oaasheim Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Regelen burde vel eigentleg vore "Opptil 8m (26,6fot) og max 10knop"... Det burde vore perfekt. Kor mange har ein båt som er under 8m med 300hk som går under 10knop? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Jeg forsøker å følge litt med på hva som skjer på dette feltet, men det eneste som er klart så langt er at alt er uklart Foreløpig finnes ifølge mine kilder to forslag: 10 m / 10 HK / 10 knop (dette kommer fra seilbåtfolket) 8 m / 35 HK / 15 knop (dette kommer fra motorbåtfolket) Med hensyn til aldersgrenser, overgangsordninger, eksakte sertifikatkrav, osv - så synes det meste å være uklart. Det eneste som ser ut til å være fastlagt er at minstekrav vil bli innført fra sommeren 2007. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sinten Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 (redigert) men för båtförerpröven behöver du ikke oroa dig det minsta...det grejjar du lett.... o utan o veta så får du sikkert ha några feil uten o stryke, Poseidon kan sikkert ge dig besjed! Så du trur at den obligatoriske båtførerprøven vil verte liknande den frivillige som finst i dag? Altså kunn ein teoretiskprøve, det er med andre ord ikkje eit sertfikat men meir eit "kurs" i reglar og lovar? Redigert 4.Juli.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Helge Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Regelen burde vel eigentleg vore "Opptil 8m (26,6fot) og max 10knop"... Det burde vore perfekt. Kor mange har ein båt som er under 8m med 300hk som går under 10knop?Man trenger ikke noe i nærheten av 300 hk før man står og håndterer rimelig heftig bevegelsesenergi i en 26 fot båt.....! DU er 15 år oaasheim og etter det du skriver å dømme rimelig båtvandt. Men skal en 12-åring (min yngstemann er 12) også kunne kjøre alene rundt i en 26-foter på 3 tonn? Husk DU er snart 16 år og kanskje ikke den man først og fremst ene og alene setter grensene for - det er kanskje vel så mye for dem som er 14, 13, 12....? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 som Poseidon skriver så er ingenting klart enn så länge i något Nordiskt land. men skulle jag gissa så tror jag att det blir ett teoretiskt prov väldigt likt Båtförerpröven idag o dom som har gamle båtförerbevis så gäller detta, behöver ikke ta något nytt. men det er en gissning från min sida........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sinten Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 (redigert) Foreløpig finnes ifølge mine kilder to forslag: 10 m / 10 HK / 10 knop (dette kommer fra seilbåtfolket) 8 m / 35 HK / 15 knop (dette kommer fra motorbåtfolket) Er litt forvirra Vil dette seie at dei over 16 år (utan den nye båtførarprøven) får lov til å kjøre båtar opptil 8 m / 35 HK / 15 knop. (viss det vert vedtatt) For i så fall treng jo ikkje eg å ta det Redigert 4.Juli.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 o dom som har gamle båtförerbevis så gäller detta, behöver ikke ta något nytt.Hmm, skulle kanskje tatt båtførerprøven FØR det vert obligatorisk då. Vert sikkert billigare og. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Poseidon Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 (redigert) Er litt forvirra Vil dette seie at dei over 16 år (utan den nye båtførarprøven) får lov til å kjøre båtar opptil 8 m / 35 HK / 15 knop. (viss det vert vedtatt) For i så fall treng jo ikkje eg å ta det Ja, det er ikke bare du som er forvirret Noe av det som er uklart er som tidligere nevnt overgangsordninger og krav til praksis. Men det kan også være at en eller annen "handlekraftig" politiker klarer å banke gjennom noe helt annet enn det som jeg viste til.... Hmm, skulle kanskje tatt båtførerprøven FØR det vert obligatorisk då. Vert sikkert billigare og. Båtførerprøven kan det sikkert være lurt å ta så snart som mulig. For selv om ikke jeg har planer om å skru opp prisen, så vet jeg iallefall at det kan bli trangt om kursplassene på de gode skolene - spesielt de som har innlagt praksis og derfor gjør båtførerkurset til noe mer enn en ren klasseromssak. Lykke til begge to! Redigert 4.Juli.2006 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Helge Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Foreløpig finnes ifølge mine kilder to forslag: 10 m / 10 HK / 10 knop (dette kommer fra seilbåtfolket) 8 m / 35 HK / 15 knop (dette kommer fra motorbåtfolket) Dette er vel to av forslagene til grensen for å måtte ha "båtlappen". Jeg har ikke noen steder foreløpig sett likhetstegn mellom disse 2 forslagene og aldersgrensen på 16 år, men det kanskje andre har? Vet ikke om det er fordi jeg er motorbåtmann , men jeg synes det siste forslaget kanskje er mest fornuftig mht "båtlappen" . På den annen side.... for enkelhetens skyld kunne det kanskje være en fordel med samkjøring av båtlappkravene med grensene for hva man kan føre når man er under 16 år? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
princess32 Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Synes det er bra at man innfører noe strengere krav for å ferdes på sjøen. Er jo kommet utrolig mange båter i den siste tiden. Men hvor strengt skal det være?. Hvem er egentlig kompetent til å vurdere dette spørsmålet?. Sjøen er jo fremdeles ett fristed. Det skal være plass til alle. Selv om jeg syns det er bra at man innfører strengere krav til opplæring tror jeg dessverre ikke hjelper noe særlig. Kanskje det blir noen færre grunnstøtninger. Redningsselskapet blir nok ikke uten jobb likevel. Sunn fornuft og folkeskikk tror jeg hjelper mye mere. Holdningene på sjøen har forandret seg drastisk de senere årene. Virker som at mange driter i alle andre enn seg selv. Ikke ta dette tungt opp da. Er ikke alle, men en del. Se litt på dette,er noen enige. Høy fart i trange farvann -Skal komme før de andre så jeg får plass i den tette havna -de andre følger etter. -liten båt kommer i mot og blir presset ut i strandkanten. Dette er hassardiøs kjøring som det stadig blir mer av. Konsekvensen av dette er flere sinte og sure båtførere. Ikke bra når men er på sjøen. Det går nok bra. - Skal bare en liten tur ut - Er så varmt i vannet og svømme det kan jeg jo. - Det er så stille så det er bare å bli med ut alle sammen. - Har ikke råd til det så det for gå. - Trenger vel ikke å planlegge det. Disse tingene er det ikke få tilfeller av på en fin sommerdag. -Hva kan skje inni her da?. Er ikke så langt til land. -Kartplotteren viser helt rett. Papirkart er tull i dag. -Han som kommer der borte kan jo vike, vi er jo på sjøen ikke på landeveien. -Vis jeg bare kjører som jeg gjør så viker han nok. Mange av disse eksemplene er opplevd selv. Det er bare så synn at det stadig blir fler eksempler på det. For hva er vitsen med å være så innmari seriøs vis ikke andre er det. Ingenting av dette blir noe bedre med båtførerprøven. Vi er jo først å fremst på sjøen for å hygge oss. Så vis alle kunne godt litt i seg selv, og tenkt på dette når en er ute så kunne det jo hende at andre vil følge etter. Grunnstøtninger og fulle folk vil man alltid ha. Tror ikke det er så mye å gjøre der. Men det kan jo komme seg med tiden det også. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Vet ikke om det er fordi jeg er motorbåtmann , men jeg synes det siste forslaget kanskje er mest fornuftig mht "båtlappen" .Skål for den Sunn fornuft og folkeskikk tror jeg hjelper mye mere.Einig i dette. Trur også det hadde hjelpt på viss "autoritetar" som kystvakt og politi hadde vist seg litt oftare. Kanskje det hadde vore ein ide å innføre farts, promille og teknisk kontroll på sjøen slik som på vegen Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Marna Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 (redigert) Jeg forsøker å følge litt med på hva som skjer på dette feltet, men det eneste som er klart så langt er at alt er uklart Foreløpig finnes ifølge mine kilder to forslag: 10 m / 10 HK / 10 knop (dette kommer fra seilbåtfolket) 8 m / 35 HK / 15 knop (dette kommer fra motorbåtfolket) Hva betyr dette egentlig? Vil en båt på 9 m, men motor på 20 HK være undratt, og en båt på 11m som gjør 9 knop være underlagt sertifikatplikt? Hva med båt på 7.4 m, men som gjør 20 knop, vil den være undratt? mvh M. Redigert 4.Juli.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post
Sinten Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 (redigert) Men det er då ingen båt med 35 hk (eller veldig få) som ikkje gjer over 15 knop. Anten må hk grensa senkes eller farten aukast viss desse krava skal henge på "greip". Redigert 4.Juli.2006 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
oaasheim Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Helge, poenget med at EG er båtvand og EG køyrer rundt i snekke på 3tonn (innlegget mitt) er å begynne smått og prøve med smått før du prøver større... Visst du forstår.. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Hva betyr dette egentlig? Vil en båt på 9 m, men motor på 20 HK være undratt, og en båt på 11m som gjør 9 knop være underlagt sertifikatplikt? Hva med båt på 7.4 m, men som gjør 20 knop, vil den være undratt? mvh M. Som tidligere påpekt: det ser ikke ut for at noen kan si med sikkerhet hva som blir de endelige grensene og tilhørende forskrifter. Det som jeg refererte var to forskjellige forslag, som begge er lagt frem fra hver sin kant. Ellers er det ment å virke på samme måte som dagens 16-årsregel, altså hvis en av kriteriene overskrides så er det nok. En båt på 7,4 m ville således komme over grensen hvis den kunne komme over 20 knop. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 4.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 Jeg forsøker å følge litt med på hva som skjer på dette feltet, men det eneste som er klart så langt er at alt er uklart Samme inntrykk har jeg, men egentlig kan vel dette sies om denne saken hver gang den har vært aktuell de siste 25 årene (om det ikke er mer). Noe av det som er uklart er som tidligere nevnt overgangsordninger og krav til praksis. Men det kan også være at en eller annen "handlekraftig" politiker klarer å banke gjennom noe helt annet enn det som jeg viste til...Handlekraftig er ikke det siste inntrykket jeg har fått. Da var man i ferd med å tone ned ICC-greiene. Jeg har en mistanke om at det er noen som tolker disse kravene vel strengt. Det virker også som at noen har tenkt litt på logistikken for å gjennomføre praktiske prøver med det antall båtskoler vi har i dag. På den annen side.... for enkelhetens skyld kunne det kanskje være en fordel med samkjøring av båtlappkravene med grensene for hva man kan føre når man er under 16 år?Fornuftig og enkelt, men når fikk vi fornuftige og enkle forskrifter? Men det er då ingen båt med 35 hk (eller veldig få) som ikkje gjer over 15 knop. Anten må hk grensa senkes eller farten aukast viss desse krava skal henge på "greip".Tja, selv med 35 hk ville ikke båten min kommet opp i 15 knop. Den ville ikke klare 10 knop en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Tja, selv med 35 hk ville ikke båten min kommet opp i 15 knop. Den ville ikke klare 10 knop en gang.No veit ikkje kalla båt du har eller kor lang den er men det eg meinte var at få båtar under 8 meter med 35 HK gjer under 15 knop. Men eg kjem jo på no i etterkant mange døme på at dette er fullt mulig . Så det var kanskje ikkje det mest gjennomtenkte eg har sagt . Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Helge Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Helge, poenget med at EG er båtvand og EG køyrer rundt i snekke på 3tonn (innlegget mitt) er å begynne smått og prøve med smått før du prøver større... Visst du forstår..Jada, jeg forstår Men det fjerner ikke det faktum at dagens regler ikke er så mye hinder for at en mindre båtvandt 14-åring (og kanskje hans foreldre også ) synes det er ok at han drar ut i ei 3 tonns snekke? No veit ikkje kalla båt du har eller kor lang den er men det eg meinte var at få båtar under 8 meter med 35 HK gjer under 15 knop. Men eg kjem jo på no i etterkant mange døme på at dette er fullt mulig . Så det var kanskje ikkje det mest gjennomtenkte eg har sagt .Nei, akkurat Sinten De aller fleste snekker har vel en skrogform som gjør hastigheter over 15 knop mer eller mindre umulig selv med motor større enn 35 hk. Forslaget fra "motorbåtfolket" innebærer vel også da at med snekke slipper man unna båtlappen så lenge snekka er under 8 m og har motor mindre enn 35 hk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sjøtummel Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 No veit ikkje kalla båt du har eller kor lang den er [...]Det er en seilbåt og den er nok litt lengre enn 10 meter, men tilsvarende båt som er kortere enn 10 meter går langsommere med 35 hk - ikke fortere. Seilbåter med fast kjøl og tunge snekker og kogger krever veldig stor motor for å komme nevneverdig over skrogfart. Min båt vil nok uansett kreve en obligatorisk prøve, men den er sannsynligvis akkurat for liten dersom myndighetene finner på å kreve D5L for båter mindre enn 15 meter. (Det kunne jo tenkes at noen fant på å innføre en "svensk" regel på 12m/4m... Det hadde vært en interessant vri på diskusjonen.) Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Er nok redd for at min båt trenger obligatorisk prøve også, har ikkje målt farten på den men er nok redd for at den kjører fortare enn 15 knop . Men er det eigentleg farligare med ei lite lett jolle eller gummibåt som kjører i 20 knop enn ei "blytung" snekke som gjer 15 knop og som er vanskelig å manuvrere og treig å stoppe? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Slagskibet Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Det burde bli påkrevet med en Doktorgrad i navigasjon og føring av småbåt. Minst. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Det burde bli påkrevet med en Doktorgrad i navigasjon og føring av småbåt. Minst. Men da er kravet for forskningsarbeidet at du har grunnstøtt på 150 forskjellige skjær, og ikke på det samme skjæret 150 ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Det forstår seg jo. Litt særriøst bør det vel være. Men jeg skjønner liksom ikke helt hva som er ønsket oppnådd med sertifikater og begrensninger i øst og vest og både i hue og ræva jeg da.... Men øyensynlig må en være tilnærmet rakettforsker for å tenke på å la tampen gå. Det blir nok veldig flott alt sammen når alle stempler på båtene i fjorden må gå i samme takt. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 Kansje denne er av interesse i disse agurktider: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122083 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2006 En nokså høytravende diskusjon som ikke er lett å følge for personer som meg med vanlig IQ. Men så mye forstår jeg at noen mener at havet er den siste villmark for skogsmatroser med ridestøvler kan spore sine prinsesser så mye de lyster. Og at unger må ha en viss alder for å lære ferdigheter fordi deres hoder er for små til å kunne romme de salte kunnskaper og ferdigheter. . Når det gjelder alder og ferdighter- har hoen sett hvordan en dreven jolleseiler på f.eks 9 år kan behandle sin båt og gjøre sine beregninger for ikke å snakke om kunne kunnskaper i seilreglemenetet? Derfor tror jeg at det handler mye mer om vett en om alder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.