Jump to content

Malersprøyte HVLP fordeler og ulemper - erfaringer?

Hallaron

Recommended Posts

:smiley: Har handlet HVLP sprøyta fra Clas Olsson i dag, er spent på hvordan den vil fungere, den ser bra ut, en enkel konstruksjon.

Skal prøve sprøyte et strøk med International Goldspar polyurethanlakk som jeg bruker innvendig på prosjektet.

Rapport følger snart. :smash:

Mvh TA

bruker disse sprøytene daglig http://www.sata.com/Produkte/produkt.jsp?index=01-01 og vil ikke anbefale å bruke disse inne uten god ventilasjon. De gir mindre lakkstøv slik at flere lakkpartikler treffer objektet, men det er langt fra støvfritt! Har sprøytet en del båter inkl. min egen inne på havneområdet og lakktåka ligger greit bortetter nabobåtene dersom det ikke er litt drag i lufta.

Livet er herlig på solkysten!

Takk for opplysningene, er opptatt av å verne meg selv i første omgang, har handlet en skikkelig maske med støv og lukt hindrende filter (friskluftsvifte) dyr sak men effektiv!

Regner ikke med at det blir støvfritt, men jeg håpet at det ville være enklere å sprøyte hovedsaklig Coelan med den.

Det blir moro å se, det blir fint med skumgummirulle og skumfordriver også. Håper at det blir litt finere med denne sprøyta. :smiley:

Mvh TA

hallaron;tror du at det kan sprøytes interiørmaling med denne ?

Kan vell sprøyte all maling med en sånn, kansje lurt å regne to strøk. Tynn den ut, for å få eit kjempe resultat. (passe tynn) Heng det litt godt fast emne som skal sprøytes, så slipper du å løpe i ring. "tog du den"

Det blir moro å se, det blir fint med skumgummirulle og skumfordriver også. Håper at det blir litt finere med denne sprøyta. :smiley:

Det blir finest med sprøyta og det er lett , ikkje legg formye på i slengen . Men se att den flyte sammen. Lett for att den siger vist du legger for mye på, altid ha bevegelse i sprøyta når du sprøyter, over lapp med 50 -50 . det går så fint så. :discuss:

Har ikke brukt HVLP sprøyta mi så mye, men den virker å være veldig nøye på riktig viskositet. Er malinga for tynn, renner det bare, er den for tykk kommer det ingenting ut. Virker nesten som om høytrykksprøyter fungerer over et større viskositetsområde. Noen som har samme erfaring.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har brukt min på badet. Orket ikke rive ned alle de gamle "marmor-panelene" og legge fliser, så jeg bestemte meg for å sprøytemale veggene i stedet. Det fungerte bra med sprøyten fra Clas, men man MÅ dekke til alt som ikke skal males. Man kan justere lufttrykk og malingsmengde, i tillegg til viskositeten, men for at dette skulle bli bra, måtte jeg ha ganske mye luft og lite maling, slik at det ble en del tåke. Neste prosjekt er å sprøyte skott og innredning i båten. Da kommer jeg til å dekke til alt som ikke skal lakkeres.

Det verste med sprøytingen er vel at det er alt det andre som tar tid. Dvs tildekking, maskering og rens av verktøy, mens selve sprøytejobben går på null tid.

• 2 år senere...

Nei, jeg har god erfaring generelt med bosch, så jeg har ingen grunn til å mistro Bosch sine produkter. Jeg kjøpte meg jo en slik HVLP løsning på Clas Ohlson tidligere, og etter å ha brukt den to tre ganger, er vel erfaringen at når malingen har riktig viskositet så fungerer den helt greit. Har nok allikevel fortsatt å bruke tradisjonelle sprøyter etter at jeg skaffet meg denne. Mulig at dette blir anderledes nå i høst, holder på å gjøre ferdig nytt verksted i Garasjen, der har jeg satt av noen få kvadratmeter til lakking/maling. Tanken er nok at det skal være mulig å fyre opp sprøytepistolen uten alt for mye tilrigging og tildekking..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 13 år senere...

Løfter denne.

Noen som har erfaring med å bruke HVLP på båt?

Jeg har en Bosch pfs 5000 - men har foreløpig kun brukt den til utendørs maling av hus.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...