Jump to content

Is til kjøleboks

Elise

Recommended Posts

Fryseren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Fiskemottak har vel is i massevis. Når jeg var russ i Tønsberg (dæven, det begynner å bli lenge siden...) kjøpte vi is til å holde ølet kaldt på nøtterøsiden av kanalen rett før du kommer til kanalbroa (østfra). Så spørs det bare om dette firmaet eksisterer lenger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tror nok jeg ville prøvd å stikke innom fiskehandleren / delikatesse butikkene i tettstedene/byene på ruta di. De posene med is du får kjøpt i enhver butikk og bensinstasjon / kiosk (f.eks. mr. iceman) mener jeg inneholder så mye luft at de smelter mye raskere enn "kvalitets is"

Trygve

I Tønsbergskjærgården har du Kiwi i Vrengensundet som selger den beste isen, i tillegg har du fiskemottaket på Hvasser og i Tønsberg som er nevt tidligere.

Med den beste isen mener jeg store isbiter som holder seg lenge, ikke knust som som fiskemottakene har. Har ligget tre døgn på to poser is fra Kiwi i min 80 liters isboks.

Jeg har alltid en del 1,5 liters brusflasker som er fylt med vann i fryseren. Når vi skal ut med båten tar jeg med en to tre stykker og vi har kjøling i et par dager. Da har du også isvann etterhvert når det smelter...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Skal du kjøpe dette hos fiskeselgeren lønner det seg å bestille på forhånd.

I alle fall høre med dem om du må bestille.

Dette er nemlig populært og de gangene jeg skulle ha det, har jeg fått beskjed om å bestille tidligere i uka.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Bare et lite tips, hvis man velger å bruke flasker med is. Hvis du har drenering på isboksen din, så lønner det seg å ta korken av flaskene, slik at vannet renner ut dem, etterhvert som det smelter. Da slipper isen å kjøle ned vannet som du ikke har bruk lengre og da varer den lenger. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Dette må da være tøys!

Det vannet som du da slipper ut av kjøleboksen har et temperatur på ca 0 grader - ellers ville det ikke har tint. Det kjøler fortsatt fint. Slipper du det ut så må volumen erstattes med luft fra utsiden som har atskillig høyre temperatur (enn om lavere varmekapasitet).

Nei, etter gammel skolelærdom holder en blanding av vann og is null grader. Først når den siste isbiten er smeltet i vannet så stiger vanntemperaturen. Dvs inntill da kjøler is/vann-blandingen din kjøleboks.

hmmm er ikke helt sikker men før jeg lagde drenerings hull i min kjøle boks holdt i hvertfall ikke isen så lenge som den gjør nå, ca 20 kg holdt før 2-3 døyn nå 5-6 døyn, men jeg bruker heller ikke flasker lager is i melke kartonger å store brød poser, som jeg knuser oppi boksen ett tips vis kjøle boksen står i sol steken legg ett vått håndkle over å bløt det med gjevne mellom rom

Det er ikke tvil om at Andreas har rett i dette! Det er jo 0 grader i vannet. Hvorfor skal du slippe ut dette? Du må ikke "kjøle ned" dette vannet, det er allerede kaldt. Ettter noen timer/dager vil det bli like varmt som omgivelsene ellers i isboksen. Selv da lønner det seg å beholde det i boksen. En liter vann krever mye mer energi (varme) enn en liter luft for at temperaturen skal stige en grad. Har du ikke is, kan du tilogmed få en slags kjøling ved å fylle isboksen halvfull med vann fra springen. Men det blir jo et j@vla klin da...

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

God sommer!

Brdr. Bergren, fiskehandleren i Sandefjord selger ny fiskekasse med is til 125kr, brukt/ om du bringer egen til 75kr. Brukt lukter selvsagt noe.

Hilsen en idiot med hodet nedi gearet på Marna L2.

"Gammalt er jevt når det virkær"

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

da lurer jeg på hvorfor isen holder dobbelt så lenge i min kjøle boks, nå som jeg har lagd drenerings hull ???????????

Det rette spørsmålet er vel ikkje kor lenge det er is i kjøleboksen, men kor lenge og kor kaldt det er der. Eg vil tru at når du tapper ut vatnet av isen, vil lufta isolera slik at isen tiner saktare, og kjøleboksen blir litt varmare, enn om kjølevatnet hadde blitt verande i kjøleboksen.

da lurer jeg på hvorfor isen holder dobbelt så lenge i min kjøle boks, nå som jeg har lagd drenerings hull ???????????

Tja, si det... I alle slike situasjoner finnes det rammebetingelser som kan endre situasjonen betraktelig.

Dersom vannet (den tinte isen) i ditt tilfelle flyter fritt nede i boksen så kunne det tenkes at det leder varmen fra boksveggene mye raskere bort til isen. I et slikt tilfelle kunne f eks det være en fordel å fjerne vannet for isteden å ha luft som isolerer mye bedre.

Når du derimot har isen i en kanne hvor vannet blir der hvor isen var før, så er det en fordel å beholde vannet inntil hele isen er smeltet.

Og mens jeg skriver dette blir jeg klar over at det er vel nettopp dette som er tilfellet når du drenerer vannet ut av boksen. Så, ja, det er veldig godt mulig at det lønner seg å drenere boksen siden vannet da ikke lenger leder varmen fra boksens vegger til den fortsatt eksisterende isen. Beklager at jeg ikke så denne effekten tidligere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...