Jump to content

Nye regler for aldersgrenser for å føre båt

rhea

Recommended Posts

Det går rykter om at det kommer nye aldersgrenser og andre grenser på motor og båtstørrelse for å føre båt fra neste år. Er det noen som kjenner til dette?

Har hørt snakk om dette jeg også. Reglene er ikke fastsatt enda. Har hørt det har sitt utspring i båtførerprøven som trolig blir obligatorisk fra neste år uten at jeg vet noe sikkert :rolleyes: .

Norge er generøs når det gjelder å føre båt i dag. Er man 16 år kan man føre en båt opp til 15 meter uavhengig av motorstørrelse og antall knop. Sverige og Danmark har strengere regler. Der er den øvre grensen 12 meter. Er ikke dette riktig? Noen som kan suplere?

Har det i det hele tatt vært oppe som tema å samordne "aldersgrensen" mht krav til båten opp mot båtførerprøve? Jeg mener, dersom båten er slik at man må være eksempelvis som nå minst 16 år for å føre den.... burde man da ikke ha båtførerprøven for å føre den? ...eller skal man absolutt skille på hva man kan føre når man passerer en viss alder og hva man kan føre med "båtlappen"?

Norge er generøs når det gjelder å føre båt i dag. Er man 16 år kan man føre en båt opp til 15 meter uavhengig av motorstørrelse og antall knop. Sverige og Danmark har strengere regler. Der er den øvre grensen 12 meter. Er ikke dette riktig? Noen som kan suplere?

I Sverige gäller att man måste ha Skepparexamen el motsv för att föra fritidsbåt större enn

12m og bredare enn 4m............

du kan alltså ex. föra en båt 15 * 3,95 her utan skepparexamen.......

S/Y Gunga Din

Norge er generøs når det gjelder å føre båt i dag. Er man 16 år kan man føre en båt opp til 15 meter uavhengig av motorstørrelse og antall knop.

No som me først er inne på det, hadde det ikkje vore ein ide å auke aldersgrensa litt og senke 15 meter grensa til for eksempel 10 meter og begrense antall hester til 100 eller noko slikt. Synst det virker litt vel drastisk å måtte ta båtførerprøve berre for å kjøre ei 15 fots jolle med 5 hk :nonod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

ja, du kan ha rett i det, Sinten... - men jeg mener det bør også være tilstede kunnskap om sjø, regler og adferd hvis du går litt utover de størrelser du nevner avslutningsvis som trengs for den bredere del av førstegangsbrukere... - Det er ikke alle som er oppvokst med fjorden som nærmeste nabo og får det jevnlig inn med oppveksten hvis de er interressert i sjøliv....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Dette er den viktigste delen av kvalifikasjonskravet, ikke minstealderen.

Hvor finner du den vurderingen? Jeg mener å huske at våre kjære myndigheter har utredet seg fram til den motsatte konklusjon, og sagt at "nødvendig ferdighet" er et såpass uklart begrep at det først og fremst er aldersgrensen som håndheves.

Den som leter kan forresten finne følgende gullkorn i gamle stortingsmeldinger:

"Departementet mener at det er lite hensiktsmessig å gjøre båtførerbeviset obligatorisk når det på sikt må antas at samtlige barn som har gjennomgått grunnskolen har fått kunnskap om ferdsel mv til sjøs som tilsvarer båtførerprøvens kunnskapsnivå."

:rolleyes:

(Det må påpekes at dette er skrevet en stund før Djupedal var påtenkt som statsråd.)

Dette er positivt feil, BARN under 16 år kan ikke føre (med føre menes ha ansvaret ombord, de kan selvsagt styre når mor eller far er fører) fartøy større enn 8 meters lengde, med større motorkraft enn ti hester, og her kommer rosinen i pølsa: og som kan oppnå større hastighet enn ti knop.

Det betyr at om poden kjører i ring med pioner8'en med en 6 hester på hekken, og moroa kommer ut av vannet, og opp i 12-15 knop, er dette ulovlig, og den som har lånt ut fartøyet kan straffes med bøter, og i grovere tilfeller inndragning.

Redigert av Mergulhito (see edit history)

Dette er positivt feil, BARN under 16 år kan ikke føre (med føre menes ha ansvaret ombord, de kan selvsagt styre når mor eller far er fører) fartøy større enn 8 meters lengde, med større motorkraft enn ti hester, og her kommer rosinen i pølsa: og som kan oppnå større hastighet enn ti knop.

Hva er positivt feil?

Er barn 16 år kan de ikke samtidig være under 16 år. :confused:

Ellers er det jo riktig det du skriver.

:yesnod:

Hvis det er uklart for et båtmenneske hva som ligger i "nødvendig ferdighet" så kan man med letthet trekke den konklusjon at ferdigheten/kunnskapsnivået ikke er godt nok.

Joda, det høres fornuftig ut, men jeg lurte bare på om dette med nødvendig ferdighet er din personlige vurdering eller om det det var en mer formell vurdering som lå til grunn. Så langt har min beskjedne graving kun funnet at det offetlige i utgangspunktet sier det motsatte.

(Skal man diskutere med politi eller kystvakt så er det kanskje lurere å kunne referere til noe annet enn skipper Worse... :lol: )

(Skal man diskutere med politi eller kystvakt så er det kanskje lurere å kunne referere til noe annet enn skipper Worse... :lol: )

Si ikke det, det er godt mulig at det holder. :lol:

Eller kanskje politiet ber om at du kan bevise ferdighetene med å føre båten der og da? :flag:

Eller kanskje politiet ber om at du kan bevise ferdighetene med å føre båten der og da? :flag:

Det må de gjerne, men poenget var at dersom myndighetenes vurdering er at "nødvendige ferdigheter" er et så uklart begrep at det først og fremst er aldersgrensen som gjelder er det noe helt annet enn Worses påstand om at nødvendige ferdigheter er viktigere enn alder. Spørsmålet er altså hvilke ferdigheter det er snakk om å bevise.

"Nødvendige ferdigheter" er ikke et uklart begrep, men det er relativt. Og det må det være, for det må stilles andre krav til ferdigheter for å ha ansvaret for en 15-tonns 49-foter i 30 knop enn for en 2-tonns snekke i 7 knop. Ferdighetskravet er naturligvis vanskelig kontrollerbart under rutinekontroller, men straks en anelse lettere etter et uhell ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg for min del synes det er veldig bra at man ser på aldersgrensen og de ulike "båtgrensene" i forbindelse med denne. Jeg har nevnt det før og jeg synes det er for mye fokus på fart og for lite på "skipets" størrelse og vekt. Selvsagt er fart viktig da for eksempel bevegelsesmassen (som kan forvolde skade på andre og andres fartøy/eiendom) er avhengig av farten i andre potens. Men dersom massen er MYE større i et annet fartøy vil dette likevel kunne bli merkelig med dagens regler.

Under forutsetning av at han/hun har et visst minimum av båtførerferdigheter/kunnskaper som nevnt av SkipperWorse:

En ungdom på 15 år har eksempelvis lov å føre en 24 fot tresnekke på 2000 kg og en gammel motor på opp mot 10 hk.

Den samme ungdommen har ikke lov å føre en flytende fender (=gummibåt) med en 4 hester påhengsmotor som drar båten opp i plan til ca 14 knop.

Med hensyn til bevegelsesmassen til disse to "fartøyene" viser jeg til et tenkt regneeksempel der snekka har den 5-doble bevegelsesenergien:

Bilde

Enig i Helge sine uttalelser. Verden har kommet videre og det er vell ikke lenger det store behovet for en på under 16 år å ha muligheten for å føre en stor båt.

De båtene det er sannsynlig at en liten kar eller jente for den sags skyld vil føre i dag er en jolle, denne blir ikke ført i næring eller daglig drift av gård eller lignende men "just for fun". Og dagens joller med 10 HK går stygg fort.

max 5m og 5HK uansett fart burde være tilstrekkelig for en under 16 år.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Nøyaktig hvor eventuelle nye grenser (i meter, knop eller hestekrefter) bør gå dersom aldersgrensen holdes på 16 år, har ikke jeg noen veldig klare meninger om. Særlig antallet hestekrefter synes jeg er et vanskelig spørsmål (5? 8? 10? 15?...). Jeg for min del har imidlertid en klar formening om at å føre båter opp mot 8 m og sikkert da i noen tilfeller over 2500 kg ikke nødvendigvis er så fornuftig. På farten synes jeg imidlertid faktisk man kunne gå "litt" opp dersom man ikke velger å beholde 10 knop ...og særlig dersom man ikke lenger får føre store tunge båter.

15 knop er eksempelvis ikke mer enn 27,8 km/t og 10 knop er kun 18,5 km/t. Jeg tror det er greit å sammenligne så moderate hastigheter som 27 og 18 km/t med i hvilke hastigheter podene våre på 12 til 15 år sykler rundt i gatene og da særlig i nedoverbakkene... for å sette dette litt i perspektiv :yesnod: Mer enn 15 knop (og i hvert fall mer enn 20 knop) synes imidlertid også jeg er en for høy hastighet for de under 16 år.

max 5m og 5HK uansett fart burde være tilstrekkelig for en under 16 år.

Berre 5 HK :cryin: Ikkje ver så streng då :wink:

Men tilbake til denne obligatoriske båtførerprøven som muligens vert innført neste år, vert dette ein teoretisk prøve som legg mest vekt på vikepliktreglar, navigasjonsreglar osb? Eller vert litt praktisk og? Og korleis vert det med "eksamen", vert det både praktisk og teoretisk "eksamen" som det går ann å stryke på eller vert det tilsvarande til det trafikalegrunnkurset som finst for bil der det ikkje går ann å stryke :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Kven er det eigentleg som er "råtassane" til sjøs? 40årige, nyrike bergenserar som kjøper 58fot Princess og seiler den rett på land eller 12årige "vesleguten"? "Vesleguten" er mykje meir forsiktig enn dei store svette grisane som kjøper sin første båt som "bare" er 58fot og seier "at neste sommar skal eg ha meg ein på 70 fot for då har eg erfaring med båtar. då er eg ekspert".

Sjølv er eg 15 år og seiler rundt i snekkene mine (fine er dei og sjølvsagt :D), og einaste eg høyrer frå vaksne som ser meg er kor positivt overraska dei er over kor flinke "småungane" eigentleg er til å køyre, medan den 40årige, nyrike bergenseren køyrer inn i hamna i 15 knop.

For å ta eit eksempel frå ei verkeleg hending i den lokale gjestehamna:

Den nyrike bergenseren kjem med si store skute (Princess 48 trur eg det var.. hugser ikkje heilt) brasande inn i gjestehamna med ein helvetes hekksjø. Då han skulle leggje inntil brygga, forlangte han at båtar skulle flytte seg for at her skulle han liggje. Måten han la inntil på var omtrent som om han sto på flybridgen og kasta ut tusenlappar til båteigarane med sine "bare 28 fot" som han krasja i. Han krasja borti MINST 3 båtar.

Slike folk har absolutt INGENTING på sjøen og gjere!

Då eg fekk mi første jolle, var det ein With 8fot med 5hk. Gjekk vel i ein rundt 14knop med ein liten 10åring oppi. Hadde jo sjølvsagt hatt grundig opplæring frå bestefar min som har jobba som har vore chief på supplybåt i "alle år". Etter eg fekk meir erfaring med den, så fekk eg lov til å køyre lenger og lenger frå naustet... Men eg fekk aldri gå frå kai utan redningsvest og årer. Då eg var 13 fekk eg bruke ein Askeladden 430 med Tohatsu 9,9 (oppskrudd, sjølvsagt).. Men eigentleg har eg alltid HATA lyden frå påhengsar heilt sidan første gong eg høyrde den lyden, så då begynte eg å få sansen for tresnekker. Eg og "besten" gjekk til innkjøp av ein 24fot sjark med Sabb 2G, og den brukar eg framleis. Det året eg var 14 reiste eg på tur med den åleine... over 30nm frå "besten". Før eg reiste på den turen hadde eg tatt båtførarprøva. I år så skal eg og ein kompis enda lenger er planen.

Altså mitt poeng er å begynne med småbåtar og få erfaringar om korleis sjøen kan vera i uvêr og fint vêr, og gå høgare og høgare opp i storleik.

Men tilbake til denne obligatoriske båtførerprøven .....................

Hej Sinten !

Jag leste förrförra året på Sjöbefälskolen her i Göteborg.....(Kystskipper Heavy el motsv på Norsk,

Fartygsbefäl kl VII (STCW II/3) kursen er på heltid ca 3/4år)

vi frågade läraren om provet i Vikeplikt hur många % rett vi måste ha för att klara det......

ca 70 frågor tror jag det var..........han tittade förvånat på oss..........100% sa han sen,

vi släpper ikke ut noen härifrån som ikke kan...........det var ord o inga viser :smiley:

(många fikk göra om provet både en o två o 3 ganger......)

men för båtförerpröven behöver du ikke oroa dig det minsta...det grejjar du lett....

o utan o veta så får du sikkert ha några feil uten o stryke, Poseidon kan sikkert ge dig besjed!

S/Y Gunga Din

Kven er det eigentleg som er "råtassane" til sjøs? 40årige, nyrike bergenserar som kjøper 58fot Princess og seiler den rett på land eller 12årige "vesleguten"?

Er langt på vei enig med deg.

Så selv to unggutter ute i ei 20 fots snekke her om dagen og fikk spørsmål fra madamen om det var lov. Argumenterte selv med at det er vell så trygt det som en lite gummijolle med 10 hesters motor

Hadde selv 9,9hk (egentlig 13,5hk) da jeg var 12-16, båten var en 14 fot askeladden og den gjorde 17-18 knop og jeg klagde ikke jeg.

Problemet er at blant folk flest er det en generell oppfattning om at en person under 16 år kan føre båten så lenge motoren er under 10hk. De glemmer at den skal gå max 10 knop. Kanskje bør en endre på reglene og lage dem enklere slik at de blir overholdt. Derfor mitt forslag til max 5 HK da er farten uansett ikke verre enn at det er forsvarlig for ungdom å føre alene.

Blir reglene for kompliserte blir de ikke forstått og følgt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Til oaasheim : Jeg er ikke det minste i tvil om at enkelte 15-åringer er MYE bedre skikket til å føre båt enn enkelte av de godt voksne. Her teller nemlig slett ikke bare alder og modenhet (noen blir forresten aldri "moden") men også erfaring og opplæring. Men i den grad man skal ha aldersgrenser (for å kunne kjøre bil og for å føre ulike båter? samt også for for kjøp av øl, vin og brennevin osv) bør vel disse aldersgrensene settes fornuftig.

Som jeg allerede har antydet har jeg for min del ingen krystallklare meninger om eksakte grenser for maks båtlengde, maks motorkraft osv. Jeg mener imidlertid at dagens regler for de under 16 år er litt ubalanserte mht grensene for fart kontra lengde (og dermed vekt) på båten.

Man kan kanskje si at opplæring og erfaring er viktigere enn alder.... men et sted må vel grensen gå for når man kan føre en slik og slik båt - selv med båtføreropplæring? 11-åringer bør vel ikke alene få føre båter som gjørt 50 knop :lol: ...så det er bare et spørsmål om hvor grensene skal settes (både aldersgrense og grenser for fart, lengde/vekt osv) for at dette skal bli nogenlunde fornuftig.

Så selv to unggutter ute i ei 20 fots snekke her om dagen og fikk spørsmål fra madamen om det var lov. Argumenterte selv med at det er vell så trygt det som en lite gummijolle med 10 hesters motor

Tja... med 10 hk motor er jeg kanskje tilbøyelig til å være enig mht "trygt". For med den motorstørrelsen kan man lett komme over 20 knop om båten er lett og lettplanenende nok (men da er den også ulovlig med dagens regler). Men jeg vil ikke nødvendigvis si det er mer forsvarlig for de under 16 med ei ganske stor snekke på eksempelvis 7,5 m og 2500 kg i forhold til en gummibåt med en 4 eller 5 hk motor på! Da oppnår man gjerne bare moderate 13 - 15 knop. Likevel er den store tunge snekka "lovlig" i dag, mens den lille gummibåten som gjør 14 knop med en 4 hester på ikke er det.

Derfor mitt forslag til max 5 HK da er farten uansett ikke verre enn at det er forsvarlig for unge å føre alene.

Bare 5 Hk kan kanskje høres "strengt lite" ut, men er egentlig kanskje ikke så dumt?

Blir reglene for kompliserte blir de ikke forstått og følgt.

Enig

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...