Jump to content

Nye regler for aldersgrenser for å føre båt

rhea

Recommended Posts

Når det gjelder alder og ferdighter- har hoen sett hvordan en dreven jolleseiler på f.eks 9 år kan behandle sin båt og gjøre sine beregninger for ikke å snakke om kunne kunnskaper i seilreglemenetet? Derfor tror jeg at det handler mye mer om vett en om alder.

Ja, det har jeg gledet meg over mange ganger, ikke minst med mine egne tre sønner. Og jeg synes det eksemplet du bringer er et glitrende bevis på hvor langt man kan komme med den riktige kombinasjonen av motivasjon, opplæring og øvelse.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men jeg skjønner liksom ikke helt hva som er ønsket oppnådd med sertifikater og begrensninger i øst og vest og både i hue og ræva jeg da....

Nei vi får da håpe at det ikke blir rene jungelen av lover og regler på dette feltet, men et visst minimum av obligatoriske krav til båtførere og særlig til førere av hurtige og eller store/tunge båter synes i alle fall jeg det bør være. Jeg sto så sent som i går kveld og trakk min Skibsplast 655 opp på hengeren fra rampen i Nidelva og der kommer det båter i over 20 knop og plan, båter i halvplan :nonod: (grøss) og heldigvis noen fornuftige båtførere i 5 knop og under. Det er er sant lite helvete å få båten uskadet på hengeren under slike forhold. Dessuten: 5 knops grensen går helt ute ved fyrlykten ved munningen av elva ca 1 kilometer lengre ned!

Når jeg har fått opp min båt og står oppe ved siden av rampen og monterer lysramme på hengeren, tømmer vanntanken i båten mm spør jeg av nysgjerrighet føreren av en mindre daycruiser som nettopp har fått båten sin på land han også. Han var nemlig blant dem som kom kjørende i plan opp elva. For ikke umiddelbart å avsløre hva jeg egentlig ønsker å spørre ham om spurte jeg først om han ikke har båtplass i nærområdet, hvilket han ikke har (sto på venteliste) slik at han foreløpig har den nye båten sin på henger i hagen og foreløpig må sjøsette båten de gangene han skal bruke den. Så spør jeg om han vet at det er 5 knops grense i hele elveløpet. http://www.trondheim.havn.no/smabathavner/...itidsbaater.pdf ("I Trondheim havnedistrikt skal fartøyenes fart ikke overstige 5 knop sør for en linje som går fra Ladehammaren langs molene til Kis-Silo-kaia i Ilsvika."). Om han visste det eller ikke vet jeg jo ikke med 100% sikkerhet, men han sa i alle fall at han ikke visste om 5 knops grense inne i hele havneområdet (inkludert elveløpet). Når jeg så spurte om han hadde tatt båtførerkurs av noe slag ble jeg visst oppfattet som frekk for han svarte NEI relativt surt. Men jeg bare stiller spørsmålet jeg... dersom denne karen hadde hatt båtførerkurset: ville han ikke da i alle fall ha tenkt tanken å å prøve å finne ut/undersøke hva fartsgrensen i havneområdet er?

Og at unger må ha en viss alder for å lære ferdigheter fordi deres hoder er for små til å kunne romme de salte kunnskaper og ferdigheter. .:smiley:

Er ikke helt sikker på hva du mener her "pettersand"? Unger kan selvsagt lære ferdigheter med båt og båtferdsel de! Mange unger er flinke båtførere. Men det er også helt klart det er forskjeller mellom eksempelvis 9 åringer og de som er 16 år og eldre.

Selvsagt er det individuelle forskjeller og det er vel ikke tvil om at enkelte 12 åringer i dag er mye bedre skikket til å føre båt en enkelte 18-åringer, eller 50-åringer for den saks skyld (blandt de som kom i full fart i plan opp Nidelva i går var også en gråhåret kar....). Men et sted må vel grensen gå i alder også for hva man kan føre av båt?

Joda,ett sted må grensa gå. Og jeg har ikke problemer med å se fordelene med innføring av båtsertifikat. Men jeg mener vi har regler som dekker det som trengs og folkeskikk kan en ikke banke inn i huet på folk uansett hvor hardt en prøver. Og hva egentlig grunnen som gjør at det er ønskelig med innføring av båtsertifikat ? Det kan umulig være ulykkene ?

Men et sted må vel grensen gå i alder også for hva man kan føre av båt?

Alder er egentlig en dårlig måte å sette grense på. I båtsamenheng finnes det kunnskapsrike og reflekterte 15-åringer, og det finnes umodne og kunnskapsløse 16-åringer. Ulempen er at det er lettest å dokumentere alder, og da bruker man dette målet selv om det sier fint lite om kunnskap og ferdigheter.

Egentlig er det kunnskap, ferdigheter, størrelse og styrke som burde avgjøre hva slags fartøy du er i stand til å føre alene på en sikker måte. Merk ordet alene, for til forskjell fra sykler og biler har en båtfører ofte hjelp fra et mannskap.

Forrige helg måtte jeg ile til unnsetning da en større båt hadde problemer med å legge til ved brygga. Føreren var et sted rundt 40 og hadde sikkert bedre ferdigheter enn gjennomsnittet. Han hadde til og med vett nok til å ikke kjøre baugtrusteren når det var masse tauverk i vannet, men uten mange nok og lange nok armer samt evnen til å være flere steder på en gang så var båten i største laget for en enkelt person. Ut fra den argumentasjonen klarer nok to 15-åringer å håndtere en langt større båt enn en 16-åring klarer alene.

Ut fra den argumentasjonen klarer nok to 15-åringer å håndtere en langt større båt enn en 16-åring klarer alene.

Har absolutt INGEN problemer med å se at to 15-åringer som hjelper hverandre som båtførere kan være tryggere enn en 16-åring. Men så hva da? Fremdeles har vi vel dette med at "et sted må vel grensen gå" eller skal man tillate to 14-åringer, to 13-åringer ........ to 9-åringer, to 8-åringer....... dessuten er de vel ikke alltid to heller.

Nå skal en være litt forsiktig med ironi og leppeslenging (det var bare til meg selv), det er altfor lett for å bli tatt bokstavelig :wink:

Det jeg vil fram til at når selv små barn med noe trening og motivasjon kan opparbeide imponerende kunnskaper i båtbehandlig og regeforståelse, da blir en satt litt ut når voksne mennesker akker og bærer seg om doktorgrader når det forlages en litt dokumentasjon om

båt/sjøferdigheter. Alle kan lære og er en litt glad i å være på sjøen så burde motivasjonen være til stede. :sailing:

Nå skal en være litt forsiktig med ironi og leppeslenging (det var bare til meg selv), det er altfor lett for å bli tatt bokstavelig :wink:

Det jeg vil fram til at når selv små barn med noe trening og motivasjon kan opparbeide imponerende kunnskaper i båtbehandlig og regeforståelse, da blir en satt litt ut når voksne mennesker akker og bærer seg om doktorgrader når det forlages en litt dokumentasjon om

båt/sjøferdigheter. Alle kan lære og er en litt glad i å være på sjøen så burde motivasjonen være til stede. :sailing:

Så masse ironi i innlegget ditt - det var rimelig åpenlyst i den første halvdelen. Men når du begynte å skrive om unger, alder og ferdigheter virket det ikke så ironisk ment lenger. Derfor skrev jeg for min del at jeg ikke var helt sikker på hva du mente.

Hvor logisk er dette?:

Jeg er 15 år, og har hatt båt siden -94, bestefar var chief på en oljetanker, og mamma og pappa er venner med skipperen på den samme båten, han sier at den kontrollen jeg har over min With er sjeldent god,det likner hans båtføreregneskaper(sier noe)...Withen klarer 20 knop og er 12,5 fot lang, men den er ulovlig for meg å kjøre...

En gutt på 16 år som knapt har sett vannet i badekaret og langt mindre sjøen, kan kjøre et 49 fots monster med 1000 hk(maksgrensen)...dette er lovlig...

Logisk?? Nei....

Mvh Selleri

Nå skriver vi juli, Per Chr. Nærmer det seg sjøsetting?

Hadde vært kkoslig å se deg på fjorden denne sommeren.

Langt igjen?

Har ikke kommet videre enda Astor, har jobbet fullt siden treffet.

Men i morgen begynner ferien, og da blir det jobbing i båten.

Jeg skulle hatt de nysveisede motorfestene denne uka, men har ikke hørt noe enda :sad:

Men de kommer nok i løpet av helgen regner jeg med.

På fjorden kommer jeg, men det er mulig vi skriver August før jeg er ute. Ser slik ut akkurat nå, men jeg skal ligge ute hele året jeg så sesongen er jo lang :smiley:

En gutt på 16 år som knapt har sett vannet i badekaret og langt mindre sjøen, kan kjøre et 49 fots monster med 1000 hk(maksgrensen)...dette er lovlig...

Logisk?? Nei....

Mvh Selleri

Nettopp, og for at desse "uvitene" 16åringane skal få litt sjøvett inn i skallen så må dei gå på ein båtførarprøve av eit eller anna slag. Og den beste måten å gjere dette på (i følger staten :rolleyes: ) er å innføre obligatoriskbåtførarprøve.

Helsing 16 åring som HAR sett både sjøen og badekar :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...