Jump to content

Daycruiser 17-21 fot


ADNOH

Recommended Posts

I dette segmentet er det mye rart å velge mellom, list deg opp noen kriterier først og let deg frem til 3-5 båttyper du synes er greie, så begynner du å telle plusser og minuser med hver... Når du ha har 1-3 båter igjen, er mye gjort...

 

Men, for å svare på det du spør om... ville jeg sett meg om etter en fint brukt Draco... er mulig å få til den prisen, men forutsetter nok en del egenarbeid.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

hva forlanger du av motor/Fartsegenskaper?

Hvilken bokomfort krever du?

Design?

 

Hva kan du gjøre selv?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo noen alternativer.

With 20 fot daycruiser

Draco 18 og registrert boggi båthenger

Draco 18 DC

Draco Daycruiser 18DC

 

men kanskje du får mer for pengene ved å gå ned et par fot.

og da er (etter mitt syn) gode eksempler å se etter GH 17/Rana 510 , Wesling, Skibsplast 490. Gjerne med ca 90 hk motor

 

Lykke til

og kos deg med letingen :cheers:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve å kikke på Fjord Wing 19, Nidelv 18 og Wester 18 i tillegg til tidligere nevnte Draco.

Helt enig. Glemte disse i farten

 

Fjordling er også ett godt alternativ, stødig og god om du får tak i en med en inntakt vanntunell, og har rimelig lett for motor!

LODDA

Denne også er en classiker :cheers:

 

Var det eg som skulle kjøpe en slik båt, ville eg nok kjøpt en båt med utenbordsmotor. Mye lettere dersom noe skulle gå galt med motor. Dessuten er den jo lettere og billigere å bytte dersom dette skulle bli nødvendig!

Jeg også men i den størreslsen som var estimert er det ikke mange av de til den prisen. Men den som leter han finner.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag, men jeg har problemer med å se at de faller i korrekt prisleie. Skal du ha litt lekre linjer og spenstig fartspotensiale i dette prisleie, kommer du ikke utenom Bayliner.

 

Det morsomme, som svært få tenker over, er at de foreslåtte båtene med utenbords er av eldre karakter, og til nevnte priser følger en eldre totakter med på kjøpet. Da klarer disse båtene 30-40knop maks, og bruker 70-80 liter i tima på fullt. Trekker du ned til marsjfart på 20-25knop, bruker du fortsatt rundt 30 liter i tima... Og du må handle totaktsolje for feriepengene hver sommer fremover, pluss at du etterhvert opparbeider en anseelig erfaring med sotrensing av tennplugger og gehørs-synkronisering av forgassere.

 

Om du derimot handler en Bayliner i samme prisleie, får du en penere båt med innenbordsmotor. Dermed slipper du totaktsolje. Du topper nærmere 50 knop, og da med et forbruk rundt 80 liter i tima. Trekker du ned til "de andres" toppfart, kjører du billigere enn dem. Og du har en økonomisk marsjfart rundt 30 knop, hvor du bruker rundt 20 liter i tima. Min har vært nedpå 18 liter i tima gjennomsnittlig på en tank, men jeg har truffet helt optimalt med propellen.

 

Problemområdene på en brukt Bayliner med V8 er gamle drev og tette risere, så vær obs.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Om du derimot handler en Bayliner i samme prisleie, får du en penere båt med innenbordsmotor.

Vel , er vel delte meninger om akkurat det.

Og en gammel bayliner med like gammel (saltvannskjølt) V8 er vel ikke akkurat vedlikeholdsfri den heller..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vel , er vel delte meninger om akkurat det.

Jada. Noen liker pinnebåter, andre frakteskuter. Vi finner mange her som elsker vannscootere, og like mange som hater dem. Folk er forskjellige. Fasongen på Bayliner Capri og Ciera fra slutten av 80-tallet er imidlertid til forveksling lik den fasongen som skandinaviske daycruisere fortsatt opererer med, og i så måte er det snært få som synes de er stygge. Om vi derimot kikker på en skandinavisk daycruiser fra samme tidsepoke og tilsvarende innkjøpskostnad i dag, får den straks et mer antikvarisk preg.

 

Og en gammel bayliner med like gammel (saltvannskjølt) V8 er vel ikke akkurat vedlikeholdsfri den heller..?

Ingen av Baylinerne som ble levert med saltvannskjølte motorer for 20 år siden har originalmotoren intakt i dag. Det er byttet til nyere motor, med ferskvannskjøling, i alle jeg vet om. Et gjennomsyn på finn.no bekrefter også dette. Så om drevet ikke raper eller lekker, samtidig som riserne er like varme på begge sider og eksosslangene ikke er morkna, har du rimelig båt i mange år. Den originale servostyringa kan forresten også være noe dritt, men det koster ikke mange båtpengene for et konverteringssett til ren hydraulisk styring.

 

Sammenlignet med gammel totakter er V8 himmelen, bare man vet hva man skal se etter. Også lyden da... Jeg har lydopptak av at båtmotoren min startes som vekkelyd på telefonen. Man blir i godt humør hele dagen av å våkne til slikt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...