Jump to content

Mercruiser 4,3 liter stopper når jeg gir full gass

Housetown

Recommended Posts

Motor er Mercruiser 4,3 liter

Forgassser er Rochester QuadraJet

jeg har akkurat byttet forgasser "kjøpt en brukt forgasser som skulle være grei" og ny bensinpumpe.

Jeg får båten opp i plan og turtall men det må gjøres forsiktig. gir jeg så mere eller nesten full gass så stopper motoren

hvis båten står stille og jeg gir full gasss stopper den opp, og starter litt tungt igjen, akkurat som om den er gått tom for bensin.

Jeg har kjøpt en bensinpumpe på biltema med disse specsa:

Maks. kap. 120 l/h Maks. trykk 0,10 bar. er dette i orden. kan det være at bensinpumpa ikke klarer å levere på full gass? forgasseren fyller seg jo opp med litt bensin så det skulle være litt buffer?

Hørt at man også kanskje må lufte tanken, men det har jeg jo gjort når jeg fyllte på bensin..da jeg åpnet bensinlokket...

Kan det være at motor er slitt?? jeg vet at motoren er litt slitt ogdet skulle vært borret opp med nye sylindere men kan dette være årsaken til at den stopper? har lyst til å bruke den sommeren ut uten at jeg må overhale hele motoren da:(

Motor er Mercruiser 4,3 liter

Forgassser er Rochester QuadraJet

jeg har akkurat byttet forgasser "kjøpt en brukt forgasser som skulle være grei" og ny bensinpumpe.

Jeg får båten opp i plan og turtall men det må gjøres forsiktig. gir jeg så mere eller nesten full gass så stopper motoren

hvis båten står stille og jeg gir full gasss stopper den opp, og starter litt tungt igjen, akkurat som om den er gått tom for bensin.

Jeg har kjøpt en bensinpumpe på biltema med disse specsa:

Maks. kap. 120 l/h Maks. trykk 0,10 bar. er dette i orden. kan det være at bensinpumpa ikke klarer å levere på full gass? forgasseren fyller seg jo opp med litt bensin så det skulle være litt buffer?

Hørt at man også kanskje må lufte tanken, men det har jeg jo gjort når jeg fyllte på bensin..da jeg åpnet bensinlokket...

Kan det være at motor er slitt?? jeg vet at motoren er litt slitt ogdet skulle vært borret opp med nye sylindere men kan dette være årsaken til at den stopper? har lyst til å bruke den sommeren ut uten at jeg må overhale hele motoren da:(

Det er for lite trykk. Det skal være 0,2 - 0,48 bar. Etter boka da. Det står at om pumpa ikke gir dette må den skiftes...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Dei er sansynligvis vakuum styrte. Se på utsiden av forgasseren om der er en klokke med en liten arm på som er fast til spjeldene i forgasseren. Slå av tenning og gir full gass.. Sjekk at choke er avslått. Om den ikke er det så åpne choke spjeldet og hold det der. Så setter du en fing på armen til andre trinnet på forgasseren og skubber denne inn i klokka.

Det kan hende den sitter litt.

Om dette er mekansisk og ikke vakuum styrt følg samme prosedyre med choken men uten å gi gass. Choken må være av for at andre trinnet skal åpne. Så mens du holder choken av gir du gass. Åpner dem seg da er alt ok.

DEt kan fortsatt hende at dysene i andretrinnet er tette..

Fjord 27 AC TMD40

Min Rochester Quadrajet til 5,0 V8 har mekanisk betjening av andresteget via stag på utsiden av forgasseren. Chokespjeldene betjenes av en bimetall-fjær. Motor er fra -87. Forgasseren oppfører seg eksemplarisk, og motoren er billig i drift. Om du tar av flammedemperen og beveger spjelda manuelt, ser du hva som skal betjene dem, og om dette eventuelt ikke er i orden...

Det er en messingplugg et sted i forgasseren som begynner å lekke etter x antall år, og denne bør limes med Araldit. Sjekk med noen lokale guruer, det er sikkert noen som har vært borti denne.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

"In the "AUTOMATIC" vacuum controlled opening secondary mode, if the top secondaries open to soon or to quickly it can cause it to stumble and loose power due to suddenly overly lean mixture. The spring, controlling the top butterfly over the secondaries venturi, being to weak can cause this. Overtime, the springs get weaker. If the spring is wound to tight it won`t open the top secondaries butterfly at all, and your running on just the front 2 barrel, (only 280 cfm,) which has insufficient air flow volume. Won`t hit top rpm this way"

Fant dette, skal prøve å løsne litt på fjæra som holder spjellene. kanskje de er for stramme.

Høres ut som om de spjellene åpnes av seg selv ved hjelp av noe vakuum trykk/eller sug....ikke ved hjelp av den stanga fra vakumpumpa.

"In the "AUTOMATIC" vacuum controlled opening secondary mode, if the top secondaries open to soon or to quickly it can cause it to stumble and loose power due to suddenly overly lean mixture. The spring, controlling the top butterfly over the secondaries venturi, being to weak can cause this. Overtime, the springs get weaker. If the spring is wound to tight it won`t open the top secondaries butterfly at all, and your running on just the front 2 barrel, (only 280 cfm,) which has insufficient air flow volume. Won`t hit top rpm this way"

Fant dette, skal prøve å løsne litt på fjæra som holder spjellene. kanskje de er for stramme.

Høres ut som om de spjellene åpnes av seg selv ved hjelp av noe vakuum trykk/eller sug....ikke ved hjelp av den stanga fra vakumpumpa.

Ikke fra vacumpumpa da. Men fra vacumklokka. Som sitter på siden av gasseren..

Fjord 27 AC TMD40

nå var jeg ute i båten å testet litt mer,

når jeg starter motoren drar vakumklokka inn stanga som går til de bakre spjellene,

får at de bakre spjellene da skal åpne seg så må vakumklokka slippe opp litt ellers så sperre den for åpning, men det gjør den ikke....skal ikke denne slippe opp når man gir på mye gass? slik at det stor spjellet kan åpne seg og dra luft derifra?

Jo, men dette avhenger på om choken er aktiv eller ikke.. Er det kald motor og choken er på (Den må helt av) vil den ikke la spjeldet åpne seg.. Dette kan kunn være en choke justering. Dvs at choken er på når motor er varm. Selv om choke spjeldet er åpent er det ikke sikkert den lille sperre dingsen (vet ikke navnet) henger fortsatt. PRøv med motor av om du kan skjønne systemet på gasseren. Det er ikke altid like lett. :sad:

Er bare så vanskelig å forklare. Har selv skrudd på desse gasserene i mange år. Tok litt studering før du skjønner hvordan dette henger sammen.

Hvordan er det å ruse motoren i fri?? Da skal du høre en "dypere" brøl/lyd fra forgasseren om dei åpner seg. Om ikke er det noget gale..

Fjord 27 AC TMD40

Den brukte forgasseren jeg satt på har sittet på en v8 350 motor,

har dette noe å si når jeg setter den på min v6 er? må jeg bytte over no dyser??

Hmmm.. Vel. Det er vel kanskje overkill det da.. MEn burde kunne gå. Det er flere ting som spiller inn her , men først må vi vite om spjeldet åpner eller ikke. Åpner det ikke får du under halvparten av "airflow" som motoren krever.

Når eg leser første innlegget igjen så tenker eg på at forgasseren kanskje er for stor. Du drukner den. Men det er ikke lett å stille diagnose over nett.

Kanskje noen andre har innspill. :confused:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Spjellet åpner ikke.....tror det er der feilen ligger at den ikke åpner men vet ikke hvorfor den ikke klarer å åpne dem. som sagt holder vakuum klokka dem igjen, og den skal løse opp spjellene etter vært som man gir på, noe den IKKE gjør.

Jeg har den gammle rochester forgasseren som satt på den før....kanskje jeg kan bytte over noen deler?

Hmmm. Er det virkelig meg som tar så feil her.. (Har aldri skjedd før :rolleyes: )

Lurer på om ikke det stemmer det du sier her, og at eg blander to typer forgassere.

Ble så usikker nå. Tenke tenke..... Hmmm.. tilbake.. kikka litt i noen bøker her.. ALtså holder den lukket når motor går på tomgang. Det som da skal skje er at den skal slippe når du gir gass slik at spjelda skal åpne. Når du gir gass får du et vakuum drop i forgasseren/klokka og den skal slippe taket.

NEimen ikke lett å sitte her og foreslå løsninger.. Hadde eg bare vert der og kunne se sjøl men det er vel litt langt...

Bor i Kvinnherad..

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...