga vekten av lakkbeholderen på toppen. Fordelen er at det er mulig å spraye "at all angles without sucking air and spitting fluid". En Siphon-feed gun bør holdes vannrett for å unngå dette.

Det henvises også til websidene til Awlgrip.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tar sjangsen på å løfte denne igjen. Etter å ha finlest datablader og annet kan det de ut som om de løse HVLP sprøytene kan kobles til ordinære kompressorer, om de kan fore med rundt 400 l/min. Tror vanlige sprøyter bruker romtrent halvparten. Synes det virker litt rart, men jeg har ikke forstått dette på noe annet vis. Er det ingen malere eller proff lakkerere her som har noe å si om slike sprøyter. Har litt lyst å kjøpe en, men om resultatet blir omtrent som med vanlig sprøyte så gidder jeg ikke..

• 1 måned senere...

Siden ingen kunne svare meg på denne. Måtte jeg bare kjøpe den clahs olson sprøyta og teste den. Det som er helt sikkert er at HVLP sprøyta gir utrolig lite sprøytetåke i forhold til en ordinær sprøyte, kan uten problem stå med den inne uten å måtte dekke til omgivelsene. Det virker som om den er mer følsom for viskositeten enn en vanlig kompressorsprøyte, og malinga kom faderlig fort. Det krever nok en del tilvenning, men jeg tror dette er en god løsning for å stå inne å sprøyte... Fyldigere rapport kommer..

bruker du sånne spesial siler / viskositetsmålere da, for å forsikre deg om at viskositeten blir rett ? Eller er det prøv/feil metoden som gjelder ?

Bilder ??

Tror du den tar vannbasert beis, om du tynner den tilstrekkelig ? Altså interiørbeis ? ( utvendig beis blir vel alt for tjukk vil jeg tro ? )

Suzuki

No boat needed..

Det er clas ohlson sprøyta jeg kjøpte ja, den er komplett med alt en trenger inklusiv viskisitetsmåler, kobles til 230V, ikke til kompressor. Jeg har aldri brukt viskositetsmåler før, bare tatt det på ca'en og det har fungert rimelig bra. Men det virker som om denne er mer avhengig av å ha riktig viskosotet. Jeg har bare sprayet opp noen krakker som trengte farge, men det fungerte bra. For meg er det store plusset at jeg kan rigge meg til i et hjørne av verkstedet og sprøyte der, uten at sprøtetåka ligger lav i resten av rommet. m.h.p. hva du kan sprøyte tror jeg du kan mate mye rart i den. det sto en lang liste over ulike beiser, lakker o.l. Tror egentlig at det dersom man kan tynne til riktig viskositet kan det meste sprøytes.

• 1 måned senere...

Går også og lurer på om jeg skal kjøpe meg den malingsprøyta fra Clas O. Har kompressor og vanlig koppsprøyta i dag men det blir veldig mye sprøyte støv. Skal lakkerere opp noen skott + noe innredningsdetaljer som sitter i båten. Ønsker å høre om den gir veldig lite sprøytestøv slik at det er mulig å bruke den ombord. :seeya:

Redigert av espej (see edit history)

Jeg har hatt ekstremt hektiske uker i det siste og allle prosjekter står på "stand by" også sprøyting av diverse møbler. Men jeg kan bekrefte at det blir vesentlig mindre sprøytetåke enn med tradisjonell sprøyte og kompressor.... Ville satset på en slik sprøyte om jeg skulle sprøyte noe inni båten ja.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...