Jump to content

Kjøp av utenbordsmotor, hva bør man passe på/sjekke?


rææser

Recommended Posts

Jeg tenker på å kjøpe ny motor da min gamle er ustabil og jeg ikke ønsker å bruke mer tid på den denne sesongen.

vurderer en 89mod suzuki 150 hk, den skal nylig ha blitt overhalt. Noen som vet noe om disse motorene? er de til å stole på? noe jeg bør sjekke før en eventuell handel?

 

Veldig takknemmelig for svar :)

Link to post

er en strikk lang ?

Lengre eller kortere enn en hyssing ?

 

Å svare på i hvilken grad en 17 år gammel påhengsmotor er pålitelig eller ikke, får du ingen ved sine fulle 5 til å gjøre.

 

Motoren var bra når den var ny, og er den brukt lite, stelt nogenlunde greit, og servet forskriftsmessig, kan det være bruksverdi igjen.

Er den mye brukt, lite servet og generelt sett mishandlet, er det bedre å senke den på dypt vann enn å betale en haug penger for den.

 

" Skal ha blitt nylig overhalt"; dette ville jeg sjekket NØYE. Folk kaller alt fra noen nye plugger og en impeller til totaloverhaling for overhaling, men skal denne være noe verdt, må den være fagmessig utført, med toleransekontroll av deler og det hele. En skikkelig overhaling, med borring, nye stempler, lagre osv osv. koster trolig mer enn motoren er verdt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Det er vel de vanlige tingene. Det er jo greit å starte med å se om motoren ser velholdt ut.

Visuell inspeksjon ned langs stamme og kav. plate. At det ikke er brekkasje i noen av aluminiumen.

Sjekk styreledd, trimsylinder for tegn på lekkasje. Har du mulighet så sjekk drevoljen etter tegn på lekkasjer i drevet. Sjekk også plugger og filtre.

 

Har du mulighet for å prøve motoren så gjør det. Gange, kontrollstråle, ulyder, gearsjalting osv..

Har du en slapp kontrollstråle kan det tyde på sliten impeller.

 

Det skulle vel dekke det meste, men det spørs selvsagt hva du har anledning til.

 

:flag:

 

Ps. Som Suzuki skriver så må man finne ut hva som ligger i overhalt. Er det snakk om en sylinderjobb, nye stempler etc. etter en skjæring e.l. Da må man ha kvittering fra et motorverksted som har utført en godkjent jobb. Hvis det er Pompel eller Pilt som har skrudd, så ville jeg holdt meg langt unna en slik maskin.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post

Akkurat om det er bøyd eller brekt litt i aluminium vet jeg ikke om teller så mye på en 17 år gammel motor. Er det tett og rett må vel det være greit.

 

Se etter maling som er flasset av på sylindre.(Varmgang)

Legg merke til hvordan den går.

Vanskelig lett å starte når kald? ( Kan være bagateller)

Sjekk gear. kjenn på propellaksel etter slark sideveis og ut og inn. skal vel bevege seg ca 1 mm ut og inn. men det skal være fast. Mulig dette er forskjellig fra motor til motor hvor mye det gjelder.

skjevheter noe sted? slark noe sted?

 

Test alle funksjoner.

Ellers kan det jo være greit å ta med seg en som har sett en motor mer enn to ganger før.

Bare ikke legg skylden på ham hvis det dukker opp noe :rolleyes:

 

Nå vet ikke jeg hvor dreven du er, men når du tester gearet; vær fast og bestemt med spaken.

Ikke dra den forsiktig over så du hører drevene slår/hakker seg i inngrepp :nono:

Var en som gjorde det da han skulle prøvekjøre båten min en gang... Fikk nesten lyst til å kaste ham over bord...

kanskje vært bedre å sende med ham regning på slitasje av gear :rolleyes: Ikke kjøpte han båten heller. Synes sikkert det skrapet i gearet :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

God ide :lol:

Nå står det visst Suzuki på denne og er i mine øyne ikke noe dårlig alternativ det heller :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Se etter maling som er flasset av på sylindre.(Varmgang)

Dette er det på Suzukien min, og eg har merka at han kan bli gloande varm. (Men no er jo einaste tidligar motor erfaringa mi ein Mariner 5 hk som stortsett ikkje blir varmare enn meg når eg har feber :lol: ). Kva trur du grunnen til dette er, ikkje at den flasser maling altså men at den blir varm. Den spruter kjølevatn som berre fy i allefall.

 

Dei diskuterer vel litt om dette i ein anna tråd men trur du det kan ha med for lite eller feil type olje i bensinen?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

hva slags olje bruker du da?

og hvilken blanding

Da jeg hadde slik var det 1% som gjaldt og jeg har ikke hørt om noen som har brukt mindre enn det :rolleyes:

 

Du kan jo kjenne på kjølevannsstrålen om den er varm eller ikke.

Kan nok tenkes at det er en termostat inne i bildet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Eg bruker, eller det vil seie eg brukte (den er tom no), ei eller anna 2-takts olje som er produsert av Fina. Fina er vel lagt ned no så det seier noko om kor gamal olja er. Denne er ikkje spesielt tilpassa til påhengsmotorar, det står berre "passer til alle 2-taktsmotorer" :rolleyes: . Men no har eg fått tak i ei ny kanne med 2 -taktsolje som er spesial laga til påhengarar, hugsar ikkje heilt kva den heiter men det var Esso som produserte den i alle fall. Eg blander alltid 2%, i bruksanvisningen står det følgande. "Viss ikke Suzukis spesial olja kan annskaffes skal det brukes en annen 2-taktsolje av beste kvalitet" :lol: . Det står også at viss ein skal bruke så kalla "anna" 2-taktsolje så skal ein bland litt feitare, trur det var 4%, men det ser eg ikkje noko poeng i, for Motoren ryk nok i frå før om eg ikkje skal blande i meir olje.

 

Redigert: Veit ikkje om det kom klart nok fram, men malinga var flassa av før eg fekk motoren.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Du må bruke to-takt OUTBOARDOLJE etter TCW-3, Sinten. Alt annet er fy-fy! Vanlig totaksmotorolje ryker som bare f*** i påhengere og er ikke tilpasset disse. Bobler i lakk trenger ikke nødvendigvis bety varmgang, på noen påhengere har det tidvis vært brukt lakk som tåler dårlig varme. Tror det er dette som er på Sinten sin... Er lakker derimot brun mot toppen av sylinderhodet, så styr unna!

 

Edit; Sinten, er det TCW-3 bruker du prosenten som er angitt som for "originalolje" :yesnod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

OK, har ikkje begynnt å blanda av den nye olja endå håper det vert bedre då. Men eg synst han går aller best på ferdigblanda 2-takts miljøbensin men dette er jo svin dyrt. Angåande lakken håper eg på at dette berre er dårlig arbeid frå fabrikken si sie :wink:

 

Eit lite spørsmål til: Viss det ikkje går ann å bruke "landkrabbe" 2-taktsolje til påhengsmotor betyr det at dt heller ikkje går ann å bruke OUTBOARDOLJE til for eksempel motorsag, mopedar og andre land baserte motorar?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Jeg var å kikket på denne i dag http://www3.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=1098295. Full overhaling kunne dokumenteres fra et verksted i Tønsberg. Motoren virket fin den, men da jeg fant motorplata så var serienr skrapet bort. Kanskje ingen lur ide å handle denne med tanke på videre salg og forsikkring. eller hva mener folket? Tror prisen kan presses mer. Men jakten fortsetter den, så om noen veit om en motor i samma prisleie, på ca 115-150hk så sleng gjerne inn noen ord her :yesnod:

Link to post

Har du mulighet for å prøve motoren så gjør det. Gange, kontrollstråle, ulyder, gearsjalting osv..

Har du en slapp kontrollstråle kan det tyde på sliten impeller.

Eller at kjølekanalene er GRODD igjen...

 

Og hvis serienummer er fjernet, KAN det tyde på tyvegods ELLER at motoren er eldre enn påstått; Serienr. kan nemlig angi MYE info...

Personlig ville jeg ha unngått kjøp av slikt :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...