Elise Startet 2.Juli.2006 Del på Facebook Startet 2.Juli.2006 Om et par uker har vi planer om en tur fra Fredrikstad til Kristiansand, hvis det ikke blåser hatter og høy da. Trenger i den forbindelse noen tips om muligheter for kjøp av is til kjøle boks på den strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Fryseren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Herman Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Fiskemottak har vel is i massevis. Når jeg var russ i Tønsberg (dæven, det begynner å bli lenge siden...) kjøpte vi is til å holde ølet kaldt på nøtterøsiden av kanalen rett før du kommer til kanalbroa (østfra). Så spørs det bare om dette firmaet eksisterer lenger. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lodda Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Hehe... ja i fryseren får man is om man gidder å fryse opp 100 isposer... I mange butikker får man kjøpt poser med isbiter, tror de er på 2,5 kilo eller lignende. Eller så kan du stikke innom på en butikk som selger fersk fisk... de har nok is. LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
bare lek(k)er Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Tror nok jeg ville prøvd å stikke innom fiskehandleren / delikatesse butikkene i tettstedene/byene på ruta di. De posene med is du får kjøpt i enhver butikk og bensinstasjon / kiosk (f.eks. mr. iceman) mener jeg inneholder så mye luft at de smelter mye raskere enn "kvalitets is" Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 På fiskemottaket i Langesund får du is, skulle vel passe bra på ruta di kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Oblivious Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 I Tønsbergskjærgården har du Kiwi i Vrengensundet som selger den beste isen, i tillegg har du fiskemottaket på Hvasser og i Tønsberg som er nevt tidligere. Med den beste isen mener jeg store isbiter som holder seg lenge, ikke knust som som fiskemottakene har. Har ligget tre døgn på to poser is fra Kiwi i min 80 liters isboks. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Før jeg fikk båt med Danfoss, hadde jeg isboks. Stor. Bygget av 75 mm. Div. Hadde alltid noen sånne vannfyllte spylevæskekanner i frysa hjemme. To-tre sånne i isboksen holdt det kaldt i tre.fire dager. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 generelt er det blitt svært vanskelig å fatt i is. For 5-7 år siden fantes dette overalt, nå er det f.eks umulig å få fatt på is på Koster.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Jeg har alltid en del 1,5 liters brusflasker som er fylt med vann i fryseren. Når vi skal ut med båten tar jeg med en to tre stykker og vi har kjøling i et par dager. Da har du også isvann etterhvert når det smelter... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Dassic Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 (redigert) Fiskerenes Salgslag i Grimstad, som tidligere er omtalt på grunn av ekstreme dieselpriser, har is til salgs. Dyrt er det heller ikke - pleier å betale 30 kr for en stor kjøleboks. Redigert 3.Juli.2006 av Dassic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 3.Juli.2006 Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Skal du kjøpe dette hos fiskeselgeren lønner det seg å bestille på forhånd. I alle fall høre med dem om du må bestille. Dette er nemlig populært og de gangene jeg skulle ha det, har jeg fått beskjed om å bestille tidligere i uka. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Dassic Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Helt unødvendig i Grimstad. De har enorme mengder til enhver tid... Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Er stort sett is og få fatt i på fiskebrygga i Kristiansand også som regel er det minst en av oss som har is selv om det kan være litt verre akkurat nå under quart uka. Sitér dette innlegget Link to post
hav fisker`n Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 første stopp for deg/dere er utgård kilen der selger di is ca 50 kr for en kasse, men det er nesten gratis å lage is sjøl i frysern 1,5 liter melke kartonger og 6 liters brød poser pleier å gjøre susen Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Bare et lite tips, hvis man velger å bruke flasker med is. Hvis du har drenering på isboksen din, så lønner det seg å ta korken av flaskene, slik at vannet renner ut dem, etterhvert som det smelter. Da slipper isen å kjøle ned vannet som du ikke har bruk lengre og da varer den lenger. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
OT-flyktning Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Dette må da være tøys! Det vannet som du da slipper ut av kjøleboksen har et temperatur på ca 0 grader - ellers ville det ikke har tint. Det kjøler fortsatt fint. Slipper du det ut så må volumen erstattes med luft fra utsiden som har atskillig høyre temperatur (enn om lavere varmekapasitet). Nei, etter gammel skolelærdom holder en blanding av vann og is null grader. Først når den siste isbiten er smeltet i vannet så stiger vanntemperaturen. Dvs inntill da kjøler is/vann-blandingen din kjøleboks. Sitér dette innlegget Link to post
hav fisker`n Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 hmmm er ikke helt sikker men før jeg lagde drenerings hull i min kjøle boks holdt i hvertfall ikke isen så lenge som den gjør nå, ca 20 kg holdt før 2-3 døyn nå 5-6 døyn, men jeg bruker heller ikke flasker lager is i melke kartonger å store brød poser, som jeg knuser oppi boksen ett tips vis kjøle boksen står i sol steken legg ett vått håndkle over å bløt det med gjevne mellom rom Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 (redigert) Det er ikke tvil om at Andreas har rett i dette! Det er jo 0 grader i vannet. Hvorfor skal du slippe ut dette? Du må ikke "kjøle ned" dette vannet, det er allerede kaldt. Ettter noen timer/dager vil det bli like varmt som omgivelsene ellers i isboksen. Selv da lønner det seg å beholde det i boksen. En liter vann krever mye mer energi (varme) enn en liter luft for at temperaturen skal stige en grad. Har du ikke is, kan du tilogmed få en slags kjøling ved å fylle isboksen halvfull med vann fra springen. Men det blir jo et j@vla klin da... Redigert 5.Juli.2006 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hav fisker`n Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 da lurer jeg på hvorfor isen holder dobbelt så lenge i min kjøle boks, nå som jeg har lagd drenerings hull ??????????? Sitér dette innlegget Link to post
hoistthesails Svart 5.Juli.2006 Del på Facebook Svart 5.Juli.2006 God sommer! Brdr. Bergren, fiskehandleren i Sandefjord selger ny fiskekasse med is til 125kr, brukt/ om du bringer egen til 75kr. Brukt lukter selvsagt noe. Hilsen en idiot med hodet nedi gearet på Marna L2. "Gammalt er jevt når det virkær" Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Elise Svart 6.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Takk for tips. har ikke fått svart tidligere pga Blu........ som ikke klarer og levere internett linje. Jeg fryser vann i isbokser hjemme, og banker de ut og får fine isblokker som kjøler bra, men de holder ikke i tre uker. God sommer Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 da lurer jeg på hvorfor isen holder dobbelt så lenge i min kjøle boks, nå som jeg har lagd drenerings hull ???????????Det rette spørsmålet er vel ikkje kor lenge det er is i kjøleboksen, men kor lenge og kor kaldt det er der. Eg vil tru at når du tapper ut vatnet av isen, vil lufta isolera slik at isen tiner saktare, og kjøleboksen blir litt varmare, enn om kjølevatnet hadde blitt verande i kjøleboksen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 da lurer jeg på hvorfor isen holder dobbelt så lenge i min kjøle boks, nå som jeg har lagd drenerings hull ??????????? Tja, si det... I alle slike situasjoner finnes det rammebetingelser som kan endre situasjonen betraktelig. Dersom vannet (den tinte isen) i ditt tilfelle flyter fritt nede i boksen så kunne det tenkes at det leder varmen fra boksveggene mye raskere bort til isen. I et slikt tilfelle kunne f eks det være en fordel å fjerne vannet for isteden å ha luft som isolerer mye bedre. Når du derimot har isen i en kanne hvor vannet blir der hvor isen var før, så er det en fordel å beholde vannet inntil hele isen er smeltet. Og mens jeg skriver dette blir jeg klar over at det er vel nettopp dette som er tilfellet når du drenerer vannet ut av boksen. Så, ja, det er veldig godt mulig at det lønner seg å drenere boksen siden vannet da ikke lenger leder varmen fra boksens vegger til den fortsatt eksisterende isen. Beklager at jeg ikke så denne effekten tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 6.Juli.2006 Del på Facebook Svart 6.Juli.2006 Dette må da være tøys!Det er nok ikke det, men jeg ser at du har funnet ut litt mere om emnet, så da er vi vel enige. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.