Jump to content

Ny motor til 27' motorseiler


torbit

Recommended Posts

Hei mine venner, jeg trenger tips på egnet ferskvannskjølt diesel og dyktig verksted som kan montere denne i min 27' fot Nordic 81 motorseiler.

I dag står det en Volvo MD 17 D på 37 HK i båten og effekten på ny motor bør være omtrent som for denne. Båten står i dag på Gyssestad i Bærum.

Takknemlig for tips!!!

Link to post

å få fatt i en god motor, er _MYE_mindre vanskelig enn å få fatt i et dyktig firma, med gode referanser som kan montere den.

 

Ærlig talt, tror jeg neppe du får til sistnevte. Iallafall ikke i Oslo regionen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

La-Sa Båt og Motor satte i ny motor (VP) i båten min og de gjorde en svært pen jobb.

 

interessant. Har sett etpar installasjoner derfra, som ikke akkurat imponerte meg.

Hva er det du legger i begrepet " pen jobb " ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Plastbåten har seildrev. For å få plass til ny motor, måtte hele hullet til drevet flyttes akterover og ny bedding plastes fast. (La-Sa overlot plastarbeidet til Bærum Plast). Ny motor ble installert, med separat forfilter og vakuumventil. Gass/gir-reguleringen og slanger til/fra dieseltanken ble skiftet, og de tok prøver av dieselen på bunnen av dieseltanken. Da jeg overtok båten etterpå, kunne jeg ikke se at det hadde vært håndverkere ombord (rent og ryddig gjort).

Link to post

vært morro å sett Impuls 2. Ikke for å være frekk, men hva man legger i en " bra " installasjon varierer fra person til person. Hvordan slangene er dratt, at filter og hevertventiler er smart plassert, at ingenting havner i knekk, blir bøyd, gnager eller gnisser, at det er enkelt å komme til for service, ettersyn & utbedringer er etter mitt syn svært, svært viktig.

 

Underlig nok virker det ikke som om proffene deler dette synet. Derfor blir vacuum ventiler plassert så halve båten må demonteres for å serve disse, dieselfiltre blir plasser så filterskift er umulig å foreta uten å søle diesel i hele båten, skruer blir plassert med muttre som er umulig å komme til fra baksiden, osv.

 

At du er fornøyd er bra. Faktisk er det mer vanlig at folk er misfornøyd, enn at de er fornøyd. Betenkelig da en installasjon kjapt koster 35 000,- bare i arbeidspenger. Jeg bestemte meg for å gjøre jobben selv, det var hverken vanskelig eller mye arbeid, og jeg fikk akkurat det resultatet jeg både betalte for og ønsket. Største problemene hadde jeg med udugelige leverandører, feilleveranser av deler, deler som ikke passet osv osv.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Vi kjøpte en ny Sole Diesel 25 hk i fjor sommer. Fikk den montert inn av Øyvind Andersen (Rød Båtbyggeri). Han gjorde jobben på svært kort tid og var faktisk ikke så dyr. Vi har heller ingenting å utsette på instalasjonen. Skulle JEG hatt ny motor nå, hadde jeg ikke vært i tvil om hvem jeg hadde valgt...

 

Lykke til!

 

PS. Importøren av Sole Diesel (Bolga Maritime) er også svært hyggelig og hjelpsom uansett hva det skulle være.

Link to post

hva kostet installasjonen ? Altså arbeidspenger, biter og deler untatt ?

 

Suzuki

Utført 1999, installasjon ny VP2020 i en HR-26:

Plastarbeid (flytte hullet for drevet, plaste fast ny bedding): 15'

Installasjon motor: 15'

Skifte gass/gir-regulering (var rusten), skifte slanger til/fra tank etc, etc: 10'

Link to post

sånn omtrentlig 30 000,- i rene installasjonskostnader altså, og det er 7 år gamle priser ?

 

Totalnotaen landet på sånn omtrentlig +-95 000,- eller deromkring ?

 

Brrr - kom greit utav det allikevel da skjønner jeg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...